• 1
  • 2
2021-03-22, 18:44
Medlem
Har senaste åren blivit besatt av sparande till den grad att det känns som ett beroende. Jag läser om sparande och pengar dagligen, allt från aktier, fonder, sparkonton, pensioner, bästa sparappar etc. har snart sparat ihop min andra miljon och har knappt några utgifter längre. Jag råsparar, lever fattigt och investerar allt i börsen. Det är mitt största intresse och jag får en kick av att handla rabatterade varor i butik och hitta på olika typer av sparknep. Som ni förstår är mitt liv inte det mest intressanta, men så är det. Någon mer som känner och tänker som jag? Kul att höra ifall någon annan är lika störd som jag
Citera
2021-03-22, 18:48
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Någon mer som känner och tänker som jag? Kul att höra ifall någon annan är lika störd som jag

Skulle inte kalla dig störd du ser om ditt hus, kolla bara på hur dålig ekonomi många svenskar har Lyxfällan är en riktig rysare.
Citera
2021-03-22, 18:52
Medlem
pigfaceregulates avatar
Knappast. Låter bara som du utvecklat en hobby för privatekonomi.
Citera
2021-03-22, 18:54
Medlem
insvepts avatar
Låter som ett häslosamt intresse om man kan hålla det på någorlunda nivå.
D.v.s. inte låta det gå ut över hälsan med dålig (billig) kost, eller ruta in sig så att man får en deprimerande livsstil.
Citera
2021-03-22, 18:57
Medlem
Citat:
Har senaste åren blivit besatt av sparande till den grad att det känns som ett beroende. Jag läser om sparande och pengar dagligen, allt från aktier, fonder, sparkonton, pensioner, bästa sparappar etc. har snart sparat ihop min andra miljon och har knappt några utgifter längre. Jag råsparar, lever fattigt och investerar allt i börsen. Det är mitt största intresse och jag får en kick av att handla rabatterade varor i butik och hitta på olika typer av sparknep. Som ni förstår är mitt liv inte det mest intressanta, men så är det. Någon mer som känner och tänker som jag? Kul att höra ifall någon annan är lika störd som jag

varför är det viktigt för dig? Du säger att du får en kick (bra självinsikt!) men finns det något mer? Ex rädsla för att inte ha pengar/kontroll? Vad skulle hända om du inte sparade?

Det blir lite tvångsmässigt när det kmr till den grad att man inte kan njuta av stunden. Men för dig har det ju ändå gått jävligt bra och du verkar inte må dåligt som jag förstått. Satsa på att ha en dag i veckan där du spenderar pengar på något kul/ något som gör någon annan glad.
Citera
2021-03-22, 19:03
Medlem
Jordgubbes avatar
Det låter som ett relativt sunt "beroende", i bra kontrast till de många fler med slösa-mentalitet. Fundera emellertid på att du har något kvar "att leva för" om allt skulle gå åt fanders dvs att din personlighet är mer än en siffra.
Citera
2021-03-22, 19:06
Medlem
SvampDamp.s avatar
Det du egentligen ÄR beroende av är ju pengarna. Du gör allting du gör i syfte att införskaffa mer pengar. Varesig du äter eller gör något så ska de kosta så lite som möjligt. Så att du har över mer pengar till annat. Men vad är det där ”annat”? Har du nån generell tanke på vad du vill göra med alla pengar? Jag antar att du vill bli ekonomiskt oberoende
Citera
2021-03-22, 19:13
Medlem
Det börjar bli mer acceptabelt att vara sparsam nu än var det var förr. Då var man bara snål. Nu har folk fått upp ögonen för FIRE rörelsen. Dvs att man efter ett visst antal år kan börja leva på sin avkastning. Är det ett sånt mål du har?
Jag själv har sparat ganska mycket men inte så mycket som du. Tyvärr investerade jag aldrig på börsen i tid utan hade bara vanligt konto. Nu är det mesta på börsen och snart börjar utdelningarna 😊. Jag får se om jag hinner bli ekonomiskt oberoende vid 55 år. Hade varit roligt. Jag toksparar dock inte. Men ser till att ha låga fasta kostnader.
Citera
2021-03-22, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nasjeh
varför är det viktigt för dig? Du säger att du får en kick (bra självinsikt!) men finns det något mer? Ex rädsla för att inte ha pengar/kontroll? Vad skulle hända om du inte sparade?

Det blir lite tvångsmässigt när det kmr till den grad att man inte kan njuta av stunden. Men för dig har det ju ändå gått jävligt bra och du verkar inte må dåligt som jag förstått. Satsa på att ha en dag i veckan där du spenderar pengar på något kul/ något som gör någon annan glad.

Vänskap, men haft svårt med sånt faktiskt. Annars är träning och en låg stressnivå viktig genom livet. Pengar är trygghet för mig och sparande är också på något vis en väntan på något bättre. Att "en dag, då köper jag det där sommarhuset, reser land och rike med min bättre hälft" osv. Hoppet om det ger mig motivation att spara, samtidigt som det ger men en stor trygghet här och nu. Men i övrigt är mitt liv ointressant. Märks dock mindre pga Corona :P
Citera
2021-03-22, 19:15
Medlem
Tarrous avatar
Vad har du för förhållande mellan inkomst och sparande?

Känner delvis igen mig, visst är det nice att ha pengar över i slutet av månaden (även om jag fört över generöst till kortsiktigt sparande och fonder i början av månaden).
Som så mycket i livet handlar sparande om balans, acceptera insikten att 7 MSEK på kontot när du är 65 är ganska ovärt om du inte levt under de föregående 30 åren
Citera
2021-03-22, 19:20
Medlem
Citat:

Du är light ännu, kolla in miljonärinnan30, där har du en hardcore sparare!
När du börjar gratisbajsa i tvättstugan, rotar efter pantburkar i föreningens soprum, då börjar du närma dig :!
Citera
2021-03-22, 19:27
Medlem
Kaustis avatar
Citat:

Denna är nog säkert av intresse: (FB) Har ni gripits av sparjävulen, speljävulens bror?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in