2021-03-22, 01:59
Medlem
En vagn med massan m1= 0,8 kg och hastigheten v1= 4,0 m/s kolliderar med en annan
stillastående vagn med massan m2= 4,0 kg. Direkt efter kollisionen studsar vagn 1 tillbaka med
hastigheten u1= 0,5 m/s.
a)Beräkna hastigheten hos vagn 2 direkt efter kollisionen
b)Hur stor andel av vagn 1 rörelseenergi omvandlas till andra energiformer under kollisionen

Jag har räknat ut svaret på A.

På fråga B förstår jag inte riktigt hur jag ska tänka? Finns det en förklaring på hur jag ska tänka? Är inte intresserad av svaret. Behöver endast förstå fråga. Förklara gärna så enkelt som möjligt
Citera
2021-03-22, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PussyMagnet
En vagn med massan m1= 0,8 kg och hastigheten v1= 4,0 m/s kolliderar med en annan
stillastående vagn med massan m2= 4,0 kg. Direkt efter kollisionen studsar vagn 1 tillbaka med
hastigheten u1= 0,5 m/s.
a)Beräkna hastigheten hos vagn 2 direkt efter kollisionen
b)Hur stor andel av vagn 1 rörelseenergi omvandlas till andra energiformer under kollisionen

Jag har räknat ut svaret på A.

På fråga B förstår jag inte riktigt hur jag ska tänka? Finns det en förklaring på hur jag ska tänka? Är inte intresserad av svaret. Behöver endast förstå fråga. Förklara gärna så enkelt som möjligt

Läs igen.
Eftersom vagn två studsar tillbaka med en viss hastighet så har inte all rörelseenergi omvandlats till andra energiformer.

Svaret är: totala rörelseenergin - vagn tvås rörelseenergi.
Citera
2021-03-22, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Läs igen.
Eftersom vagn två studsar tillbaka med en viss hastighet så har inte all rörelseenergi omvandlats till andra energiformer.

Svaret är: totala rörelseenergin - vagn tvås rörelseenergi.

Varför måste man adderar vagn 1 och vagn 2 rörelseenergi? Vad har egentligen vagn 2 med saken att göra? Är det för att när vagn 1 kolliderar med vagn 2 så "delar" vagn 1 på röreenergin med vagn 2?
Rörelseenergin som vagn 2 får, tillhör den egentligen vagn 1s rörelseenergi?
Citera
2021-03-22, 06:06
Medlem
Citat:
Varför måste man adderar vagn 1 och vagn 2 rörelseenergi? Vad har egentligen vagn 2 med saken att göra? Är det för att när vagn 1 kolliderar med vagn 2 så "delar" vagn 1 på röreenergin med vagn 2?
Rörelseenergin som vagn 2 får, tillhör den egentligen vagn 1s rörelseenergi?

Addera rinte, subtraherar.
Rörelseenergin som vagn 2 får, tillhör den egentligen vagn 1s rörelseenergi? = JA.

Så vagn ett har en viss mängd energi i formen av rörelseenergi. När den kolliderar med vagn två så stannar vagn 1, rörelseenergin hos vagn 1 är nu noll. Var har energin tagit vägen? Och då har en viss mängd av energin förflyttat sig till vagn två i formen av rörelseenergi hos den. Resten av energin är väl ljud, ljus, värme,
Citera
2021-03-22, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Addera rinte, subtraherar.
Rörelseenergin som vagn 2 får, tillhör den egentligen vagn 1s rörelseenergi? = JA.

Så vagn ett har en viss mängd energi i formen av rörelseenergi. När den kolliderar med vagn två så stannar vagn 1, rörelseenergin hos vagn 1 är nu noll. Var har energin tagit vägen? Och då har en viss mängd av energin förflyttat sig till vagn två i formen av rörelseenergi hos den. Resten av energin är väl ljud, ljus, värme,

Bra förklarat. Men vagn 1 stannar ju inte. Den studsar tillbaka med en viss hastighet, nämligen 0.5 m/s
Citera
2021-03-22, 07:30
Moderator
Fysik, matematik och teknologi: allmänt --> Matematiska och naturvetenskapliga uppgifter
Rubriken förtydligad.

/Moderator
Senast redigerad av gason 2021-03-22 kl. 11:17.
Citera
2021-03-22, 09:33
Medlem
Citat:
Bra förklarat. Men vagn 1 stannar ju inte. Den studsar tillbaka med en viss hastighet, nämligen 0.5 m/s

ok lägg till den rörelseneergin också. Så visst ja då blir det summera (addera).
Citera
2021-03-22, 11:07
Medlem
För att lösa denna uppgiften måste du räkna med hjälp av rörelsemängden, inte rörelseenergin.
Detta är eftersom att stöten är oelastisk (=viss rörelseenergi omvandlas till andra former).

Alltså bevaras endast rörelsemängden.
Citera
2021-03-22, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rustningsmakaren
För att lösa denna uppgiften måste du räkna med hjälp av rörelsemängden, inte rörelseenergin.
Detta är eftersom att stöten är oelastisk (=viss rörelseenergi omvandlas till andra former).

Alltså bevaras endast rörelsemängden.

Om krocken hade varit fullständigt elastiskt, hade då rörelseenergin varit EXAKT like stor som innan krocken och efter? Så om rörelseenergin var 6.1 J innan krocken, innebär det att efter krocken hade energin på bägge vagnarna varit 6.1 J också?
Citera
2021-03-22, 19:15
Medlem
Citat:
Om krocken hade varit fullständigt elastiskt, hade då rörelseenergin varit EXAKT like stor som innan krocken och efter? Så om rörelseenergin var 6.1 J innan krocken, innebär det att efter krocken hade energin på bägge vagnarna varit 6.1 J också?

Korrekt, detta är dock oerhört sällan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in