2021-03-24, 06:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kitschi
Håller inte med. De klassiska namnen återfinns i överklassen och övre medelklass.
Självaste kungahusets barn har gett white trash namn åt sina barn, undantaget är Oscar.

Men Estelle, Leonore uff så trashiga namn.
Citera
2021-03-24, 06:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Att du hade kunnat ge några exempel på medelklassens fula namn.

Astrid, Charlie eller Saga kanske? WT namn som Stephanie har tack och lov försvunnit.
Nicole, Samantha, uff. Porrskådis namn.
Citera
2021-03-24, 06:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Groggen69
Detta får ju mig att tänka mig när jag var ung strax innan 90 talet startade.
Följde med min kompis samt dennes familj till nån camping strax utanför Norrköping då dem hade husbil.

Väl där så träffade vi campingens egenutnämnda generaler.
Två i synnerhet blekfeta personer från Hörby om jag inte minns helt fel.
Dessa hade två ungar i tonåren som hette Laura och Python.

Hade idag förstått att det kanske hade varit lite vanligare namn om de härstammade från det där udda landet västerut på andra sidan pölen, men detta var utan någon större tvivel en helsvensk familj.

Behöver jag säga att Python drev runt i en EPA traktor med världens bas på campingen under hela våran vistelse, samt att Laura slampade runt och troligen hoppade i säng med åtminstone ett två sifftigt belopp av killar/män?

5 dagar vistades vi totalt på denna campingen.

Har aldrig campat mer i mitt liv efter detta, fick lite avsmak.

Python är antingen helt unik med det namnet eller så hörde du fel, finns inga resultat med det bamnet på SCB.
Citera
2021-03-24, 06:37
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Nicole, Samantha, uff. Porrskådis namn.

Vanliga svenska namn...
Citera
2021-03-24, 07:24
Medlem
vitvalens avatar
Övre medelklass, de flesta döper sina barn till släktnamn efter en äldre släkting skulle jag vilja påstå alternativt ganska klassiska svenska namn. Källa: mina barns skolkatalog. Det finns inga Kevin, Liam Tindra eller Vanessa om man säger så.
Citera
2021-03-24, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Nja, det är en viss skillnad på WT och arbetsklass. Till viss del överlappar de naturligtvis varandra. WT är samhällsfrånvända och ser inget värde i att utveckla sig. De står och stampar och är nöjda med det. Klassisk arbetarklass är/var stolta över sin yrkesutövning och försökte bilda sig för att få ökat inflytande. WT har nästan inget politiskt intresse, på sin höjd kan det bli någon kommentar på sociala medier. Marx kallade WT för trasproletariatet. Både överklass och WT lider till viss del av en slags avskildhet från övriga samhället. De förstår inte riktigt vad som händer i världen och koketterar nästan med det. De förstnämnda är bara omedvetna medan de senare vill distansera sig från den förhatliga medelklassen. Därav namnvalen.

Okej, så WT är böss, fyle och tattare?

Det finns svenska ord vet du.
Citera
2021-03-24, 07:44
Medlem
Jag tycker det är så jävla kul med den här typen av diskussioner tror att det rent generellt faktiskt kan ligga något i det TS skriver. Jag upplever att folk med pengar döper sina barn till annorlunda namn, men ändå subtilt på något vis. Inget som sticker ut för mycket eller är helt uppåt väggarna konstigt utan kanske ett gammalt namn som funnits i släkterna. Vill man ha ett namn som sticker ut ger man det i mellannamn.

Värst av allt tycker jag ändå är när folk döper sina barn till namn som är populära bland folk som idag är runt 50-60 år gamla. Känns totalt fel med ungar som springer runt och heter Kenneth, Lars, Åke, Anders, Lennart etc Dessa namn skriker "snart pension", i alla fall för mig.
Missförstå mig inte, jag gillar gamla namn men tycker det ska ha gått lite längre tid innan de återanvänds igen. Finns många namn som är äldre än exemplen jag gav och som det finns en helt annan distans till idag eftersom generationen som hade dessa inte lever längre. Kanske ett namn som en av föräldrarnas gammelfarfar, som dog när han eller hon var små, hade.

Sedan finns det tidlösa namn som alltid funkar, t.ex. Erik.
Citera
2021-03-24, 07:51
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitschi
Håller inte med. De klassiska namnen återfinns i överklassen och övre medelklass.
Det är mycket som förenar underklassen med överklassen. De befinner sig i var sin ände av samhällsstegen och är inte så osäkra som medelklassen, utan mer säkra på sig själv och sina liv. Därmed vågar de också ge sina barn namn som inte följer den nuvarande namntrenden i samhället.
Citera
2021-03-24, 18:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Vanliga svenska namn...
Varken Niicole ellerSamantha är svenska namn. Utan WT-namn från främst USA och GB.
Citera
2021-03-25, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det är mycket som förenar underklassen med överklassen. De befinner sig i var sin ände av samhällsstegen och är inte så osäkra som medelklassen, utan mer säkra på sig själv och sina liv. Därmed vågar de också ge sina barn namn som inte följer den nuvarande namntrenden i samhället.

Båda röker och skaffar många barn, påstod någon.
Citera
2021-03-25, 04:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Det finns en annan parallell mellan överklass och WT också, när det gäller deras barn. De struntar i genustänket som är så viktigt för den ängsliga medelklassen. T.ex. har redan små pojkar skjorta, slips/fluga och kavaj på kalas, medan flickorna har fina kalasklänningar. Flickorna får dansa balett i söta tyllkjolar och balettskor. Och samma gäller leksaker. Och namnen som sagt - Carl-Henric, Carl-Johan, Gustaf, Fredrik, Philip och Oscar, Charlotte, Josephine, Catharina, Sophie, Diana och Louise!

För medelklassen ska det vara likadana "syskonplagg" på pojkar och flickor, de ska leka med likadana leksaker, och om barnen döps till namn som kan användas av båda könen, eller låter som om de skulle kunna göra det, så kan man vara säker på att föräldrarna är ängslig medelklass. Kim, Tove, Tuve, Nike, Lovis, Love, Charlie...
Citera
2021-03-25, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kovid19
Tänker på ex Alex och Sigges barn.
Bell, Charlie, francies osv.
De skiter i vad andra tycker. Precis som wt.
Vilken klass tillhör de? Det mediepolitiska komplexet-klassen skulle vara min gissning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in