2021-03-23, 11:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Ett intressant inlägg i frågan och jag delar dina slutsatser.

Ett belysande exempel kring WT och populärkulturen. Enligt SCB så har 927 kvinnor tilltalsnamnet Adele och medelåldern för dessa är 12 år. Sångerskan Adeles stora genombrott kom 2007-2008, dvs ca 12-13 år sedan.

...och det lustiga är att WT inte ens är medvetna om, att Adèle egentligen är ett fiiiint franskt överklassnamn!
Citera
2021-03-23, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och det lustiga är att WT inte ens är medvetna om, att Adèle egentligen är ett fiiiint franskt överklassnamn!

Varför tycker du att det är så häpnadsväckande, lustigt och så kul att du avslutar med en gapskrattande tecknad gubbe?
Citera
2021-03-23, 13:32
Medlem
Incendios avatar
Socioekonomisk kultur,kallas det. Det finns ju olika slags "konstiga"(eller ovanliga) namn och dessa används av olika grupper. Sedan finns det ju olika typer av "överklass", nyrika kändisar utan utbildning är inte alls samma sak som gamla akademiker-familjer. Ett namn kan också användas av olika skäl i olika generationer, det om något tycker jag är spännande.
Citera
2021-03-23, 13:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Varför tycker du att det är så häpnadsväckande, lustigt och så kul att du avslutar med en gapskrattande tecknad gubbe?

För att WT aldrig skulle röra vid ett "finfranskt" namn med tång, om de visste om det! De tror förmodligen att Adele är ett nypåhittat namn. Alldeles unikt!
Citera
2021-03-23, 15:00
Medlem
Champinjonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Då saknas bara en kategori... WT.

Vad är exempel på wt namn?

Sist såg jag en ung WT-morsa på instagram döpa sin nyfödda dotter "Juvelia".

Citat:
Ursprungligen postat av SameOldStory
Liam. Värsta namnet någonsin och dom få Liam's jag träffat har varit riktigt skitungar.

Ja Liam osar det adhd och intorkat snor om.
Citera
2021-03-23, 15:23
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
[...]
WT söker sin inspiration i populärkulturen, och det är väldigt viktigt för dem att namnet uppfattas som nytt (även om det inte behöver vara det, men det känner de i så fall inte till - tänk Agnes, Livia, Liv, Thor, Saga). Idol- och schlagerfestivalsdeltagare, amerikanska skådespelare och andra artister som är inne för ögonblicket, en populär karaktär i en TV-serie eller tecknad serie (vanligen amerikansk), ibland någon sportstjärna (men det sistnämnda är dock vanligare i arbetarklassen - där blev det många Ronny efter Ronny Pettersson på 1970-talet t.ex.).

Ronnie Peterson, inte Ronny Pettersson.

Man kan ju tänka sig att han hette Pettersson från början och ändrade namnet för att göra det mer gångbart internationellt, men det verkar faktiskt inte så.

Hur som helst var det Ronnie inte Ronny iallafall. Som Jimmie Åkesson, han stavar ju inte Jimmy Åkesson.
Citera
2021-03-23, 15:25
Medlem
Finns folk i landet som heter Chanel, Armani o Rolex i förnamn. Låter dyrt o överklassigt😂
Citera
2021-03-23, 15:31
Medlem
Dorniers avatar
Är alla y-namn WT?

I Pippi Långstrump finns ju Tommy och Annika.

Bild på Tommy och Annika, samt Herr Nilsson
Citera
2021-03-23, 15:40
Namnet Tristan är WT-varning. Likaså Melody.

Joakim och Jonna Lundells dotter t ex heter Lunabell.
Citera
2021-03-23, 15:47
Medlem
Groggen69s avatar
Detta får ju mig att tänka mig när jag var ung strax innan 90 talet startade.
Följde med min kompis samt dennes familj till nån camping strax utanför Norrköping då dem hade husbil.

Väl där så träffade vi campingens egenutnämnda generaler.
Två i synnerhet blekfeta personer från Hörby om jag inte minns helt fel.
Dessa hade två ungar i tonåren som hette Laura och Python.

Hade idag förstått att det kanske hade varit lite vanligare namn om de härstammade från det där udda landet västerut på andra sidan pölen, men detta var utan någon större tvivel en helsvensk familj.

Behöver jag säga att Python drev runt i en EPA traktor med världens bas på campingen under hela våran vistelse, samt att Laura slampade runt och troligen hoppade i säng med åtminstone ett två sifftigt belopp av killar/män?

5 dagar vistades vi totalt på denna campingen.

Har aldrig campat mer i mitt liv efter detta, fick lite avsmak.
Citera
2021-03-23, 16:37
Medlem
EulersIdentitets avatar
Engelska/Amerikanska namn med helsvenskt uttal är ett fenomen i sig också. Jack uttalat som jack synonymt med hack/skåra, och Bruce uttalat som brus är två exempel jag träffat på i verkligheten. Helt fantastiskt.
Citera
2021-03-23, 16:53
Medlem
Grontarskonts avatar
Blir galen på folk som kör med alternativ stavning av vanliga normala namn.

Ett av de värsta Jeccika som borde stavas Jessica.

Började att uttala namnet ck vilket inte var poppis men nu har hon slutat på jobbet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in