2021-03-21, 17:04
Medlem
WolframTungstens avatar
Det händer att jag ringer akutenheten och beklagar mig. Oftast gör jag det vid stort ångestpåslag när det inte går att ligga på sängen eller sitta vid datorn. Jag brukar be om mer benso och jag brukar bli nekad. Tar jag upp resurser från de som verkligen behöver vård? Det har hänt flera gånger att de sagt till mig att komma upp till dem o så har det slutat med inläggning.

Jag tycker inte att det är så farligt att stjäla kanske tio minuter av deras tid. Att få prata av sig tycker jag hjälper mot dåligt mående, tyvärr har de de senaste gångerna skickat både ambulans o polis till mig. Jag vill ha hjälp, men vet inte hur den ska se ut.

Bör jag ge fasen i att ringa dem och störa? Har du ringt AE, akutenheten någon gång? Hur gick det då för dig? Utan oss klienter vore hela psykiatrins personal arbetslös.
Citera
2021-03-21, 17:08
Medlem
Pungpuckels avatar
Ring jourhavande kompis istället, om du är under 25.
Citera
2021-03-21, 17:16
Medlem
WolframTungstens avatar
Tack för svar. Jag är över femtio. De gånger jag kommit till akutenheten har jag varit ensam eller kanske två personer till där. Det verkar inte som att de precis är överhopade med jobb. Några gånger har jag legat på så kallad observationsplats, man sover där o så får man prata med läkare på morgonen. AE är främst till för att avgöra om inläggning behövs eller inte. Jag har blivit tillsagd att gå ut och gå några gånger och har lytt det rådet. Motion är toppen vid dåligt mående. Jag ringer o tigger benso...
Citera
2021-03-21, 17:21
Medlem
BewilderedHulders avatar
Ne.

Var jag en gång på psykakuten och det var jättehemskt. Helt galna otäcka människor där så dit vågar jag aldrig ringa igen. Psykavdelningen var däremot jättebra!
Citera
2021-03-21, 17:45
Medlem
WolframTungstens avatar
Nu har jag inte ringt AE på ett bra tag, men får jag stort ångestpåslag igen är det jag som ringer. Det har varit rätt lugnt på AE de gånger jag varit där. Fast visst kom polisen med patienter ibland.
Citera
2021-03-21, 18:02
Medlem
Sqrbankens avatar
Håll dig så långt borta från psykiatriska akutenheter du kan. Om du är i färd med att ta ditt liv så kanske, men bara kanske, en sväng förbi akuten innan du ämnar knata vidare till bron får dem att behandla dig med värdighet men även sett till detta exempel så är jag ytterst osäker.

Som med allt annat så finns det naturligtvis undantag och vissa regioner i vårt avlånga land kanske lyckats bättre än andra men bemötandet de gånger som jag hittills under ett liv präglat av psykisk ohälsa fått känna på är helt enkelt inte ens nära människovärdigt och det när du behöver det som allra mest.
Citera
2021-03-21, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WolframTungsten
Det händer att jag ringer akutenheten och beklagar mig. Oftast gör jag det vid stort ångestpåslag när det inte går att ligga på sängen eller sitta vid datorn. Jag brukar be om mer benso och jag brukar bli nekad. Tar jag upp resurser från de som verkligen behöver vård? Det har hänt flera gånger att de sagt till mig att komma upp till dem o så har det slutat med inläggning.

Jag tycker inte att det är så farligt att stjäla kanske tio minuter av deras tid. Att få prata av sig tycker jag hjälper mot dåligt mående, tyvärr har de de senaste gångerna skickat både ambulans o polis till mig. Jag vill ha hjälp, men vet inte hur den ska se ut.

Bör jag ge fasen i att ringa dem och störa? Har du ringt AE, akutenheten någon gång? Hur gick det då för dig? Utan oss klienter vore hela psykiatrins personal arbetslös.

Har sutit i den telefonen dock för Barn och det är nästan aldrig fel att ringa.

Dock för att endast ringa och tigga Benzo så känns det kanske som en waste of time då ingen kommer skriva ut det över telefon, men som du själv sagt så har det några gånger slutat med att du fått hjälp (kanske inte som du ser det) så du har det nog funnits ett behov.

Hur det ser ut med hur mycket tid man har så är det jätte olika, kan lova dig bara för att det var lugnt när du var där så är det inte alltid det.
Men man lär sig att bedöma vilket typ av samtal man har och finns inte tiden då det är full slagsmål ute på akuten så ber man personen ringa upp lite senare.

Har du prövat ringa MAK (Mobila Akut Teamet) istället ? Det är mer deras typ av jobb att prata med folk, i alla fall i min Region.
Citera
2021-03-21, 19:37
Medlem
WolframTungstens avatar
Det så kallade mobila teamet var hemma hos mig om kvällarna en period. Detta för att se så jag tog mina mediciner som jag skulle. Jag får pudla, det är dumt av mig att ringa AE. Jag vet det så väl. Men det känns tryggt att hjälp finns att få ett telefonsamtal bort.
Citera
2021-03-23, 18:03
Medlem
WolframTungstens avatar
Vad ska man göra om medicinen man tar inte biter som den ska? Jag tänker på benso och antipsykotika. Visst kan jag gå ut och gå, men väl hemma igen så händer det att ångesten kommer tillbaka och jag måste ut en vända till. Jag står redan på sista utvägens medicin: Clozapine. Har bara 20 milligram Stesolid att ta till, skulle vilja ha dubblerad dos. Jag har ringt akutenheten och gråtit, men de säger bara att de inga mer benso kan ge. Går jag upp till akutenheten, AE, kan jag tänka mig att det blir en medicinändring (igen). Jag finner det lugnande att få prata av sig med dem, det behöver inte vara ett långt samtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in