• 1
  • 2
2021-03-21, 10:42
Medlem
Har sålt lägenhet och ska deklarera försäljningen. Har renoverat lägenheten för typ 50k, bl.a. nytt parkettgolv/lister/socklar. Jag vill självklart redovisa detta då det minskar min vinstskatt.

Det finns fakturor/kvitton på dessa produkter MEN I flera fall är det inte jag själv, utan min farsa eller en annan bekant, som har köpt själva grejerna. Inköpen av t.ex. parkettgolv har då skett till dem eller deras företag.

Kan jag ändå ta med dessa förbättringsåtgärder när jag deklarerar bostadsförsäljningen, trots att någon annans namn står på fakturan? Förbättringarna gjordes ju trots allt i min lägenhet.
Citera
2021-03-21, 10:45
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max Seaman
Har sålt lägenhet och ska deklarera försäljningen. Har renoverat lägenheten för typ 50k, bl.a. nytt parkettgolv/lister/socklar. Jag vill självklart redovisa detta då det minskar min vinstskatt.

Det finns fakturor/kvitton på dessa produkter MEN I flera fall är det inte jag själv, utan min farsa eller en annan bekant, som har köpt själva grejerna. Inköpen av t.ex. parkettgolv har då skett till dem eller deras företag.

Kan jag ändå ta med dessa förbättringsåtgärder när jag deklarerar bostadsförsäljningen, trots att någon annans namn står på fakturan? Förbättringarna gjordes ju trots allt i min lägenhet.

Nej.
Citera
2021-03-21, 10:46
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Har inköpen skett via deras företag, utan att du sedan tillställts motsvarande faktura från deras företag, låter det som skattefusk. Det hade jag nog inte velat uppmärksamma SKV på.
Citera
2021-03-21, 11:42
Medlem
Citat:

Så först köper du in sakerna på din farsas företag för att betala lägre skatt (bara det är inte tillåtet), och sen ska du även göra avdrag på dessa?

LOL. Är du så dum att du inte förstår att du begår skattefusk två gånger om?
Citera
2021-03-21, 14:48
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Så först köper du in sakerna på din farsas företag för att betala lägre skatt (bara det är inte tillåtet), och sen ska du även göra avdrag på dessa?

LOL. Är du så dum att du inte förstår att du begår skattefusk två gånger om?

Kanske till och med tre gånger om, beroende på om det deklareras som "grundförbättring" eller "reparation och underhåll"
Citera
2021-03-21, 14:56
Medlem
spermaoffrets avatar
Herregud. Haha. Det hade varit roligare om personen gjorde detta och torskade på sin egna gnidenhet.

Tar säkert ränta på att låna ut 100 kr. Vill ha tillbaka den där femman man fick låna någongång men själv "lånade" ut innan och inte brydde sig om. Haha.
Citera
2021-03-21, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Har inköpen skett via deras företag, utan att du sedan tillställts motsvarande faktura från deras företag, låter det som skattefusk. Det hade jag nog inte velat uppmärksamma SKV på.

Har för mig att företaget hade konto med några procents rabatt på en bygghandel eller färgaffär. Därför stod företagets namn på kvittot, men produkterna betalades med ”privata” pengar (inte företagets) och var heller aldrig med i företagets bokföring.

Förändrar det något?
Citera
2021-03-21, 22:40
Medlem
Citat:
Har för mig att företaget hade konto med några procents rabatt på en bygghandel eller färgaffär. Därför stod företagets namn på kvittot, men produkterna betalades med ”privata” pengar (inte företagets) och var heller aldrig med i företagets bokföring.

Förändrar det något?
Isåfall borde det inte vara olagligt eller några konstigheter att dra av det. Ifall skatteverket väljer att granska det hela kommer de antagligen undersöka företagets bokföring för att dubbelkolla ifall köpen finns med där. Din pappa riskerar även att åka på lite av en skattesmäll då det antagligen kommer räknas som en kundtrohetsrabatt och han därför ska betala förmånsskatt för den.
Citera
2021-03-21, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nej.
Så om en annan *privatperson* än jag köper en ny golvlist till min lägenhet så är det omöjligt att räkna med den golvlisten när försäljningen deklareras..?

Dvs måste det stå mitt eget (och ingen annans) namn på kvittot för att kunna ta med den specifika förbättringen när min försäljning deklareras?

Produkten har ju de facto använts för att förbättra min lägenhet, oavsett vem som köpt produkten.
Citera
2021-03-21, 23:09
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Så om en annan *privatperson* än jag köper en ny golvlist till min lägenhet så är det omöjligt att räkna med den golvlisten när försäljningen deklareras..?

Dvs måste det stå mitt eget (och ingen annans) namn på kvittot för att kunna ta med den specifika förbättringen när min försäljning deklareras?

Produkten har ju de facto använts för att förbättra min lägenhet, oavsett vem som köpt produkten.

Du skrev inte privatperson i första inlägget, utan att din farsa tog det på företaget. Då kan du glömma att dra av.
Citera
2021-03-21, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Du skrev inte privatperson i första inlägget, utan att din farsa tog det på företaget. Då kan du glömma att dra av.

Läs lite noggrannare.

Jag skrev ”I flera fall är det inte jag själv, utan min farsa eller en annan bekant, som har köpt själva grejerna. Inköpen av t.ex. parkettgolv har då skett till dem eller deras företag.”

Men då verkar det alltså OK så länge de köpt det som privatpersoner, med privata pengar. Dvs även om deras konto hos bygghandeln eller färgaffären råkar ha företagets namn?
Senast redigerad av Max Seaman 2021-03-21 kl. 23:57.
Citera
2021-03-21, 23:57
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Läs lite noggrannare.

Jag skrev ”I flera fall är det inte jag själv, utan min farsa eller en annan bekant, som har köpt själva grejerna. Inköpen av t.ex. parkettgolv har då skett till dem eller deras företag.”

Så då är det alltså OK så länge de köpt det som privatpersoner, med privata pengar. Dvs även om deras konto hos bygghandeln eller färgaffären råkar ha företagets namn?

Har det skett privat och du har kvittot så är det en helt annan grej. Men då lär det inte ha skett i företagets namn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in