2021-03-21, 07:50
Medlem
Jag behöver ett nytt mobilskal och då gick jag in på fyndiq för att beställa ett sådant. Efter att ha hittat en som jag tyckte var snygg lägger jag in min beställning och betalar direkt med kort. När jag får en bekräftelse per mejl ser jag då att jag råkat beställa fel skal.

Nu till problemet. Jag tänker ok det är väl antingen bara att ändra min order eller avbeställa den helt och hållet för att sedan köpa rätt vara? Nej!

Såhär står det på Fyndiq.

Citat:
Kan jag ändra min beställning efter köpet?
Nej, men däremot har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. För att ångra ett köp behöver du först ta emot din produkt och sedan kontakta kundtjänst.

Jag måste göra ett ärende på fyndiq (kontakta kundtjänst) . För att sedan vänta tills jag fått varan, för att sedan skriva ut en fraktsedel som skall fästas på paketet som skall returneras. Var jag skall få tag på fraktsedeln ifrån har jag ingen aning om?

Det är jättekonstigt att man inte kan ändra eller radera sin order minuten efter beställning? Det kan man åtminstone på Amazon!

Vad har ni att säga om detta? Är det dålig business att dom gör såhär?
Citera
2021-03-21, 08:40
Medlem
TordesPungs avatar
Dra iväg ett mail till dom, allting är inte skrivet i sten.
Citera
2021-03-21, 08:48
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terroristpartiet
Jag behöver ett nytt mobilskal och då gick jag in på fyndiq för att beställa ett sådant. Efter att ha hittat en som jag tyckte var snygg lägger jag in min beställning och betalar direkt med kort. När jag får en bekräftelse per mejl ser jag då att jag råkat beställa fel skal.

Nu till problemet. Jag tänker ok det är väl antingen bara att ändra min order eller avbeställa den helt och hållet för att sedan köpa rätt vara? Nej!

Jag måste göra ett ärende på fyndiq (kontakta kundtjänst) . För att sedan vänta tills jag fått varan, för att sedan skriva ut en fraktsedel som skall fästas på paketet som skall returneras. Var jag skall få tag på fraktsedeln ifrån har jag ingen aning om?

Det är jättekonstigt att man inte kan ändra eller radera sin order minuten efter beställning? Det kan man åtminstone på Amazon!

Det skulle inte förvåna mig alls om Fyndiq har det så beroende på att de inte vill att folk ska ångra sig. Har man redan tagit emot varan, och utnyttjar ångerrätten i stället för att omedelbart kunna avbeställa oskickad vara, så är chansen stor att man behåller varan. (Fyndiq säljer billiga varor där fraktkostnaden i princip är halva beställningen. Kund som ångerrättar sig, får stå för frakten tillbaka, samt frakten från början. Kostar mindre att behålla varan då).

Har också beställt mobilskal därifrån, kostade femtio spänn. Frakten hem kostade 29 tror jag. Hade jag beställt fel hade jag inte skickat tillbaka skalet. Billigare att behålla. Och det vet Fyndiq.
Därför är det så.
Citera
2021-03-21, 09:06
Medlem
Kaustis avatar
Citat:

Fyndiq dropshippar väl allt? Dom är alltså bara en plattform som tar emot ordern och skickar den till säljaren, sen hanterar säljaren ordern. Och fyndiq tar en procent av betalningen.
Så fyndiq kan inte be sin personal låta bli att packa ordern eftersom dom inte har den direktkontakten på det viset.

Ångerrätt har du dock alltid i Sverige, men det tillkommer ju en returfrakt då.
Citera
2021-03-21, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TordesPung
Dra iväg ett mail till dom, allting är inte skrivet i sten.
Det är jag tänkte med. Men när man skall kontakta kundtjänst står det såhär.

Citat:
Frågor som inte gäller en beställning?

Du får kontakta kundtjänst men inte frågor gällande beställningar? Jättekonstigt!

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det skulle inte förvåna mig alls om Fyndiq har det så beroende på att de inte vill att folk ska ångra sig. Har man redan tagit emot varan, och utnyttjar ångerrätten i stället för att omedelbart kunna avbeställa oskickad vara, så är chansen stor att man behåller varan. (Fyndiq säljer billiga varor där fraktkostnaden i princip är halva beställningen. Kund som ångerrättar sig, får stå för frakten tillbaka, samt frakten från början. Kostar mindre att behålla varan då).

Har också beställt mobilskal därifrån, kostade femtio spänn. Frakten hem kostade 29 tror jag. Hade jag beställt fel hade jag inte skickat tillbaka skalet. Billigare att behålla. Och det vet Fyndiq.
Därför är det så.

Du satte huvudet på spiken! Det är precis detta jag misstänkte. Jag kommer aldrig mer handla från fyndiq.
Citera
2021-03-21, 09:09
Medlem
Kajahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Fyndiq dropshippar väl allt? Dom är alltså bara en plattform som tar emot ordern och skickar den till säljaren, sen hanterar säljaren ordern. Och fyndiq tar en procent av betalningen.
Så fyndiq kan inte be sin personal låta bli att packa ordern eftersom dom inte har den direktkontakten på det viset.

Precis så. Fyndiq är väl ungefär som Sveriges svar på Wish.
Citera
2021-03-21, 09:11
Medlem
Citat:

Men är det inte så också på Amazon?
Citera
2021-03-21, 09:14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det är jag tänkte med. Men när man skall kontakta kundtjänst står det såhär.

Du får kontakta kundtjänst men inte frågor gällande beställningar? Jättekonstigt!

Du satte huvudet på spiken! Det är precis detta jag misstänkte. Jag kommer aldrig mer handla från fyndiq.

Jag kan väl tillägga att jag är mycket nöjd med skalet från Fyndiq. Kostade under halva priset jämfört med Phonehouse. Snarare kostade det en tredjedel, inklusive frakt. Men det gäller givetvis att beställa rätt från början.
Citera
2021-03-21, 09:30
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Men är det inte så också på Amazon?

Faktiskt inte, Amazon tar in produkterna till sitt lager och levererar grejerna därifrån. Fyndiq säger bara åt nån säljare i något hemmagarage att skicka dig det du köpt.
Citera
2021-03-22, 00:30
Medlem
killawifes avatar
Jag kan förklara VARFÖR de har detta system då de inte endast är för att blåsa folk. Fyndiq har ju inga varor själva utan köper sina varor från underleverantörer. När nån beställer nåt går ordern direkt till underleverantören som plockar den så fort de kan. Om en order då ska ändras så måste Fyndiq kundservice skicka ett meddelande till underleverantörens kundservice som måste be orderplock att rota upp just denna ordern och den måste sen annulleras och en ny order skrivas ut. Allt detta tar tid och kostar pengar så man kör istället med "inga ordrar kan ändras".

Att tycka att det är Fyndiqs fel för att man är för jävla sinnesslö för att beställa rätt skal är väl rätt långsökt? Returnera, beställ om. Det är väl inte så svårt? Eller behåll skalet som du beställt fel och beställ ett nytt.
Citera
2021-03-22, 08:14
Medlem
nikkycases avatar
Citat:
Faktiskt inte, Amazon tar in produkterna till sitt lager och levererar grejerna därifrån. Fyndiq säger bara åt nån säljare i något hemmagarage att skicka dig det du köpt.

FEL. Amazon har också extremt mycket dropshipping. Jag är själv partner till Amazon på detta vis. Har mitt lager i Rotterdam. Inte i garaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in