• 1
  • 2
2021-03-20, 18:45
Medlem
aquaman1s avatar
Jag har dragit in 20-25k på hobbyverksamhet under 2020 och tagit emot samtliga betalningar till PayPal. Det kan man se om man räknar alla inbetalningar manuellt som finns under transaktionshistorik. Väljer man däremot kontoutdrag så verkar inte alla inbetalningar räknas. Vissa räknas bara som valutaomvandling och vissa kanske inte syns öht. Om man tittar på översikten på kontoutdraget står det att jag fått in cirka 8k i inbetalningar under året.

Hur kan det bli så? Någon som har samma problem? Vad tror ni skatteverket kommer att titta på när jag deklarerar hobbyverksamhet?
Senast redigerad av aquaman1 2021-03-20 kl. 18:50.
Citera
2021-03-20, 18:50
Medlem
aquaman1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittkukpung
Hur ser skatteverket ditt paypal-konto (skojarföretag f.ö... Lämnar de ut uppgifter om dig också)?
PayPal lämnar ut uppgifter till Skatteverket såvitt jag vet. Men jag vet inte exakt hur ofta det görs eller i vilken mån.
Exempel: https://www.op.se/artikel/youtube-pr...100-000-kronor
Citera
2021-03-20, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aquaman1
Jag har dragit in 20-25k på hobbyverksamhet under 2020 och tagit emot samtliga betalningar till PayPal. Det kan man se om man räknar alla inbetalningar manuellt som finns under transaktionshistorik. Väljer man däremot kontoutdrag så verkar inte alla inbetalningar räknas. Vissa räknas bara som valutaomvandling och vissa kanske inte syns öht. Om man tittar på översikten på kontoutdraget står det att jag fått in cirka 8k i inbetalningar under året.

Hur kan det bli så? Någon som har samma problem? Vad tror ni skatteverket kommer att titta på när jag deklarerar hobbyverksamhet?
De lär börja med att ifrågasätta om det är hobbyverksamhet eller näringsidkande.
Sedan, det ni erhållit utanordnat till Paypal, har det vidarebefordrats löpande eller i klump till vanligt bankkonto eller står av er nämnda belopp kvar på Paypals konto?
Citera
2021-03-20, 18:57
Medlem
aquaman1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
De lär börja med att ifrågasätta om det är hobbyverksamhet eller näringsidkande.
Sedan, det ni erhållit utanordnat till Paypal, har det vidarebefordrats löpande eller i klump till vanligt bankkonto eller står av er nämnda belopp kvar på Paypals konto?
Det är lite blandat. Antingen har det överförts löpande eller så har låtit det ligga och betalat saker och ting direkt med PayPal, som Spotify-prenumerationer exempelvis.

När jag frågat SKV vad det bör räknas som så har jag fått hobby som svar.
Citera
2021-03-20, 19:01
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
PayPal lämnar ut uppgifter till Skatteverket såvitt jag vet. Men jag vet inte exakt hur ofta det görs eller i vilken mån.
Exempel: https://www.op.se/artikel/youtube-pr...100-000-kronor

Det är korrekt går tyvärr inte att komma undan
Citera
2021-03-20, 19:17
Medlem
Citat:
Det är lite blandat. Antingen har det överförts löpande eller så har låtit det ligga och betalat saker och ting direkt med PayPal, som Spotify-prenumerationer exempelvis.

När jag frågat SKV vad det bör räknas som så har jag fått hobby som svar.

Vad är det som du har sålt då, och hur beskrev du det vid kontakt med Skatteverket?
Citera
2021-03-20, 19:41
Medlem
aquaman1s avatar
Citat:
Vad är det som du har sålt då, och hur beskrev du det vid kontakt med Skatteverket?
Hemmagjorda videoklipp. Har inte sagt mycket mer än så.
Citera
2021-03-20, 19:47
Medlem
Citat:
Hemmagjorda videoklipp. Har inte sagt mycket mer än så.
Inga motfrågor (än) alltså!?
Det brukar inte vara så mycket som klass som hobby, snabbt glider det över och blir en näringsverksamhet av det hela. Nu framgick endast intäkterna, egentligen är resultatet för ett år mer intressant.
Citera
2021-03-20, 19:49
Medlem
aquaman1s avatar
Citat:
Inga motfrågor (än) alltså!?
Det brukar inte vara så mycket som klass som hobby, snabbt glider det över och blir en näringsverksamhet av det hela. Nu framgick endast intäkterna, egentligen är resultatet för ett år mer intressant.
Nej, man jag undrar om motfrågor kan tänkas komma efter att jag deklarerat. Det var först i januari jag mejlade dem och ställde frågan om vad det kan tänkas räknas som.
Citera
2021-03-20, 19:51
Medlem
Citat:
Nej, man jag undrar om motfrågor kan tänkas komma efter att jag deklarerat. Det var först i januari jag mejlade dem och ställde frågan om vad det kan tänkas räknas som.
Det kan vi nog enbart gissa om. ÄR det här något ni har ägnat er åt i flera år eller är 2020 första året?
Köps det in något som bearbetas för att sälja vidare, eller är grundmaterialet framställt inom huset?
Citera
2021-03-20, 19:53
Medlem
Citat:
Även hobbyverksamhet skall ju beskattas, men däremot blir den inte momsbelagd. Å andra sidan ingen möjlighet att lyfta av någon moms heller.
Citera
2021-03-20, 19:54
Medlem
aquaman1s avatar
Citat:
Det kan vi nog enbart gissa om. ÄR det här något ni har ägnat er åt i flera år eller är 2020 första året?
Köps det in något som bearbetas för att sälja vidare, eller är grundmaterialet framställt inom huset?
Jag började sälja i november 2019 och fick ihop ett par tusenlappar det året, så det har inte pågått så länge.

Jag har inte köpt in något specifikt mer än dator och mobil som jag filmer och redigerar med. Så jag antar att jag får göra avdrag där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in