2006-05-24, 23:30
Medlem
drkomdenjas avatar
Citat:
Efter att SR hotat med att stmma tidningen Public Service fr anvndande av ett inarbetat varumrke bytte tidningen namn till Republic Service. Eftersom tidningen nu inte lngre behver sitt forna namn sljer man nu sitt utgivningstillstnd.

Imorgon brjar auktionen p Tradera.com. Auktionen finns lnkad frn Republic Services hemsida.

http://auktionsnytt.blogspot.com/200...ljer-sitt.html

I SVT Aktuellt idag rapporterades att SR lagt ett bud p 140 000 SEK, och frvrvat rttigheterna. r varumrket Public Service 'inmutat', eller hade garna haft goda chanser att vinna en fight till mlsnret?
Citera
2006-05-31, 19:30
Medlem
"Public Service" r inte registrerat som varumrke hos PRV. Hade tidningen registrerat det s hade inte SR haft en chans mot dom, men den stora draken SR med bolsjevikerna i ryggen rt till som en gammaldags skolmagister och d darrade den lilla tidningen och bytte namn.
Vore jag gare av den tidningen s skulle jag ta SR:s bud. Kan inte tnka mig att ngon bjuder ver 140 tusen p Tradera.
Citera
2006-05-31, 21:03
Medlem
mishimas avatar
Tycker detta r en rtt rolig historia. Ett gng frilansskribenter startar en tidskrift med namnet Public Service, de skaffar ett utgivningsbevis p namnet, vilket kostar 2000. SR blir sura och hotar med stmning. Redaktionen bakom Public Service orkar inte med en rttegng eftersom de inte har resurserna. Istllet byter de namn till Re;public Service. SR tror de har vunnit.

Utgivningsbeviset p Public Service auktionerar de ut p Tradera och SR blir tvungna att lgga ut 140 000 fr ngot de kunde ftt fr 2000. I slutndan blev det David som vann.

Hoppas de anvnder pengarna vl, tycker faktiskt att Re;Public Service r en rtt bra tidskrift, vlskrivna artiklar och framfr allt snyggt formgiven.
Citera
2006-06-01, 09:03
Medlem
nkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
"Public Service" r inte registrerat som varumrke hos PRV. Hade tidningen registrerat det s hade inte SR haft en chans mot dom, men den stora draken SR med bolsjevikerna i ryggen rt till som en gammaldags skolmagister och d darrade den lilla tidningen och bytte namn.
Vore jag gare av den tidningen s skulle jag ta SR:s bud. Kan inte tnka mig att ngon bjuder ver 140 tusen p Tradera.
Riktigt s enkelt r det inte. Har du ett inarbetat varumrke s behver du inte registrera det. Det blir enklare rent juridiskt om du gr det, men det r inget krav. Allts r det lngt ifrn skert att SR inte skulle vinna.
Citera
2006-06-24, 23:20
Medlem
Inarbetat varumrke?! Trodde att Public Service var ett slags gemensam benmning p ickekommersiella medier.
Citera
2006-06-24, 23:32
Medlem
drkomdenjas avatar
RE:Public Service

Ett helt nummer, via ntet:
http://www.tidningar.info/tidningen-...ic-service.asp
Citera
2006-06-30, 02:57
Moderator
Ruskigbusss avatar
Public Service, knns mer som Media & Journalistik - ven om jag frstr yttrandefrihetsaspekten m a p statligt gda bolag etc.

*C&Y => M&J*

/Mod
Citera
2006-06-30, 13:51
Medlem
SLOBs avatar
Det var vl bara utgivarbeviset fr en tidning med namnet Public Service som kptes? Vad jag frstr hoppade SR in sent i budgivningen - precis innan auktionen stngdes. Dvs det var inte SR som pressade upp priset till 140,000, det hade andra gjort ("Svenska Filmbolaget" verkar det som...).

Hr r fr vrigt auktionen i frga:

http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=28515844

" 02xo(0)" mste vl vara SR - de kom in i budgivningen 10:56, auktionen stngdes 11:03

Vad jag inte frstr r varfr Svenska Filmbolaget hjde s mycket utan motbud. Missar jag ngot i hur Tradera redovisar buden?

Cheers,
SLOB
Citera
2006-06-30, 14:08
Medlem
MeatAbstracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Vad jag inte frstr r varfr Svenska Filmbolaget hjde s mycket utan motbud. Missar jag ngot i hur Tradera redovisar buden?

Cheers,
SLOB

S lnge man inte r ansvarig ver pengarna och pengarna alltid kommer in - finns det ingen anledning att vara sparsam. Vlkommen till skattebetalarnas paradis
Citera
2006-06-30, 15:53
Medlem
SLOBs avatar
r Svenska Filmbolaget skattefinansierat?

Cheers,
SLOB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in