2021-03-20, 17:13
Medlem
Hallå.

Har blivit drabbad av domningar i underlivet, som jag kommit fram till att det kan bero på pudendusnerv som verkar ligga i kläm eller på annat vis påverkad.
Har sökt för detta hos vårdcentraler och urologer under ett antal år men har inte direkt fått någon hjälp eller annat svar än att jag ska lära mig leva med det. 🙄

I journaler på 1177.se kan jag se att läkarna oftast gett diagnosen ”psykosomatiskt” vilket jag tolkar som att de menar att jag inbillar mig, men så är verkligen INTE fallet.

Detta tillståndet jag har nu, har varierat genom åren, ibland är det värre och ibland mildare. Nu är det illa igen och väldigt påtagligt. Sökte lite om det på youtube och hittade utländska videos där en läkare berättade lite mer om det. Sökte därefter på engelska efter info om det.

Hittade denna länken:
https://www.sciencedirect.com/scienc...90429519308234

Vad jag kan se, så ska problemet gå att fixa så att man blir bra igen. Så därför har jag några frågor:

* Är någon här på flashback som känner igen detta eller själv är drabbad av detta? Om ja, hur uppstod det, var vände du/ni er? Fick du/ni hjälp? Var isåfall?

* Vet någon här vem den bästa läkaren i sverige gällande pudendusnerven är?

* Var kan jag vända mig för att få hjälp med detta, då vårdcentral och urologer inte verkar särskilt intresserade? Bor i mellersta skåne så det bör helst vara här nere.
Citera
2021-03-20, 17:29
Medlem
Asmodeusvults avatar
Har du inga smärtor alls?
När dyker symptomen upp?

Normalt föreslås bäckenbottenträning och, som du säkert läst, KBT vid problem med pudensnerven.

Att du inte fått någon hjälp alls låter lite underligt.
Citera
2021-03-20, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Har du inga smärtor alls?
När dyker symptomen upp?

Normalt föreslås bäckenbottenträning och, som du säkert läst, KBT vid problem med pudensnerven.

Att du inte fått någon hjälp alls låter lite underligt.
Inga smärtor. Enbart domningar, ihållande. Kommer o går inte utan konstanta, i varierande grad över lång tid.

Har fått lite sjukgymnastiksövningar men upplever inte att det gör någon vidare skillnad.

Vad är kbt? Hur går det till?
Citera
2021-03-21, 06:02
Medlem
Bör se till att kräva röntgen för att säkerställa att ingen nerv ligger i kläm, allt som rör just domningar, känslobortfall, funktionsnedsättning särskilt just där skall ses som akut och behandlas snarast för att minimera risken för ev permanenta konsekvenser.

I värsta fall får du överdriva symptomen för läkare, att det börjat sprida sig, större funktions/känslobortfall, problem med miktion/hålla tätt, sexuell prestation tex, ingen känsel i sätesmuskulatur eller spritt ner i låren etc

Absolut nödfall; ta dig till akuten med att du plötsligt tappat all känsel/förmåga i underkroppen så de måste röntga dig direkt och börja de över riktig behandling 👌🏻
Citera
2021-03-21, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifedontlivehere
Bör se till att kräva röntgen för att säkerställa att ingen nerv ligger i kläm, allt som rör just domningar, känslobortfall, funktionsnedsättning särskilt just där skall ses som akut och behandlas snarast för att minimera risken för ev permanenta konsekvenser.

I värsta fall får du överdriva symptomen för läkare, att det börjat sprida sig, större funktions/känslobortfall, problem med miktion/hålla tätt, sexuell prestation tex, ingen känsel i sätesmuskulatur eller spritt ner i låren etc

Absolut nödfall; ta dig till akuten med att du plötsligt tappat all känsel/förmåga i underkroppen så de måste röntga dig direkt och börja de över riktig behandling 👌🏻
Nu blir jag ju riktigt orolig...😰

Det stod ju på nätet att det gick att bli frisk från det? Detta har ju pågått sedan 2015 i mild grad för att sedan bli värre. 😞

Men ja, jag ringer imorgon o kräver röntgen.
Citera
2021-03-21, 11:21
Medlem
Det "lifedontlivehere" syftar på är "cauda equina syndrom" i ländryggen. T ex ett stort centralt diskbråck trycker på nerverna som går till urinblåsan. Det är sannolikt inte det du lider av men för att utesluta så kan en läkare göra en bladderscan-undersökning för att se hur mycket urin som är kvar i urinblåsan efter att du kissat ordentligt.

Kroniska bäckenbottenbesvär är i en del fall "psykosomatiska", dvs äkta och inte inbillade men den kroppsliga fysiologin rubbas pga stress/ångest och ger således äkta symptom. T ex vanligare att få vestibulit, vaginism, proctalgia fugax om man varit med om ett sexuellt övergrepp eller en traumatisk förlossning(=att barnet inte höll på att överleva utan läkarna tog akut med sig barnet för vård vilket försätter föräldrarna i kris/chocktillstånd).
Citera
2021-03-21, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligFilur
Det "lifedontlivehere" syftar på är "cauda equina syndrom" i ländryggen. T ex ett stort centralt diskbråck trycker på nerverna som går till urinblåsan. Det är sannolikt inte det du lider av men för att utesluta så kan en läkare göra en bladderscan-undersökning för att se hur mycket urin som är kvar i urinblåsan efter att du kissat ordentligt.

Kroniska bäckenbottenbesvär är i en del fall "psykosomatiska", dvs äkta och inte inbillade men den kroppsliga fysiologin rubbas pga stress/ångest och ger således äkta symptom. T ex vanligare att få vestibulit, vaginism, proctalgia fugax om man varit med om ett sexuellt övergrepp eller en traumatisk förlossning(=att barnet inte höll på att överleva utan läkarna tog akut med sig barnet för vård vilket försätter föräldrarna i kris/chocktillstånd).

Kissandet är det inga problem med.

Men mina problem är i allra högsta grad äkta. Det är så pass påtaglig domning, som dessutom är konstant, att det inte går att missta. Stressad är jag absolut inte heller.
En sjukgymnast hade sett på en röntgning av ryggen 2016 att kotan som heter L5, var tydligen rörlig eller mer rörlig än den skulle vara.

Dessutom känner jag även av en mycket svagare domning i resten av kroppen, iallafall stora delar, vilket känns tydligt när jag står i duschen och vatten rinner på mig och jag ska tvåla in mig, då känner jag att det känns lite avdomnat på många ställen, som överkropp, lår, huvud t.ex.
Citera
2021-03-22, 09:12
Medlem
Ringde till vårdcentralen idag och krävde att få bli röntgad. Skulle träffa läkare i April. Så hoppas denna tar det på allvar för en gångs skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in