2023-02-16, 23:08
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totentanz
Wolfgang Pichler...

Jodå, jag vet. Kunde bara inte låta bli i denna skämttråd.
Citera
2023-02-16, 23:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw

Jag har också svårt att skilja på William Poromaa och Wolfgang Pichler om de båda har en tättsittande mössa på sig. En sådan som Hanna Öberg inte får över huvudet eller är den över nu?
Citera
2023-02-17, 00:07
Medlem
Citat:

Sorry, det kan vara svårt att avgöra i skrift.
Citera
2023-02-17, 00:13
Medlem
Teobald Thors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har också svårt att skilja på William Poromaa och Wolfgang Pichler om de båda har en tättsittande mössa på sig. En sådan som Hanna Öberg inte får över huvudet eller är den över nu?
Hanna Öberg - Är loppet över går mössan över.
Citera
2023-02-17, 00:32
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totentanz
Sorry, det kan vara svårt att avgöra i skrift.

Jag klandrar dig inte

Det här kanske intresserar dig: Sun-Maid har faktiskt svenskkopplingar även historiskt:

Citat:
Per Ragnarson: "Jag fick ett mejl från Tor Persson i Houston om familjen Glim, som startade russinskrynklandet. Emigrantfamiljen Glim från Kilinge emigrerade 1888. I USA tog familjen namnet Glim och Nils Nilsson blev Nels Nelson Glim. Två ur släkten blev pastorer – Bengt och Olof – men de blev även odlare, med sitt arv från Göinge i bakgrunden. Med vingårdar och vinodling kunde de producera russin. Det välkända märket ”Sun Maid – naturliga russin från Kalifornien” emanerar från det företag som de grundade. Släktens vingård ägs nu av Associated Raisin Company".

https://www.svd.se/a/APRL4n/svensk-f...uropas-rikaste
Citera
2023-02-17, 00:43
Medlem
Citat:
Jag klandrar dig inte

Det här kanske intresserar dig: Sun-Maid har faktiskt svenskkopplingar även historiskt:

https://www.svd.se/a/APRL4n/svensk-f...uropas-rikaste

Demondruvor! Djävulens harlortar! Krympta skunkskallar!
Citera
2023-02-17, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Med den fetmarkerade logiken har ju JTB egentligen varit usel detta VM. Bara tur och marginalerna på sin sida.

Du får ändå erkänna att det är en viss skillnad mellan JTB och Hanna när det gäller hur de presterar före/efter och under mästerskap. Hanna har inte varit i närheten av att visa upp samma nivå som hon lyckats pricka in under mästerskap över hela säsongen så de spelar i helt olika divisioner. Hanna är självklart topp-10 i världen normalt (vi kanske ska säga topp-15 med tanke på hur det har gått denna säsong) men hon kommer aldrig att vinna totala världscupen oavsett hur mycket hon tror på sig själv. Det vet både du och jag. Distanscupen möjligtvis, men aldrig totalen.
Citera
2023-02-17, 12:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Du får ändå erkänna att det är en viss skillnad mellan JTB och Hanna när det gäller hur de presterar före/efter och under mästerskap. Hanna har inte varit i närheten av att visa upp samma nivå som hon lyckats pricka in under mästerskap över hela säsongen så de spelar i helt olika divisioner. Hanna är självklart topp-10 i världen normalt (vi kanske ska säga topp-15 med tanke på hur det har gått denna säsong) men hon kommer aldrig att vinna totala världscupen oavsett hur mycket hon tror på sig själv. Det vet både du och jag. Distanscupen möjligtvis, men aldrig totalen.

Öberg liknar Kalla på den punkten.
Citera
2023-02-17, 14:57
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop

Vad baserar du det på? Trodde du så sent som i höstas att Julia Simon någonsin skulle kunna vinna den totala världscupen?

Hanna och Simon har mötts 17 gånger i individuella mästerskapslopp (OS, VM) och Hanna har 14-3 inbördes i dessa. Hanna har tagit sju individuella medaljer (3 guld, 2 silver, 1 brons), medan Simon har ett guld.

Båda åkarna gör i vinter sina sjunde världscupsäsonger och Hanna har placerat sig bättre än Simon i de sex föregående.
Senast redigerad av Stefan4 2023-02-17 kl. 15:25.
Citera
2023-02-17, 15:51
Medlem
Teobald Thors avatar
Hanna Öberg - Är det över 50% chans att hon någon gång vinner totala världscupen?

(Inte riktigt tror jag, jag ger henne 30% chans.)
Citera
2023-02-17, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teobald Thor
Hanna Öberg - Är det över 50% chans att hon någon gång vinner totala världscupen?

(Inte riktigt tror jag, jag ger henne 30% chans.)

Omöjligt att svara på, men som jag skrev tidigare så har hon klart större meriter än vad Eckhoff, Röiseland eller Mäkäräinen hade vid 27 års ålder, oavsett om man räknar mästerskap, världscupsegrar eller världcuptotal. Dessa tre lyckades höja sig över den beskedliga nivån de höll vid samma ålder, så det är uppgiften Hanna har framför sig. Synd för henne att Elvira också kommer att bli bättre.
Citera
2023-02-17, 18:05
Medlem
Jag tycker att Hanna gav ett väldigt märkligt svar på hur formen kommit nu under VM.

Hon hade varit stressad när hon blev sjuk innan jul då de ingefära räkna bort två sämsta tävlingarna.
Men när hon insåg att vinna världscupen i år var kört har hon fått ett lugn att fokusera på VM istället.

Hur kunde hon tro att hon kunde vinna världscupen när hon i flera tävlingar varit kass och varit en bra bit från pallen ?

VM är ju en succé för Hanna och hon har ju iallafall tillfälligt tagit tillbaka tronen av Elvira, från att bara ha varit tredje bästa svenska i år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in