• 5
  • 6
2021-03-25, 01:52
Medlem
Hela universum är en del av universum. Närmare bestämt 100% av universum. Alltså kan en del vara lika stor som helheten.
Citera
2021-03-25, 02:15
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Hela universum är en del av universum. Närmare bestämt 100% av universum. Alltså kan en del vara lika stor som helheten.
Det du menar är att hela universum är hela universum?
Är det verkligen en meningsfull sats?

Hela universum (100%) är inte en del.
Använd inte dålig logik, vänligen.

Det jag hävdar här är möjligheten för att det minsta elementet i universum är helheten. 1%=100%
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Logical_holism
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-25 kl. 02:24.
Citera
2021-03-25, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Det du menar är att hela universum är hela universum?
Är det verkligen en meningsfull sats?

Hela universum (100%) är inte en del.
Använd inte dålig logik, vänligen.

Det jag hävdar här är att det minsta elementet i universum är helheten. 1%=100%
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Logical_holism
Det är inte dålig logik. Hela mängden är en delmängd av hela mängden. Läs en kurs i mängdlära.
Citera
2021-03-25, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Det är inte dålig logik. Hela mängden är en delmängd av hela mängden. Läs en kurs i mängdlära.
Okej. Visst! Läs en kurs i satslogik.
Citera
2021-03-25, 16:18
Medlem
Citat:

Alef-0 + en mängd som inte är transfinit = Alef-0

Probelmet är ju att man aldrig kan definiera alef-0 som ett nummer. Man kan bara ange dess förutsättningar där man säger att alef -0 är alla möjliga naturliga nummer, och skulle man i praktiken försöka så blir det indirekt bara oändligt växande då man hela tiden försöker hitta det oändligt stora talet. Eftersom man aldrig kan hitta det, så är denna mattematik mer teoretisk och inte verklighetsförandrad. I verkligheten med verkliga fenomen så kan det enbart vara oändligt växande.

Ett hotell som bygger ut rum i oändligheten, om den plötsligt får ett extra rum (oändligt + 1) så innebär det att det under adderingsögonblicket av det extra rummet så ökar expanderingstakten. Någon annan nämnvärd effekt sker inte.

Egentligen tänkte jag fel när jag angav oändligt i mitt första inlägg i tråden, för då tänkte jag på oändligt som ett oändligt färdigt tal, fastän jag nu senare kommit fram till att det endast kan vara oändligt växande om man nu vill verklighetsförankra det.

Som kommentar på att jag inte är någon lingvist, ja det stämmer, har aldrig haft det särskilt lätt för språk. Logiskt tänkande och att se saker från nya perspektiv har varit mina starka sidor. Nu är det relativt, men om man jämför mot en snittbegåvad person.
Senast redigerad av stroganof 2021-03-25 kl. 16:24.
Citera
2021-03-27, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Probelmet är ju att man aldrig kan definiera alef-0 som ett nummer. Man kan bara ange dess förutsättningar där man säger att alef -0 är alla möjliga naturliga nummer, och skulle man i praktiken försöka så blir det indirekt bara oändligt växande då man hela tiden försöker hitta det oändligt stora talet. Eftersom man aldrig kan hitta det, så är denna mattematik mer teoretisk och inte verklighetsförandrad. I verkligheten med verkliga fenomen så kan det enbart vara oändligt växande.

Ett hotell som bygger ut rum i oändligheten, om den plötsligt får ett extra rum (oändligt + 1) så innebär det att det under adderingsögonblicket av det extra rummet så ökar expanderingstakten. Någon annan nämnvärd effekt sker inte.

Egentligen tänkte jag fel när jag angav oändligt i mitt första inlägg i tråden, för då tänkte jag på oändligt som ett oändligt färdigt tal, fastän jag nu senare kommit fram till att det endast kan vara oändligt växande om man nu vill verklighetsförankra det.

Som kommentar på att jag inte är någon lingvist, ja det stämmer, har aldrig haft det särskilt lätt för språk. Logiskt tänkande och att se saker från nya perspektiv har varit mina starka sidor. Nu är det relativt, men om man jämför mot en snittbegåvad person.
Detsamma gäller talet pi (π). Har en perfekt cirkel ett konstant förhållande mellan radie och omkrets eller inte?

Givetvis kan man inte bygga ett fysiskt hotell som har ett oändligt antal rum, det förstår till och med en idiot.

Formella språk (matematik) är konstruerade av människor.
"1+1=2" existerar inte fysiskt, utan är en språklig sats vars extension är mental = existerar i människors hjärna.

Om universum är oändligt, behöver det nödvändigtvis inte bli större av att expandera. Tänk till lite.
Från mitt perspektiv sparkar du på en sten (argumentum ad lapidem).

Om du tänker dig att universum är ett system som följer fasta principer (determinism), typ som matematik.
Då kan man utifrån information om dessa principer (kanske är de(n?) simplare än vi kan förstå?) härleda hela universum.
Likaledes skulle man i sådant fall kunna härleda principerna om man studerar informella satser i systemet.

Precis som att vi utifrån axiomen i matematikens axiomatiserade system kan härleda alla satser.
Där vi också kan härleda axiomen utifrån tillräckligt mycket information om satserna (teoremen).
Teoremen är "inte mindre än" alla axiomen tillsammans, ty dessa axiom är inbyggda i teoremen.

Kanske kan vi härleda alla naturlagar och hela universum om vi lyckas studera en planklängd tillräckligt noga?!

Visst, genomsnittet är nog större idioter än dig. Men få tycker sig nog vara större idioter än mig..
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-27 kl. 01:20.
Citera
2021-03-27, 20:14
Medlem
Citat:
Detsamma gäller talet pi (π). Har en perfekt cirkel ett konstant förhållande mellan radie och omkrets eller inte?

Givetvis kan man inte bygga ett fysiskt hotell som har ett oändligt antal rum, det förstår till och med en idiot.

Formella språk (matematik) är konstruerade av människor.
"1+1=2" existerar inte fysiskt, utan är en språklig sats vars extension är mental = existerar i människors hjärna.

Om universum är oändligt, behöver det nödvändigtvis inte bli större av att expandera. Tänk till lite.
Från mitt perspektiv sparkar du på en sten (argumentum ad lapidem).

Om du tänker dig att universum är ett system som följer fasta principer (determinism), typ som matematik.
Då kan man utifrån information om dessa principer (kanske är de(n?) simplare än vi kan förstå?) härleda hela universum.
Likaledes skulle man i sådant fall kunna härleda principerna om man studerar informella satser i systemet.

Precis som att vi utifrån axiomen i matematikens axiomatiserade system kan härleda alla satser.
Där vi också kan härleda axiomen utifrån tillräckligt mycket information om satserna (teoremen).
Teoremen är "inte mindre än" alla axiomen tillsammans, ty dessa axiom är inbyggda i teoremen.

Kanske kan vi härleda alla naturlagar och hela universum om vi lyckas studera en planklängd tillräckligt noga?!

Visst, genomsnittet är nog större idioter än dig. Men få tycker sig nog vara större idioter än mig..

Om universum expanderar, så expanderar bara rummet, men det kanske minskar en annan energinivå med lika mycket om systemet exempelvis är symmetriskt och ett nollsummespel. Så ja, du har rätt att det nödvändigtvis inte behöver bli större om det expanderar, men min poäng var väl att just rummet expanderade, och jag försökte bara ta fram ett exempel som hastigast.

Ja så är det. Man härleda lagarna Det är rimlgit att lagarna inte är lika transparenta och uppenbarande på stor nivå(flugor, bollar,människor, planeter, galaxsystem), utan att lagarna först visar sig på mindre nivå som planck nivå. Den logiska förkalringen till det är att allt består av de mindre bygstenarna, och därför måste man titta på de dom, för att sålla bort alla överflödiga reaktioner. På stora nivåer har vi fotosyntes, vi omvandlar föda till avföring, och massa andra reaktioner som vi måste sålla bort. På kvantnivå kan vi se att partiklar är en våglängd har mindre reaktioner att sålla bort, och mindre reaktioner att härleda till dess ursprung. Att kvantnivå ter sig underligt, är nog för att det finns en ytterligare mindre nivå alternativt dimension eller helt enkelt att kvantnivå faktiskt är naturlagarna själva och då kan de med rätta få vara tillsynes icke logiskt med stora mått mätt.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in