2021-03-24, 01:49
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Ja det finns ju olika tankar kring detta. Jag förstår att vissa anser att en påse med oändligt antal kulor inte blir större om man lägger till en kula, men jag är av åsikten att det blir det. Man kan jämföra det med ett oändligt stort universum. När universum expanderar, så blir det ännu större
Däremot undrar jag om matematiken kan bevisa att det du säger stämmer, att påsen faktiskt inte blir större fastän man lägger till en kula?
Du är av den åsikten därför att du inte begriper elementär logik.

Hur mycket större blir universum som helhet när universum expanderar?
Hur mycket större är helheten som expanderar just nu jämfört med igår?
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-24 kl. 02:31.
Citera
2021-03-24, 04:51
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Berätta för mig något som är absolut objektivt. Något sådant känner ingen till, vad jag vet.

Varenda regel som materia följer kan uppfattas som absolut objektiv. Eller är jag ute och cyklar i vakuum?
Citera
2021-03-24, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FettoBob
Varenda regel som materia följer kan uppfattas som absolut objektiv. Eller är jag ute och cyklar i vakuum?
Om du förklarar vad du menar och belägger saken så cyklar du i vart fall i rätt riktning.

Nu talar du nonsens.

Vilka är dessa ”regler” som du talar om? Vad menar du med ”absolut objektiv”?

Vakuumet utgörs dessutom av materia, och är inte mindre än universum.

Definitioner:
Materia = substans

Axiom:
Noll-energi-universum-hypotesen.

Att universum är beskaffat från syntaktiska grundaxiom (determinism) kan vi gemensamt anta för argumentets skull.
Men att ett teorem (entiteter i systemet) kan vara mindre än axiomen (ramverket) är direkt felaktigt.
För att bevisa någonting alls i naturen behöver vi först beskriva hela universum.
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-24 kl. 05:23.
Citera
2021-03-24, 05:39
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Om du förklarar vad du menar och belägger saken så cyklar du i vart fall i rätt riktning.

Nu talar du nonsens.

Vilka är dessa ”regler” som du talar om? Vad menar du med ”absolut objektiv”?

Vakuumet utgörs dessutom av materia, och är inte mindre än universum.

Definitioner:
Materia = substans

Axiom:
Noll-energi-universum-hypotesen.

Att universum är beskaffat från syntaktiska grundaxiom (determinism) kan vi gemensamt anta för argumentets skull.
Men att ett teorem (entiteter i systemet) kan vara mindre än axiomen (ramverket) är direkt felaktigt.
För att bevisa någonting i universum behöver vi först beskriva hela universum.

Absolut objektiv kan lika gärna översättas som objektivt objektiv... Jag uppfattar fysikens lagar (regler) som objektiva, på grund av dess konsistenta verkan likt grundpelare i universum. Universum kan omöjligtvis vara byggd på en lögn.
Citera
2021-03-24, 05:52
Medlem
Citat:
Absolut objektiv kan lika gärna översättas som objektivt objektiv... Jag uppfattar fysikens lagar (regler) som objektiva, på grund av dess konsistenta verkan likt grundpelare i universum. Universum kan omöjligtvis vara byggd på en lögn.
”Det objektiva” är en religiös föreställningskaraktär (gestaltning), lika stor som förespråkarnas egon.

Något som är absolut förändras inte, men det gör universum. Eller?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Absolutfel
Citat:

Absolutfelet är ett begrepp inom numerisk analys.

Absolutfelet i en approximation är absolutbeloppet av differensen mellan det exakta värdet och det approximerade.

Givet kunskap om absolutvärdet är det inte möjligt att beräkna det korrekta värdet givet approximationen eller vice versa. Anledningen är att absolutfelet inte ger information om felets tecken (alltså om det är positivt eller negativt). I praktiken är i många fall endast en övre gräns på abolutfelet känt.

Någon absolut verklighet existerar nog ej, annat än i fantasin.
Citera
2021-03-24, 06:18
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
”Det objektiva” är en religiös föreställningskaraktär (gestaltning), lika stor som förespråkarnas egon.

Något som är absolut förändras inte, men det gör universum. Eller?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Absolutfel

Någon absolut verklighet existerar nog ej, annat än i fantasin.

Universum är inte fysikens lagar, utan snarare en produkt av dom. Ljusets hastighet i vacuum är ett exempel på något absolut (i alla fall enligt definitionen). På vilket sätt är det inte en verkan av objektivitet?

Jag avstår från att skriva i "Är "verkligheten" verkligen "objektiv"?"-tråden, och växlar mina tankar med dig här, istället!

En absolut verklighet vore besynnerligt att uppleva - frågan är vad det ens är?
Citera
2021-03-24, 23:13
Medlem
Citat:
Du är av den åsikten därför att du inte begriper elementär logik.

Hur mycket större blir universum som helhet när universum expanderar?
Hur mycket större är helheten som expanderar just nu jämfört med igår?

Du menar alltså på att något som är oändligt stort inte kan bli ännu större? Om ett hotell med oändligt antal rum, bygger ut så att det får ett rum till, så blir det alltså inte större?

Om universum har en oändlig utsträckning, och rummet expanderar, så blir det oändliga rummet ännu större enligt min tankegång. Jag ser det som logiskt att det är så, men jag förstår att vissa tänker som så att något som är oändligt stort, kan ju inte bli ännu större. Om det inte kan bli ännu större, vad innebär det då att hotellet med oändligt antal rum bygger ut och får ett ytterligare rum. Har den då lika många rum som innan? Vi får alltså många paradoxer om vi inte erkänner att hotellet faktiskt blir större.
Senast redigerad av stroganof 2021-03-24 kl. 23:16.
Citera
2021-03-24, 23:37
Medlem
Citat:
Universum är inte fysikens lagar, utan snarare en produkt av dom. Ljusets hastighet i vacuum är ett exempel på något absolut (i alla fall enligt definitionen). På vilket sätt är det inte en verkan av objektivitet?

Jag avstår från att skriva i "Är "verkligheten" verkligen "objektiv"?"-tråden, och växlar mina tankar med dig här, istället!

En absolut verklighet vore besynnerligt att uppleva - frågan är vad det ens är?
Hastighet (i meningsfull betydelse) är alltid relativ - aldrig absolut.

"Absolut hastighet" är detsamma sin att tiden står still, och extensionen blir oändligt stor.
Citera
2021-03-24, 23:40
Medlem
Citat:
Du menar alltså på att något som är oändligt stort inte kan bli ännu större? Om ett hotell med oändligt antal rum, bygger ut så att det får ett rum till, så blir det alltså inte större?

Om universum har en oändlig utsträckning, och rummet expanderar, så blir det oändliga rummet ännu större enligt min tankegång. Jag ser det som logiskt att det är så, men jag förstår att vissa tänker som så att något som är oändligt stort, kan ju inte bli ännu större. Om det inte kan bli ännu större, vad innebär det då att hotellet med oändligt antal rum bygger ut och får ett ytterligare rum. Har den då lika många rum som innan? Vi får alltså många paradoxer om vi inte erkänner att hotellet faktiskt blir större.
Antalet (mängden) rum på Hilberts hotell har kardinaliteten Alef-0,
Vare sig du bygger ett eller sjumiljarder trehundrafemtiomilljoner sjuhundrafemtiotusen och etthundratretton till rum.
Alef-0 är inte större än Alef-0. Q.E.D

Däremot är det oändligt många gånger fler decimaler mellan 0 och 1 än det är lediga rum på Hilberts hotell.
1 är alltså större än Hilberts hotell.

Lär dig matematik.
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-24 kl. 23:49.
Citera
2021-03-25, 00:34
Medlem
"Jag är inte mindre än universum!" sade en vän till mig, och jag instämde att det nog sannolikt är så.
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-25 kl. 01:23.
Citera
2021-03-25, 01:11
Medlem
Citat:
Antalet (mängden) rum på Hilberts hotell har kardinaliteten Alef-0,
Vare sig du bygger ett eller sjumiljarder trehundrafemtiomilljoner sjuhundrafemtiotusen och etthundratretton till rum.
Alef-0 är inte större än Alef-0. Q.E.D

Däremot är det oändligt många gånger fler decimaler mellan 0 och 1 än det är lediga rum på Hilberts hotell.
1 är alltså större än Hilberts hotell.

Lär dig matematik.

Nu har jag försökt kolla upp detta, och jag är ingen mattematiker

"There are actually many different sizes or levels of infinity; some infinite sets are vastly larger than other infinite sets. The theory of infinite sets was developed in the late nineteenth century by the brilliant mathematician Georg Cantor"

Går man sen in på Cantors wikipedia sida så hitar jag detta:

"The transfinite is increasable in magnitude, while the absolute is unincreasable. For example, an ordinal α is transfinite because it can be increased to α + 1."

Så där kan alltså ett oändligt stort tal bli större genom att addera 1, under förutsättning att det oändligt stora talet är transfit,vilket det är om det är större än alla ändliga tal:

Wikipedias förklaring på transfit:
"in mathematics, transfinite numbers are numbers that are "infinite" in the sense that they are larger than all finite numbers"
Citera
2021-03-25, 01:17
Medlem
Citat:
Nu har jag försökt kolla upp detta, och jag är ingen mattematiker
Inte heller är du lingvist. Matematiker stavas det.
Citat:
"There are actually many different sizes or levels of infinity; some infinite sets are vastly larger than other infinite sets. The theory of infinite sets was developed in the late nineteenth century by the brilliant mathematician Georg Cantor"

Går man sen in på Cantors wikipedia sida så hitar jag detta:

"The transfinite is increasable in magnitude, while the absolute is unincreasable. For example, an ordinal α is transfinite because it can be increased to α + 1."

Så där kan alltså ett oändligt stort tal bli större genom att addera 1, under förutsättning att det oändligt stora talet är transfit,vilket det är om det är större än alla ändliga tal:

Wikipedias förklaring på transfit:
"in mathematics, transfinite numbers are numbers that are "infinite" in the sense that they are larger than all finite numbers"
Njae, det står att: Ett oändligt antal oändligheter är större än en mängd mindre oändligheter.
Både Alef-0 och Alef-1 är transfinita. Men Alef-0 är oändligt mycket mindre än Alef-1.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Aleftal
Citat:
Inom mängdteorin används alef-tal för att ange kardinaliteten, det vill säga antalet element, i oändliga mängder. Alef är den första bokstaven i det hebreiska alfabetet (ℵ). Det finns oändligt många Alef-tal och de betecknas ℵ₀, ℵ₁, ℵ₂ och så vidare.[1]

Alef-0 + en mängd som inte är transfinit = Alef-0
Alef-0 + Alef-0 = Alef-1
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-25 kl. 01:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in