2021-03-21, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slippos
Det är sjukt, de som utbildar sig länge till något krävande borde ha betalt därefter - finns liksom ingen mening med det annars.

Själv är jag numera arbetslös, får 18.000kr i mån av akassan + att jag jobbar åt mig själv hela dagarna med att renovera mitt hus. Tjänar långt mycket bättre på detta än om jag hade haft mitt vanliga jobb där jag fick 30k netto

Skillnaden är ju att A-kassan varar inte för evigt. 18 000 efter skatt är inte mycket att hänga i julgranen. Renovering kostat ju bara pengar.
Citera
2021-03-21, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Skillnaden är ju att A-kassan varar inte för evigt. 18 000 efter skatt är inte mycket att hänga i julgranen. Renovering kostat ju bara pengar.

Värdehöjningen på huset min son, värdehöjningen.
Citera
2021-03-21, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slippos
Värdehöjningen på huset min son, värdehöjningen.

Ja om du tänkt sälja huset. Annars är det ju en kostnad.
Citera
2021-03-21, 01:13
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
1. Behöver man fråga på flashback vilken utbildning som ger hög lön, är det nog dåliga odds på att man nånsin kommer bli högavlönad.

2. Att öht fokusera på lönen är i sig idiotiskt. Fokusera på något du är bra på och som du gillar, detta kommer då även öka chanserna till att du gör bra ifrån dig och får så hög lön som du kan lyckas få. Att tro att du kan få en hög lön bara genom att välja rätt utbildning som i själva verket kanske är något som inte du är intresserad av eller kan behärska är fullkomligt idiotiskt.
Citera
2021-03-21, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArsKar
Hej!

Det är dags att välja universitet och jag har redan några val jag är intresserad av, men vill ändå höra lite andra åsikter och tankar/ förslag på andra utbildningar som man kanske också kan vara intresserad av. Men som rubriken lyder: vilka utbildningar leder till hög lön? ( hög lön = 50k efter 5 år på arbetsmarknaden). Vårdbranschen är utesluten.

(Vet att det finns andra liknande trådar men det är bra att ha ett nytt för året.) Alla förslag är välkomna.
Juristprogrammet, om du får höga betyg och därmed en chans att jobba på de stora affärsjuridiska byråerna.
Citera
2021-03-21, 01:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TordesPung
Vet att det är mer när en röris har Jour då kan det bli 50-60 efter skatt.

Amen komigen nu, 60.000 efter skatt som rörmokare? Vad fan är fel på flashbackare?
Citera
2021-03-21, 02:15
Medlem
TordesPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
1. Behöver man fråga på flashback vilken utbildning som ger hög lön, är det nog dåliga odds på att man nånsin kommer bli högavlönad.

2. Att öht fokusera på lönen är i sig idiotiskt. Fokusera på något du är bra på och som du gillar, detta kommer då även öka chanserna till att du gör bra ifrån dig och får så hög lön som du kan lyckas få. Att tro att du kan få en hög lön bara genom att välja rätt utbildning som i själva verket kanske är något som inte du är intresserad av eller kan behärska är fullkomligt idiotiskt.

Kloka ord, man ska dra fördel av sin talang och inte motarbeta sig själv.
Citera
2021-03-21, 02:24
Medlem
Inanimateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA
Hög lön är ingen självklarhet bara för att man har en högre utbildning. Hög lön förtjänar man och sätts efter erfarenhet och kompetens. Har man inte det är man förmodligen inte värd en högre lön heller.

This. Plus efterfrågan.
Citera
2021-03-21, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA
Hög lön är ingen självklarhet bara för att man har en högre utbildning. Hög lön förtjänar man och sätts efter erfarenhet och kompetens. Har man inte det är man förmodligen inte värd en högre lön heller.

Det är därför Danielsson på MSB och nu i regeringskansliet tjänar så mycket som han gör eller?
Kompetens och erfarenhet!
Citera
2021-03-21, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Du har räknat fel. En timlön på 1000 kr genererar en månadslön på runt 100000 kr.
Ditt misstag kan ha varit om du förutsätter att den anställde är fackligt ansluten (då måste det betalas stora summor i ofördelaktiga (höga kostnader) pensionsavsättningar).
Jag räknade som egenkonsult, 85% beläggning pensionsavsättningar som motsvarade det jag fick av min arbetsgivare samt försäkringar och förmedlingsavgift.
100 000 kan du nog ta ut om du skippar pensionsavsättning försäkring och räknarmed drygt 100% beläggning dessutom utan att gå via nån förmedlare.
Citera
2021-03-21, 08:54
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag räknade som egenkonsult, 85% beläggning pensionsavsättningar som motsvarade det jag fick av min arbetsgivare samt försäkringar och förmedlingsavgift.
100 000 kan du nog ta ut om du skippar pensionsavsättning försäkring och räknarmed drygt 100% beläggning dessutom utan att gå via nån förmedlare.

Men förmedlingsavgiften dras ju innan dina 1000, de kommer du ju aldrig at se. Försäkringen som egenkonsult är ju typ 500 o månaden så den slår ju inte heller så hårt.

Jag kör eget sedan 6 månader och trivs väldigt bra med et.
Citera
2021-03-21, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Men förmedlingsavgiften dras ju innan dina 1000, de kommer du ju aldrig at se. Försäkringen som egenkonsult är ju typ 500 o månaden så den slår ju inte heller så hårt.

Jag kör eget sedan 6 månader och trivs väldigt bra med et.

Tror säkert att det funkar bra för dig, däremot skall du vara medveten om att du måste sätta undan en del för framtiden och i firman. Man lever OK på en debitering på 1000 sek i timmen. Men i det längre perspektivet går det inte att jämföra med en lön på 100 000/månaden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in