2021-03-20, 22:11
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expired
Jag är civilingenjör och tjänar 71.800 i grundlön och har en bonus på 30.000 i månaden. Har lång erfarenhet och lär inte komma speciellt mycket högre.

Det är väl ingen superlön, men det är bra nog för att man ska lipa mycket oro om pengar. Ingångslön tror jag är cirka 32.000, så jag har ju varit med ett tag.

En nyfiken fråga, är du värd det?
Om du har den lönen borde du vara rätt nichsad, funderat på starta efter?
Citera
2021-03-20, 22:17
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Intrssant upplägg du har? Räknade själv på det för något år sen, krävdes då närmare 1000 sek/tim föratt knna ta ut en lön motsvarande 50 papp i månaden med avräkningar för försäkringar inte full beläggning och pensionsavsättningar.
Tyvärr många som satts i skiten nu med Corona.
Och svårt att nå de nivåerna efter 5 år i alla fall utanför IT i stockholm.
Sen kan jag enbart rekomendera ingenjörsutbildning innaom data eller elektro mycket intressanta job och skaplig lön.
Men räkna inte med några topplöner i Sverige om man inte cill ta personalansvar, då är fyskland betydligt bättre.
Du har räknat fel. En timlön på 1000 kr genererar en månadslön på runt 100000 kr.
Ditt misstag kan ha varit om du förutsätter att den anställde är fackligt ansluten (då måste det betalas stora summor i ofördelaktiga (höga kostnader) pensionsavsättningar).
Citera
2021-03-20, 22:32
Medlem
TordesPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
Hahaha, nej
Vet att det är mer när en röris har Jour då kan det bli 50-60 efter skatt.
Citera
2021-03-20, 22:35
Medlem
TordesPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
En nyfiken fråga, är du värd det?
Om du har den lönen borde du vara rätt nichsad, funderat på starta efter?
Starta efter vadå?
Har en nära släkting som också är civilingenjör, tjänar runt 65 brutto utan resor osv, han och hans fru har betalat av ett stort fint hus på 7 år.
Citera
2021-03-20, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArsKar
Hej!Det är dags att välja universitet och jag har redan några val jag är intresserad av, men vill ändå höra lite andra åsikter och tankar/ förslag på andra utbildningar som man kanske också kan vara intresserad av. Men som rubriken lyder: vilka utbildningar leder till hög lön? ( hög lön = 50k efter 5 år på arbetsmarknaden). Vårdbranschen är utesluten. (Vet att det finns andra liknande trådar men det är bra att ha ett nytt för året.) Alla förslag är välkomna.

Vad det handlar om är vad du får jobb inom. Du kan bli skådespelare och dra in 200 miljoner per år som 0.000000001% av alla skådespelare lyckas med. De flesta skådespelare brukar det gå åt helvete för. Det finns inga säkra kort men läkare brukar alltid vara säkert. Du drar in minst 500,000 om året efter tio år i yrket. Om du inte vill arbeta med människor är apotekare grymt - vi snackar en lön på över 500,000 efter tio år i yrket. Det finns många ingenjörsutbildningar som kan läsas. Jag skulle säga; läkare, apotekare och ingenjör. Om du måste läsa något samhällsvetenskapligt så är det civilekonomprogrammet mot revisionsyrket eller juristlinjen. Allt annat samhällsvetenskapliga eller humanistiska program leder till att du blir arbetslös med studieskulder och måste skola om dig till lärare - vilket du inte vill. Med högskoleutbildning måste man tänka smart - vad leder till jobb och vad klarar du av. Det andra kan du strunta i.

Citat:
Tror inte så många ogillar att ha den lönen.80k. Har du förslag på utbildningar som leder till det då efter ett tag? Tror inte det finns utbildningar som leder till det eller knappt gör det om vi nu bortser från läkare. Kom gärna med förslag på utbildningar som leder till det om du har något. Köra eget låter nice, men man kan inte bara köra eget av inget. Man måste först ha en affärsidé och det är ännu svårare att ha en affärsidé om man nu inte har en utbildning/ inte är kunnig inom något område.
Jag har ett par polare som jag läste civilekonom med som idag är traders på en av de stora bankarna. En kille drog in ungefär 50,000/månaden efter fem år. En annan drog in 100,000 efter 7-8 år i utlandet. En annan bekant drar nu snart femton år senare in 500,000 i månaden i London. Man skulle ha läst finans eller hur? Allt färre får sådana jobb och att ta sig in på bank idag är nästan omöjligt om du inte har kontakter eller är sjukt duktig.
Senast redigerad av Edgerton 2021-03-20 kl. 23:36.
Citera
2021-03-20, 23:33
Medlem
Citat:
Jag gillar matte och därför tror jag civilekonom skulle kunna passa. Men jag brukar höra att de som är utbildade hamnar ibland på Willys eller får nu en okvalificerad jobb inom yrket, och dessa faktorer kan bero på att det inte behövs jättemånga civilekonomer. T.ex. man kan jobba som redovisningsekonom och även någon som läst på yrkeshögskolan kan också bli det.Dessutom är det ännu svårare att få de jobben med bra betald. Rätta mig om jag har fel uppfattning.

Jag satsar helst på en 3årig- 6årig program på universitetet. Data civing intresserar mig inte mycket men det skadar inte om man skulle prova. Inom civing är det byggnation jag är intresserad av (tror jag). Medellönen ligger på 44k enligt de flesta av källorna på nätet, dock vet man ej hur mycket man ska lita på de.

Tack för alla förslag! Kom gärna med fler förslag om ni vill . Har ca 25dagar på mig att välja och är villig att kolla på fler utbildningar. Det är också intressant om ni också kommer med förslag om mer internationellt gångbara utbildningar.

Eh va? Då ska du bli ingenjör (förslagsvis teknisk fysik eller finansiell matematik/optimeringslära eller motsvarande). Inte ekonom... (ev. komplettera med det för att få dubbelexamen men det är en fotnot...).

Vad är hög lön för dig? +100k/månad inom finans är absolut möjligt om du hoppar runt lite och tar på dig personalansvar. 150k/månad kräver något steg till och om du siktar på +250k/månad så krävs det mycket ansvar.
Citera
2021-03-21, 00:08
Medlem
patrikfardamps avatar
Målare på ackord
Citera
2021-03-21, 00:30
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Tror inte så många ogillar att ha den lönen.80k. Har du förslag på utbildningar som leder till det då efter ett tag? Tror inte det finns utbildningar som leder till det eller knappt gör det om vi nu bortser från läkare. Kom gärna med förslag på utbildningar som leder till det om du har något.

Köra eget låter nice, men man kan inte bara köra eget av inget. Man måste först ha en affärsidé och det är ännu svårare att ha en affärsidé om man nu inte har en utbildning/ inte är kunnig inom något område.

Vet inte vad du har för umgänge eller erfarenhet överlag gällande inkomster som just anställd men där tog jag inte ens i. Känner folk som flera enbart visat framfötterna, varit lojala mot samma företag i över 10 år och framförallt tagit för sig och tjänar 150+ brutto i månaden. En utav de är säljare och den andra har med endast en gymnasieutbildning inom säkerhet lyckats klättra och blivit säkerhetschef på ett väldigt stort företag.

Sen finns de hur många utbildningar som helst som leder till jobb med ~80k eller mer i månaden? Läkare, advokater, programmerare, väg & vattenbyggnad, Företagsekonomi, Riskhantering, System eller statsvetenskap. Som sagt du tänker rätt trångsynt här eller vet bara inte hur det ser ut därute.

Nu handlar det ju självklart också om erfarenhet och ofta är 80k ingen lön du får första månaden men med rätt kompetens och ambition, samt att veta när du bör byta företag och är efterfrågad inom ditt område då är det inte alls svårt att tjäna över 80k.

Är man smart dock vilket affärsområde man än är duktig inom så väljer man att konsulta och starta eget litet AB och tar ut aktieutdelning istället en gång per år. Känner flera som konsulterar inom företagshälsovård, programmerare, rekryterare osv. som om man slår ut det på ett år (månadsvis inkomstlön, aktieutdelning, ofta någon annan passiv inkomst också) enkelt tar ut över 1 miljon per år.

Du borde sikta lite högre eller läsa på lite, kanske är du ung och samtidigt inse att vi bor i Sverige, här pratar man ofta inte löner, många du känner tjänar betydligt mer än du tror är jag ganska övertygad om.
Citera
2021-03-21, 00:38
Medlem
Sanningen är att det inte går att utbilda sig till hög lön, visst du kanske får dubbla lönen vid 30 jämfört med en vanlig knegare om du har tur, men kom då ihåg att att dom där 10åren innan är csn skulder och du indirekt har förlorat 10år av inkomster samt att du får betala höginkomstskatt.

I princip det enda sättet att bli rik här i Sverige är genom att bli en jävel på aktier, starta eget framgångsrikt företag eller ärva pengar.

Gå en utbildning du tycker är kul istället för att sträva efter pengar - du vinner ingenting på det senare valet

Ett annat tips är att gå en utbildning som du kommer att ha nytta av i vardagen så som elektriker, rörmokare, snickare - istället för att leja bort arbete så kan du göra jobbet själv den dagen du skaffar hus t.ex.
Senast redigerad av Slippos 2021-03-21 kl. 00:51.
Citera
2021-03-21, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slippos
Sanningen är att det inte går att utbilda sig till hög lön, visst du kanske får dubbla lönen vid 30 jämfört med en vanlig knegare om du har tur, men kom då ihåg att att dom där 10åren innan är csn skulder och du indirekt har förlorat 10år av inkomster.

I princip det enda sättet att bli rik här i Sverige är genom att bli en jävel på aktier, starta eget framgångsrikt företag eller ärva pengar.

Gå en utbildning du tycker är kul istället för att sträva efter pengar - du vinner ingenting på det senare valet

Det är ganska tragiskt, lönerna är sinnessjukt låga här. Man belönas inte om man har stor kompetens inom ett område. Närmare hälften kommer ryka i skatt. Dom pratar om klass samhälle, det är just det som skapas när man inte kan arbeta sig "rik". Då är det just de som föds in till tillgångar och arv som vinner.

Jag är faktiskt ganska bitter, jag får ut runt 30-32k i månaden efter skatt. Med denna lön kan jag knappt ta ett lån på en tvåa i stan.
Senast redigerad av carlydeveloper 2021-03-21 kl. 00:44.
Citera
2021-03-21, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Det är ganska tragiskt, lönerna är sinnessjukt låga här. Man belönas inte om man har stor kompetens inom ett område. Närmare hälften kommer ryka i skatt. Dom pratar om klass samhälle, det är just det som skapas när man inte kan arbeta sig "rik". Då är det just de som föds in till tillgångar och arv som vinner.

Jag är faktiskt ganska bitter, jag får ut runt 30-32k i månaden efter skatt. Med denna lön kan jag knappt ta ett lån på en tvåa i stan.

Det är sjukt, de som utbildar sig länge till något krävande borde ha betalt därefter - finns liksom ingen mening med det annars.

Själv är jag numera arbetslös, får 18.000kr i mån av akassan + att jag jobbar åt mig själv hela dagarna med att renovera mitt hus. Tjänar långt mycket bättre på detta än om jag hade haft mitt vanliga jobb där jag fick 30k netto
Senast redigerad av Slippos 2021-03-21 kl. 00:58.
Citera
2021-03-21, 01:02
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slippos
Det är sjukt, de som utbildar sig länge till något krävande borde ha betalt därefter - finns liksom ingen mening med det annars.

Själv är jag numera arbetslös, får 18.000kr i mån av akassan + att jag jobbar åt mig själv hela dagarna med att renovera mitt hus. Tjänar långt mycket bättre på detta än om jag hade haft mitt vanliga jobb där jag fick 30k netto
Hög lön är ingen självklarhet bara för att man har en högre utbildning. Hög lön förtjänar man och sätts efter erfarenhet och kompetens. Har man inte det är man förmodligen inte värd en högre lön heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in