• 5
  • 6
2021-03-21, 12:07
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --Blackbird--
Idiot.

https://www.dn.se/insidan/arv-eller-...-personlighet/
"Ungefär hälften av vår personlighet beror på de gener vi ärvt från våra föräldrar. Men ärftlighetens betydelse får sällan något genomslag i samhällsdebatten säger personlighetsforskarna Anna Dåderman och Petri Kajonius.

Det stora genombrottet för att förstå genernas betydelse för personligheten kom med dna-tekniken. I dag visar en samstämmig forskning att det genetiska arvet har en stor betydelse för vad vi blir för människor och vilken personlighet vi utvecklar.
Det hävdar psykologiforskaren Petri Kajonius som även undervisar i personlighetspsykologi på Högskolan Väst. Men insikten om ärftlighetens betydelse för personligheten får knappt något utrymme i samhällsdebatten, menar han...

...Efter tonårstiden stabiliseras dessa drag allt mer med stigande ålder och efter 30 års ålder förändras de knappt. Personligheten mognar, helt enkelt.

Kan man inte förändra sin personlighet genom till exempel terapi?
– Det är klart att det finns behandlingar för att få bukt med till exempel depression och ångest. Men de flesta terapier går ut på att lära sig att leva med sina problem och mildra negativa symtom, inte att förändra sin personlighet. För det går nästan inte, säger Anna Dåderman.
Författarna menar att de allra flesta lär sig att hantera sina personligheter med eller utan terapi. För att inte visa mindre smickrande sidor lägger man band på sig och spelar roller för att framstå i bättre dager.
– Man kan till exempel lära sig att hantera sin ilska, men innerst inne är man samma person och säger dumma saker ibland, säger Anna Dåderman."

Artikeln är ju totalt orelevant i sammanhanget. Dessutom trodde jag du hade gett upp och inte ville diskutera mera, och därmed erkänt mig som överlägsen.

Citera
2021-03-21, 12:22
Medlem
--Blackbird--s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Artikeln är ju totalt orelevant i sammanhanget. Dessutom trodde jag du hade gett upp och inte ville diskutera mera, och därmed erkänt mig som överlägsen.

Gäsp. I dina fantasier.
Bara för att du har haft framgång så betyder det inte att alla kan ha det.
Citera
2021-03-26, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Tja!

Jag är en man runt 20-30 år som saknar vänner och ett socialt liv. Jag har haft två förhållandena mitt liv som var väldigt destruktiva och kortvariga. Att som kille skaffa tjej är ett heltidsjobb där mycket förnedring och misslyckande ingår. Man ska ha tinder, Badoo och hela det köret, försöka prata med så många tjejer som möjligt, inte ha några krav som kille eftersom utbudet redan är så skralt. Vara rolig, trevlig, glad och framåt konstant 24/7 i det verkliga livet också.

Jag har redan ett heltidsjobb och studerar på deltid, så är inte längre intresserad av att jobba dag och natt för att få kontakt med någon. Känner att det är tillräckligt att jag jobbar och studerar för att kunna träffa någon. Läser ofta här på Flashback och Familjeliv om tjejer som klagar över att sin kille spelar för mycket TV-spel, är fet, lat eller missbrukare. Jag är ingetdera och lyckas ändå inte skaffa tjej. Jag gymmar i princip varje dag, jobbar och studerar, är framåt och har egen lägenhet och sparande. Uppenbarligen räcker inte det för att varken få tjejer eller vänner och nu har jag helt enkelt fått nog. Från och med nu kommer jag bara tänka på mig själv och accepterar att jag aldrig kommer ha en vän eller ett förhållande i framtiden.

Har ni några tips på vad man kan göra rent praktiskt för att klara av situationen? Om allt går rätt så kanske jag lever tills jag är 70-80-90 år, så jag har lång tid kvar att leva (bortsett från eventuellt självmord i framtiden). Hur ska man fördriva tiden i ensamhet? Är det full fokus på en hobby eller att resa som gäller? Hur klarar ni av ensamheten?

Hej. Har inte läst igenom alla kommentarer men skymta några med en väldigt maskulin, dominant ton i sitt svar på din frågeställning. Vill börja med att säga att dom på sätt å vis har rätt i det dom säger. Men förstår kanske inte hela bilden av hur tufft det är att känna ensamhet. Tycker ensamhet är en sån sak som förminskas extremt mycket. Det är i min upplevelse fruktansvärt och tror folk som uttrycker sig väldigt kallt, nedvärderande och respektlöst oftast inte själv haft erfanhet av hur det är. För tillexempel jag som själv haft det, kan säga att dom har rätt på sitt sätt men uttrycker sig på ett dåligt sätt även om dom kanske menar väl jag vet inte?

Jag väljer iaf att ge dig ett annat tips. Försök att öva dig på att vända på ensamheten till (använder engelska uttrycket, vet inte det svenska riktigt) solitude. Lära dig att njuta av din egen närvaro, och finna saker som gör dig lycklig utan att det involverar andra människor. När du lär dig det har du lärt dig en av dom bästa mest givande sakerna du kan i livet.

Vet inte hur du ser på spiritualitet osv men när du bemästrat det så kommer du märka att folk känner av din inre frid och acceptans till livet utan att du gör något speciellt. Och folk kommer förmodligen dras till dig på automatik även fast du inte är i behov av det längre.

Mitt bästa konkreta tips är att ta hjälp av någon, och den någon är ett husdjur. Helst hund. Villkorslös kärlek, man knyter fantastiska band, gör roliga saker tillsammans, det räddade mig.

Låt inte macho männen trycka ner dig, du är förmodligen en ödmjuk person, i min mening är alla dominanta alfahannar dom vekaste individerna, trångsynta och saknar förståelse i den tid vi lever i nu. Vi är inte grottmänniskor i det stadie mänskligheten har evolverat sig till idag. Det är det som är problemet med er som hackar på ts, ni är lite för korkade för att kunna relatera till ts inlägg pga att ni endast har eran reptil hjärna att använda som är totalt empatilös. Ser eran poäng men ser ni min är frågan? Vi båda försöker styra ts perspektiv till ett mer maskulint / stabilt men skillnaden i ordval och konkreta tips är annorlunda.

TS lycka till och Alfa grabbarna kan hålla sig undan elektronik och gnugga upp en brasa i skogen om dom finner det besvärande att läsa inlägget.

Peace 🙏
Citera
2021-03-29, 18:47
Medlem
Citat:
Tja!

Jag är en man runt 20-30 år som saknar vänner och ett socialt liv. Jag har haft två förhållandena mitt liv som var väldigt destruktiva och kortvariga. Att som kille skaffa tjej är ett heltidsjobb där mycket förnedring och misslyckande ingår. Man ska ha tinder, Badoo och hela det köret, försöka prata med så många tjejer som möjligt, inte ha några krav som kille eftersom utbudet redan är så skralt. Vara rolig, trevlig, glad och framåt konstant 24/7 i det verkliga livet också.

Jag har redan ett heltidsjobb och studerar på deltid, så är inte längre intresserad av att jobba dag och natt för att få kontakt med någon. Känner att det är tillräckligt att jag jobbar och studerar för att kunna träffa någon. Läser ofta här på Flashback och Familjeliv om tjejer som klagar över att sin kille spelar för mycket TV-spel, är fet, lat eller missbrukare. Jag är ingetdera och lyckas ändå inte skaffa tjej. Jag gymmar i princip varje dag, jobbar och studerar, är framåt och har egen lägenhet och sparande. Uppenbarligen räcker inte det för att varken få tjejer eller vänner och nu har jag helt enkelt fått nog. Från och med nu kommer jag bara tänka på mig själv och accepterar att jag aldrig kommer ha en vän eller ett förhållande i framtiden.

Har ni några tips på vad man kan göra rent praktiskt för att klara av situationen? Om allt går rätt så kanske jag lever tills jag är 70-80-90 år, så jag har lång tid kvar att leva (bortsett från eventuellt självmord i framtiden). Hur ska man fördriva tiden i ensamhet? Är det full fokus på en hobby eller att resa som gäller? Hur klarar ni av ensamheten?

Skit i tjejer tillsvidare, och skaffa dig en hobby, eller flera. Skulle du ha oturen att bli måltavla för en sektliknande sammanslutning av kriminella och vidrigt fega psykopater med gudskomplex som tror att de bestämmer vad du får och inte får göra, så ignorerar du bara dessa patetiska slemhögar och står upp för dig själv och dina rättigheter.

Du nämner resa också, gör det! När pandemin är över, vill säga. Det finns så mycket att se och uppleva.
Citera
2021-04-03, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
Fick vicka på stolen och ta några djupa andetag för att läsa ditt självömkande pissinlägg just därför att det är ett perfekt exempel på hur illa det är ställt hos dagens svenska män. Föreställ dig att en gammal viking som hade klubbat ner fiender i snö och 20 minusgrader och levt nära svältgränsen hade fått läsa ditt inlägg och veta att det var en ättling till honom som hade skrivit hur han gett upp på livet och talade om eventuellt självmord eftersom han hade så svårt att få en tjej och kände sig lite ensam och uttalade sig som fruntimmer "Känner att det är....".

Usch. Ditt problem består naturligtvis att du är en pissfragil liten vekling och bör skaffa dig något riktigt livsmål istället för att försöka finna den meningen genom någon annans liv och i synnerhet genom något så intetsägande som en kvinna.
Kvinnor vill bli del av en mans livsresa, som är på uppdrag med att utföra någonting. De vill inte ha en man som kommer in i deras liv och blir en del av deras.

När du skaffar dig någon större drivkraft att kliva upp ur sängen på morgonen än att finna en kvinna och leva ett svenssonliv med egen lägenhet, så lär kvinnorna vilja bli en del av ditt också.

Bullshit kom inte med youtube självhjälps skit här som inte funkar i Sverige. Det är för jämlikt här mannen är underlägsen.
Citera
2021-04-07, 00:44
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ja, förstår vad du menar. Förstår inom mig att du har helt rätt och att inställning är A och O. Jag misstänker dock att du är betydligt snyggare än mig och besitter personlighetsdrag som är mer attraktiva.

Jag får i och för sig lätt ögonkontakt med tjejer och många blickar på stan och liknande. Faktum är att tjejer brukar initiera kontakt med mig. Tyvärr så brukar de avskräckas ganska snabbt när jag öppnar munnen. Någonting extremt oattraktivt gör jag när jag kommunicerar med dem, ingen aning om vad egentligen. I övrigt är jag ganska blyg och tystlåten när jag inte känner mig trygg med människorna i rummet. Har testat det mesta som du skriver om men ingenting har jag lyckats med. Nuförtiden är det svårare på grund corona-distans, men även innan misslyckades jag.

Det som är så förnedrande dock är att alla förväntar sig att man ska skaffa tjej om man studerar på universitet och dessutom jobbar. "Det finns tjejer överallt". Men jag misslyckas konstant ändå. Det är ju typ därför jag accepterat att jag aldrig kommer hitta någon, vilket i sig är skönt för då slipper jag tänka på det. Men annars är dina tips superbra och genomtänkta och fungerar på 99% av normala killar. Tyvärr tillhör jag 1% av killar som tillhör kategorin "allvarligt fel på".

Men tack för hjälpen ändå!
1) Tjejer är överskattat. Skit i dem, skaffa en hobby med något du verkligen gillar att göra. Gå med i någon förening och hitta lite killkompisar med samma intressen. Sen drar du ut med dem på krogen för att snacka o ha kul. Slår vad om att du kommer hångla upp någon brud innan er 5e barrunda.

Tricket är att ärligt för sig själv acceptera att man inte kommer träffa någon brud men att man verkligen vill hänga lite med kompisarna o ha kul istället. Då kommer det synas på dig att du är normal och ingen desperado samtidigt som du får lättare att snacka med eventuella brudar som du träffar ute eftersom du inte går all in att impa på dem.
Citera
2021-11-16, 00:19
Medlem
Du har rätt i mycket av det du skriver, och det är för jävligt men hur det ser ut. Men tyvärr går det inte att ge dig råd utan att bryta mot flashbacks regel mot uppvigling. Tillåt dig att relaxa lite också. T.ex med serien breaking bad och se om du kan hitta inspiration därifrån t.ex. till någon civilingenjörsutbildning, när du ändå verkar vara någon som kan prestera vad gäller studier.

Det låter kanske konstigt, men jag tycker det är sunt av dig att acceptera ensamhet.
Citera
2023-04-04, 17:51
Medlem
Citat:
Tja!

Jag är lite i samma sits, med skillnaden att jag är 40. Det va längesedan jag träffade nån nu och har bara ett par vänner annars helt själv. försöker studera men det är fan inte lätt. Har noll energi i och med att allt gått åt helvete successivt i mitt liv. Vet fan inte hur jag ska ta mig ur det här. Försöker tänka att jag skall samla mig för en sista fight med livet ena dagen men andra dagen så känns det som det är kört. Självmord är en återkommande lockelse. Ja jag vete fan vad man skall få orken ifrån. I ditt fall hade jag nog ändå inte gett upp helt än med tanke på din ålder. Men ensamheten är förjävlig, varför skall man leva om man bara gör det för sig själv? Jag känner för att göra något radikalt för att rädda mig själv men vet inte vad. Man måste ha någon slags mission. Hur går det för dig i dagsläget?
Citera
2023-04-19, 12:48
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Jag är lite i samma sits, med skillnaden att jag är 40. Det va längesedan jag träffade nån nu och har bara ett par vänner annars helt själv. försöker studera men det är fan inte lätt. Har noll energi i och med att allt gått åt helvete successivt i mitt liv. Vet fan inte hur jag ska ta mig ur det här. Försöker tänka att jag skall samla mig för en sista fight med livet ena dagen men andra dagen så känns det som det är kört. Självmord är en återkommande lockelse. Ja jag vete fan vad man skall få orken ifrån. I ditt fall hade jag nog ändå inte gett upp helt än med tanke på din ålder. Men ensamheten är förjävlig, varför skall man leva om man bara gör det för sig själv? Jag känner för att göra något radikalt för att rädda mig själv men vet inte vad. Man måste ha någon slags mission. Hur går det för dig i dagsläget?
Hej! Tack för svaret.

I dagsläget mår jag ganska bra faktiskt. Jag har börjat studera japanska (självstudier) vid sidan om mina ordinarie universitetsstudier och dagarna bara flyger förbi. Har knappt ens tid att uppmärksamma och reflektera kring mina självdestruktiva tankar om framtiden eller mitt liv idag. Jag har även blivit bättre på att tänka positiva tankar om mig själv (någonting jag tvungen att "brute-forcea" fram genom att skriva ner nåt positivt om mig själv varje dag). Visst, jag har fortfarande ingen flickvän eller vänner jag umgås med irl (jag har dock online-friends som är viktiga för mig). Men jag mår bra iaf och det är det är det viktigaste. I framtiden får vi se vad som händer.

Tråkigt att höra att du mår så dåligt. Jag tycker du ska göra nåt radikalt! Du lever bara en gång och bör göra nåt Du verkligen vill göra, inte det samhället säger att du ska göra. Då tror jag ensamheten inte blir lika jobbig.

Lycka till! Finns på PM om du vill snacka.
Citera
2023-04-19, 13:04
Medlem
Oseans avatar
Citat:
Har försökt vara på det sättet i omgångar. Pratat med personer på busshållplatsen, bjudit ut kollegor på en fika och så vidare. Tyvärr så blir det mest bara förnedrande då personerna känner sig tvungna och tacka ja och därefter har vi visserligen en trevlig träff men inte mer än så. Sedan säger vi hej då och träffas aldrig igen.

Är en väldigt glad och trevlig person utåt, så går inte runt och yttrar mig om dessa saker socialt. Men uppenbarligen är jag inte tillräckligt intressant för någon att tycka om mig tyvärr.

Byt miljö
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in