• 1
  • 2
2021-03-19, 13:02
Medlem
Nihennas avatar
Gjord en runda keang phed till lunch och matlådor nu när man jobbar hemma.

jag brukar inte följa recept till punkt och pricka. Faktum är att jag bara brukar gå efter mått på typ köttet och vätskan så att det blir rätt, och sen experimenterar jag fritt.

Jag använde mig av detta receptets mått för 8 portioner; https://www.tasteline.com/recept/gae...rod-thaicurry/

Den säger 600 gram kyckling och 800 gram kokosmjölk.

Jag kan säga att det inte blev några 8 portioner
Nu är det kvar i grytan medans jag äter, men jag kan redan nu se innan jag lagt i lådor att det på sin absolut höjd är MAX 4 portioner kvar.

Det känns som att detta händer hela tiden när man följer recepts mått, att portionerna är barnportioner eller något, och inte för en fullvuxen man som inte ens är särskilt biffig som behöver megaportioner.

Hur ska man egentligen räkna för att få till ordentliga vuxenportioner?
Citera
2021-03-19, 13:08
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Själv brukar jag köra med köttmängden som utgångspunkt: vill jag, i ditt fall, bara äta 75g kyckling per portion?
Citera
2021-03-19, 13:12
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Själv brukar jag köra med köttmängden som utgångspunkt: vill jag, i ditt fall, bara äta 75g kyckling per portion?
Samma här. Äter man bara kött och potatis så räknar jag på ca 200g per person, i grytor och liknande så räcker det med mindre men 75g låter lite litet, framförallt när det gäller en gryta där det inte är mer än kyckling och sås i.
Citera
2021-03-19, 13:14
Avstängd
En normalportion protein, kyckling, fisk, kött är på 150 gram.
Citera
2021-03-19, 13:25
Medlem
falsksons avatar
150-200g kött per portion för vuxna män utan fittmössa är en bra tumregel.
Citera
2021-03-19, 14:12
Medlem
Alldeles för lite kött, minimum 125-150 gram om inte ska spä ut med massa morötter, lök etc
Citera
2021-03-19, 14:34
Medlem
klybans avatar
Mängden kött beror helt på vad man gör helt enkelt, så även 75g kött kan fungera.

Och visst är det en portion i receptet, men ingen jätte precis.
Citera
2021-03-19, 19:14
Medlem
Vad anser du vara en "vuxenportion" då?

En mängd som motsvarar det du faktiskt klarar dig på ur näringssynpunkt? Eller vad du vant dig vid för att bli sådär behagligt proppmätt så du med ett stönande tvingas lägga dig i soffan med uppknäppta byxor och vila på maten?

Faktum är att nästan alla överäter så inihelvete mycket hela tiden eftersom mat och godsaker är så lättillgängligt 24/7 numera. De flesta av oss skulle nog kunna minska vårt kaloriintag med 2/3 utan problem.
Kokosmjölk är ju inte direkt smalmat heller så där springer kalorierna iväg vilket gör att portionerna måste minskas.

Det är nog inte recepten det är fel på, utan att du vant dig vid att överäta för att känna dig nöjd.
Citera
2021-03-19, 21:03
Medlem
Tenedors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newnormal

En mängd som motsvarar det du faktiskt klarar dig på ur näringssynpunkt? Eller vad du vant dig vid för att bli sådär behagligt proppmätt så du med ett stönande tvingas lägga dig i soffan med uppknäppta byxor och vila på maten?

Faktum är att nästan alla överäter så inihelvete mycket hela tiden eftersom mat och godsaker är så lättillgängligt 24/7 numera. De flesta av oss skulle nog kunna minska vårt kaloriintag med 2/3 utan problem.
Kokosmjölk är ju inte direkt smalmat heller så där springer kalorierna iväg vilket gör att portionerna måste minskas.

Det är nog inte recepten det är fel på, utan att du vant dig vid att överäta för att känna dig nöjd.

Du har rätt i vad du skriver, men svarar inte för en sekund på frågan.

---

Personligen förstår jag inte hur människor ens följer recept. Som inspiration - ja. Därefter är ögon, näsa, smak och känsel flera bra sinnen. Mer kokosmjölk än kyckling låter konstigt. Beroende på övriga ingredienser brukar jag snarare ha minst dubbelt så mycket kyckling som kokosmjölk.

Jag håller med TS, och rekommenderar att inte räkna alls. Själv äter jag ofta 4-5 "portioner". Jag vet inte om receptskrivarna är rädda för att kränka någon eller om de är anorektiker, men de bör definitivt inte räknas som mått.

Gå på känsla, så löser det sig alltid.
Citera
2021-03-19, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newnormal

De flesta av oss skulle nog kunna minska vårt kaloriintag med 2/3 utan problem.

.

Baserat på vad?
Personligen ligger jag +-0 över tid, skulle förr eller senare dö om jag tog bort 2/3
Citera
2021-03-19, 21:52
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Gjord en runda keang phed till lunch och matlådor nu när man jobbar hemma.

jag brukar inte följa recept till punkt och pricka. Faktum är att jag bara brukar gå efter mått på typ köttet och vätskan så att det blir rätt, och sen experimenterar jag fritt.

Jag använde mig av detta receptets mått för 8 portioner; https://www.tasteline.com/recept/gae...rod-thaicurry/

Den säger 600 gram kyckling och 800 gram kokosmjölk.

Jag kan säga att det inte blev några 8 portioner
Nu är det kvar i grytan medans jag äter, men jag kan redan nu se innan jag lagt i lådor att det på sin absolut höjd är MAX 4 portioner kvar.

Det känns som att detta händer hela tiden när man följer recepts mått, att portionerna är barnportioner eller något, och inte för en fullvuxen man som inte ens är särskilt biffig som behöver megaportioner.

Hur ska man egentligen räkna för att få till ordentliga vuxenportioner?

Hur mycket ris räknar du per portion? Du bör egentligen bara räkna receptet med mått för grytbasen, sen langar du i så mycket du vill tills det är fullt i grytan.
Citera
2021-03-19, 22:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falskson
150-200g kött per portion för vuxna män utan fittmössa är en bra tumregel.
Fittmössa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in