2021-03-19, 12:08
Medlem
Har tränat ett längre tag nu. Har börjat märka att min övre del av rumpan är mycket större än den nedre delen. Finns det några speciella övningar som fokuserar mer på den nedre delen? Känns som jag aldrig får kontakt med den delen av rumpan när jag tränar. Går det ens att fixa? eller är det genetiskt kanske? För att just nu när man ser min rumpa i profil så är den helt sjukt utputande, men den nedre delen har inte en så stor separation från hamstrings som jag hade velat om ni förstår hur jag menar.
Citera
2021-03-19, 12:14
Medlem
maxatdunders avatar
Du har ingen bubblebutt alltså? Du vill ha en tydligare skildring mellan lår och rumpa?
Citera
2021-03-19, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Du har ingen bubblebutt alltså? Du vill ha en tydligare skildring mellan lår och rumpa?
Ja alltså den är väldigt rund och utputande vid svanken. Men inte vid hamstrings. Hittade någon som laddat upp en bild på reddit som liknar min rumpa lite i formen, vet inte om det är tillåtet att länka vidare? men ungefär så ser den ut, fast min har nog större put:
https://imgur.com/LITQ6xQ
Citera
2021-03-19, 12:22
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zozinka
Ja alltså den är väldigt rund och utputande vid svanken. Men inte vid hamstrings. Hittade någon som laddat upp en bild på reddit som liknar min rumpa lite i formen, vet inte om det är tillåtet att länka vidare? men ungefär så ser den ut, fast min har nog större put:

Ja, det var så jag tolkade det. Gissar på det mest är genetiskt men skulle ändå göra isoleringsövningar som fokuserar på rumpan och så lite lår som möjligt. Sök på glute pushdown.
Citera
2021-03-19, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Ja, det var så jag tolkade det. Gissar på det mest är genetiskt men skulle ändå göra isoleringsövningar som fokuserar på rumpan och så lite lår som möjligt. Sök på glute pushdown.
Jag har kört mycket isoleringsövningar. Jag har kört mycket tunga hipthrusts, glute bridges och maskinen där man trycker benen ut till sidorna och jag misstänker att det är vad som orsakat min enorma svank och inte så mycket massa på nedre delen? Mina ben är inte särskilt stora till en början då jag inte kört så mycket benövningar direkt. Men nu börjar jag undra om jag kanske borde ha gjort det med tanke på att det blivit så oproportionellt?
Citera
2021-03-19, 12:35
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Jag har kört mycket isoleringsövningar. Jag har kört mycket tunga hipthrusts, glute bridges och maskinen där man trycker benen ut till sidorna och jag misstänker att det är vad som orsakat min enorma svank och inte så mycket massa på nedre delen? Mina ben är inte särskilt stora till en början då jag inte kört så mycket benövningar direkt. Men nu börjar jag undra om jag kanske borde ha gjort det med tanke på att det blivit så oproportionellt?
Om du har en kraftig anterior pelvic tilt så blir det inget gap mellan rumpan, det kan du se direkt om du står vid spegeln kniper ljumsken och roterar höften rätt, då ska du få en linje nertill rumpan. Då kan fortsätta träna rumpa och ha stretch/stabiliseringsrutin som fokuserar på din svank.
Citera
2021-03-19, 19:11
Medlem
Bulkninjas avatar
Generellt svar. Muskler går att göra större eller mindre.
Man kan inte forma muskler.

Förutsätt att det är genetiskt hur du ser ut.

Fortsätt träna som vanligt och allt blir generellt bättre
Citera
2021-03-20, 07:58
Medlem
cleovarnamnets avatar
Hm, kanske skulle ökad träning av baksida lår (hamstrings) vara behjälpligt? Har för mig att en PT i någon tidning svarade att det skulle det, när en kvinna klagade över sin hängrumpa som inte försvann trots övningar för stjärten. (Inte för att du verkar ha en hängrumpa då, men det kanske hjälper även dig.)
Citera
2021-03-23, 01:51
Medlem
Citat:

Finns inget som går att göra åt det, bara träna röv fokuserade övningar mer än du kör baksida övningar och tänkta noga på vilka röv övningar du gör så dom inte involverar hamstrings lika mycket som röv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in