Citat:
Ursprungligen postat av
polox
Med hybris fljer oundvikligen en konflikt med naturen, en sdan kommer vi att f uppleva allt tydligare framgent.
Beskriv denna hybris r du vnlig. Konflikter med naturen lter inge bra. Naturrtten r vl obnhrlig?
Citat:
Civilisationen (skor?) r nog inte upphovet till herre/slav-tnkandet, det gr snarare tillbaka till motsatsen predator/herbivor.
D har du inte frsttt slavmoralismen. Att vnda upp och ned p den naturliga hierarkin r en postmodernitet.
Citat:
Folk i underlge har ocks genom tiderna gnat sig t att frbanna versittarna. Sanningen med stort S knner vi knappast, sanningen hos oss r pluriform och subjektiv.
Jo visst, men sllan har vl de starka frbannats s mycket som idag? Aldrig har vl offerrollen hyllats som idag?
Citat:
Industrialismen innebar dock drastiskt kade mjligheter till att anpassa naturen efter behag, ett unikt steg i mnsklighetens historia. Ocks i frlngningen unika former av backlash i form av frstrelse, naturens vedergllning.
Precis. Den moderna slavmoralismens lavinartade framfart har mjliggjorts och r ett resultat av industrialiseringen.
Citat:
Snarare gammaltestamentlig, Jes 63:6, "Jag trampade ned folken i min vrede och gjorde dem druckna i min frtrnelse, och jag lt deras blod rinna ned p jorden."
Okej. Vad sger att en sdan handling inte r rttfrdig? Den suverne har vl all rtt att dda de svagare efter behag?
Citat:
Jes 63:
"Det r jag som talar i rttfrdighet,
som r mktig att frlsa."
2 Varfr r din drkt s rd,
varfr liknar dina klder
en vintrampares?
3 "Jag har trampat vinpressen sjlv,
ingen bland folken hjlpte mig.
Jag trampade dem i min vrede,
trampade snder dem i min harm.
Deras blod stnkte p mina klder,
och jag fick
hela min drkt flckad.
4 Fr hmndens dag var i mitt hjrta
och ret fr min terlsning
hade kommit.
5 Jag sg mig omkring,
men det fanns ingen hjlpare.
Jag stod dr frundrad,
men det fanns ingen
som stdde mig.
D hjlpte mig min egen arm,
och min vrede stdde mig.
6 Jag trampade ner folken i min vrede
och gjorde dem druckna
i min harm,
jag lt deras blod rinna ner
p jorden."
Fin vers.
Citat:
Det r varje generation frunnat att f uppleva en syndaflod. Nietzsche uppenbarade sig vid rtt tillflle, de som r fre sin tid frbigs oftast omrkta.
Instmmer.
Citat:
Den som sa de, va' det.
Nr du med barnsliga lekrepliker leker den barnsliga (slavmoraliska) "tvrtom-leken" bevisar du min pong.
Tu quoque-argumentation och omvnd logik r slavmoralismens knnetecken.