Citat:
Ursprungligen postat av
Dr-Nej
Menar du att vi kastar ett mynt flera oberoende gånger? Då kan man absolut beräkna korrelationen, och det är enkelt.
Men rent generellt räcker det inte med att ge fördelningen för en viss "tidpunkt". Alla variabler skulle ju kunna vara samma och allt är fullständigt korrelerat, eller som i myntfallet allt är obereonde.
jaha, ok. Men för att kasta ett mynt oberoende av varann, hur skulle det bli?
Är det bara r(n) = E{x(n)x(n+k)} = E{x(n)}E{x(n+k)} = 0 ? (om klave är 1 och krona är -1 tex)
Det konstiga är att jag dock fåa att variansen för myntkast är 1 vilket borde ge att r(n=0) = 1 ?
Och, om vi säger att för den andra sannolikheten som jag skrev upp, att den har samma fördelning för alla tidpunkter och att de är oberoende. Blir det samma r(n) då som för myntkast eller händer nåt intressant med r(1) r(2) eller blir de noll om händerlserna alltid är oberoende?
Jag tycker det är dåligt med verkliga exempel på autokorrelationsfunktioner i kursen. Vi bara antar att de existerar eller att vi har vitt brus så har lite svårt att föreställa mig när man ens använder konceptet.