2021-03-19, 09:10
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomber-O-Granater
Grabbarna borde göra lumpen!

Jag är ingen pacifist, men att lära unga att försvara landet som har som mål att förgöra dom, är något oerhört korkat.

Tänk inte själv! Vi gör det åt er, framåt marsch framtida svenneslavar.
Citera
2021-03-19, 09:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Jag är ingen pacifist, men att lära unga att försvara landet som har som mål att förgöra dom, är något oerhört korkat.

Varsågod att utvandra.
Citera
2021-03-19, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folklivsforskaren
(Oklart vilket forum som är bäst för den här frågan...)

Goddagens, Flashback!

Det finns enligt mig inga bra mandomsprov/övergångsriter för nutida män. En övergångsrit är alltså en ritual där man bevisar sig värdig att upptas i de vuxna männens gemenskap. En klassiker i genren återfinns hos vissa indianstammar i Amazonas, där man måste hålla händerna i handskar innehållande myror med extremt smärtsamma sting. Video finns här för den som är nyfiken.

Det närmsta vi kommer i Sverige är väl värnplikten, men den framstår ju onekligen som lite mesig i jämförelse med myrhandskarna. Dessutom är värnplikten öppen för kvinnor, vilket är rimligt då syftet är att försvara landet, men då är det inget bra mandomsprov.

Jag tror att bristen på övergångsriter är psykologiskt skadlig. Ur ett internationellt och historiskt perspektiv är det normalt att ha diverse övergångsriter för olika grupper och åldrar. Jag tolkar detta som att de fyller en viktig funktion.

Frågan är alltså: vilka mandomsprov skulle vi kunna införa för moderna svenska män?

(De som tycker att mandomsprov är otidsenliga/barnsliga/rasistiska etc får gärna låta bli att förgifta tråden.)
Linjedopet till sjöss.
Citera
2021-03-19, 09:27
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
Kanske något där man kan påvisa att man slagit sig fri från giftig manlighet och istället tar ansvar för sig själv och sina handlingar. Det vore manligt och moget, visar att man är redo att ta ansvar för andra med som t. ex familj och barn.
Det här. Att uppfostra sina barn, både söner och döttrar, till självständiga tänkande individer som inte är dumma i huvudet är det mest rimliga förslaget på mandomsprov i den här tråden. Att vara en närvarande god far är mer tecken på manlighet än att hänga i krokar eller döda oskyldiga försvarslösa djur.

Citat:

Jag lärde mig använda vapen, försåtsminera och massvis med andra användbara saker. Vem jag använder det för eller mot är ju upp till mig, inte sant?
Citera
2021-03-19, 09:32
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Varsågod att utvandra.

Det är målet.
Citera
2021-03-19, 09:37
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Det här. Att uppfostra sina barn, både söner och döttrar, till självständiga tänkande individer som inte är dumma i huvudet är det mest rimliga förslaget på mandomsprov i den här tråden. Att vara en närvarande god far är mer tecken på manlighet än att hänga i krokar eller döda oskyldiga försvarslösa djur.

Jag lärde mig använda vapen, försåtsminera och massvis med andra användbara saker. Vem jag använder det för eller mot är ju upp till mig, inte sant?

Det brukar låta så, men skäms du inte över ens ha deltagit i den antisvenska milisen?

Jag hoppas ryssen kommer och visar vart skåpet skall stå, då hade jag anslutit mig till ockupationsmakten med en gång.
Vi hade druckit Jelzin och garvat åt regnbågssoldaterna som slåss för somalier.
Citera
2021-03-19, 09:51
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Det brukar låta så, men skäms du inte över ens ha deltagit i den antisvenska milisen?

Jag hoppas ryssen kommer och visar vart skåpet skall stå, då hade jag anslutit mig till ockupationsmakten med en gång.
Vi hade druckit Jelzin och garvat åt regnbågssoldaterna som slåss för somalier.
Nej jag skäms inte, det var en lärorik upplevelse på många plan. Jag gjorde det mest för min egen skull, inte för kung och fosterland.
Citera
2021-03-19, 10:20
Bannlyst
Citat:
Det är målet.

Vart går förädarvandringen?
Citera
2021-03-19, 10:24
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Vart går förädarvandringen?

Förrädare? Visa mig pappret där det står att jag valde att födas som svensk, kontraktet jag skrivit under "Härmed tänker jag ge mitt liv åt landet som prioriterar svartingar framför sitt eget folk".
Jag har inte skrivit under, så det finns inget att bryta.

Det är du som försvarar folkförrädarna, fattar du inte det?
Citera
2021-03-19, 10:33
Medlem
Joggingrunda i orten en lördagkväll
Helst med kippa
Citera
2021-03-19, 10:36
Bannlyst
Citat:
Förrädare? Visa mig pappret där det står att jag valde att födas som svensk, kontraktet jag skrivit under "Härmed tänker jag ge mitt liv åt landet som prioriterar svartingar framför sitt eget folk".
Jag har inte skrivit under, så det finns inget att bryta.

Det är du som försvarar folkförrädarna, fattar du inte det?

Lika dumt av mig som dig att sätta en prägel på en man som vi inte känner.

Jag backar undan.
Citera
2021-03-19, 10:38
Medlem
Mandomsprovet är att kunna förstå vilka som gömmer sig bakom termerna 'bankirer' och 'mediebolagsägare' och att förstå hur man klokast befriar sig själv och sitt folk från deras slaveri.
Senast redigerad av occn 2021-03-19 kl. 10:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in