2021-03-19, 07:00
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Vore rimligt att genomföra ett maraton på acceptabel tid, samt ta en rimligt fin tjej bakifrån med resultatet att hon kommer innan killen
Är inte det standard? Maraton är något som båda könen tävlar om att greja, så det kan nog inte kvala in.
Citera
2021-03-19, 07:00
Moderator
Popesizes avatar
Subkulturer och socioekonomiska livsstilar --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
2021-03-19, 07:05
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Är inte det standard? Maraton är något som båda könen tävlar om att greja, så det kan nog inte kvala in.

Du menar alltså att ett mandomsprov ska innehålla saker som är förbehållna endast män?
Citera
2021-03-19, 07:06
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Du menar alltså att ett mandomsprov ska innehålla saker som är förbehållna endast män?
Jag vet inte, luften är fri? Är det typiskt manligt att greja ett maraton?
Citera
2021-03-19, 07:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Tänker direkt A Man Called Horse. Eller hoppa från en balkong med ett lakan som bungyjumplina.

Dumskalle, fattar du inte att man kan göra sig illa?
Citera
2021-03-19, 07:10
Medlem
Tarrous avatar
Citat:

Jag tänker att ett mandomsprov ska innehålla utmaningar, som curlande föräldrar inte kan hantera.

Ett maraton kräver mer än ungdom och energi - därmed ett bra prov, om än inte typiskt manligt.
Citera
2021-03-19, 07:10
Bannlyst
Citat:

Knappast, manligt är att slå en annan man på käften!
Citera
2021-03-19, 07:12
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomber-O-Granater
Knappast, manligt är att slå en annan man på käften!
Bra där, fast särskilt manligt tycker inte jag att det är. Desto manligare att bli misshandlad men fortfarande ha huvudet på skaft nog att klippa till den som bråkar med din (mycket mindre manliga) vän.

Håller fast vid att överleva den atomvinter till socialt klimat Sverige har att erbjuda ... tillägg att hålla ihop en kärnfamilj i den ... det är ett mandomsprov i modern tid.
Citat:
Jag tänker att ett mandomsprov ska innehålla utmaningar, som curlande föräldrar inte kan hantera.

Ett maraton kräver mer än ungdom och energi - därmed ett bra prov, om än inte typiskt manligt.
Men något föräldraprov är det ju inte tal om ... det är relativt imponerande att fixa ett maraton med bra tid, men det är mer atletisk egenskap än bevis att man tål smärta och är stor nog att ta emot den vid ofrivilligt tillfälle. Att lära sig luffa i skogen en vecka känns mer som ett mandomsprov än att träna-träna-träna för att greja en mara En gång.
Citat:
Ursprungligen postat av Bomber-O-Granater
Man ska alltid klippa dom som bråkar med ens vänner, det är en oskriven lag.
- I forn stora dar.
Idag låter det "men åå, nej , åh , gick det bra bubbis?". Nog med OT, att piska på någon är inte ett mandomsprov värt att nämna, bara lågpannade varelser ägnar sig åt onödigt bråk.
Senast redigerad av GoUoD 2021-03-19 kl. 07:20.
Citera
2021-03-19, 07:18
Bannlyst
Citat:
Bra där, fast särskilt manligt tycker inte jag att det är. Desto manligare att bli misshandlad men fortfarande ha huvudet på skaft nog att klippa till den som bråkar med din vän.

.

Man ska alltid klippa dom som bråkar med ens vänner, det är en oskriven lag, för familjen går man i döden.
Citera
2021-03-19, 07:30
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Kanske något där man kan påvisa att man slagit sig fri från giftig manlighet och istället tar ansvar för sig själv och sina handlingar. Det vore manligt och moget, visar att man är redo att ta ansvar för andra med som t. ex familj och barn.
Citera
2021-03-19, 08:48
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folklivsforskaren
.

Skulle nog säga att genomgå en tung matematisk/teknisk utbildning och få jobb därefter. T.ex. etablerade ingenjörer kan ju ses som en stam och mandomsprovet är väl nåt examensarbete om man håller måttet eller inte och där är det ju mer påtagligt, antingen kan du lösa vissa problem eller så kan du inte det till skillnad från andra flumutbildningar vilket innebär att ens klarade mandomsprov inger respekt om det var tillräckligt avancerat. Inger även respekt bland honorna och ökar välstånd, status och chans att fortplanta sig inom stammen, ungefär som de stenåldersgrejer ni snackar om i tråden skulle innebära för tusen år sen.
Citera
2021-03-19, 09:03
Medlem
StekplankAmbross avatar
Sverige har inte haft samma behov av att genomföra mandomsprov i den grad som genomförs i Amazonskogarna, med det sagt var konfirmationen en typ av mandomsprov i Sverige då pojkar sågs som män efter det. Idag existerar det nog ingen klar form av mandomsprov i och med att bilden av att pojkar behöver bli män, inte är lika eftersträvsam idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in