2021-04-01, 18:15
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Du läser fortfarande in "premierad könlöshet" i texten. Står inte där.

Självkontroll måste inte innebära könlöshet.

Fast det blir nog svårt hur mycket självkontroll du än har att aldrig se på attraktiv kvinna med sexuell åtrå som heterosexuell man. Är du däremot kastrerad, av egen hand, naturen eller av andra människor, så blir det lättare.
Citera
2021-04-01, 18:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Vad nu det har att göra med sexualitet och celibat...

Jesus sa att en mans familj skulle bli hans fiender när mannen följer Jesus. Därför sa han att den som älskade familjen mer än mig är inte värd att tillhöra mig. Jag har fått överge min familj för att de följer satan.
Den fetade meningen har jag aldrig läst i evangelierna.

Petrus lämnade sin fru för att följa Jesus och kunde inte gärna ha ett sexlivutan att svika sin fru.
Citera
2021-04-01, 18:19
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Fast det blir nog svårt hur mycket självkontroll du än har att aldrig se på attraktiv kvinna med sexuell åtrå som heterosexuell man. Är du däremot kastrerad, av egen hand, naturen eller av andra människor, så blir det lättare.
Tycker du att könlöshet eller kastration är något bra?

Det finns människor som är så utbrända av hårt arbete, stress, sjukdom samt även psykiskt sjuka, vars sexualliv är lika med noll. De är så gott som kastrerade. Men inte mår de bra, inte.
Citera
2021-04-01, 18:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Nej, ok. Bra för dig.
Jag har alltid levt underst i samhället har inte utvecklat någon erövrarmentalitet.
Citera
2021-04-01, 18:32
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vi får börja citera då.

Matteus 5:27-28
I haven hört att det är sagt: 'Du skall icke begå äktenskapsbrott.' Men jag säger eder: Var och en som med begärelse ser på en annans hustru, han har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta.

Äktenskapsbrott handlar om äktenskapet, inte om sexuella handlingar mellan ogifta personer. Ingenstans i evangelierna står något om sex ogifta emellan och jag skulle bli mycket förvånad om GT förbjuder en man att ha sex med en ogift kvinna.
Så är det väldigt bra förklarat!
Citera
2021-04-01, 18:40
Medlem
Citat:
Den fetade meningen har jag aldrig läst i evangelierna.

Petrus lämnade sin fru för att följa Jesus och kunde inte gärna ha ett sexlivutan att svika sin fru.
Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, och mannens hushåll skall bli hans fiender. Matt 10
Har vi inte rätt att ta med oss en troende hustru liksom de andra apostlarna och Herrens bröder och Kefas? Kefas är Petrus om jag minns rätt.
Senast redigerad av DindooNuffin 2021-04-01 kl. 18:43.
Citera
2021-04-01, 18:57
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, och mannens hushåll skall bli hans fiender. Matt 10
Har vi inte rätt att ta med oss en troende hustru liksom de andra apostlarna och Herrens bröder och Kefas? Kefas är Petrus om jag minns rätt.
Du har rätt om Petrus. Jag har inte studerat Apg. Men du har fel om att en apostels familj med nödvändighet börjar hata aposteln om han överger den för Jesus.
Citera
2021-04-01, 18:58
Medlem
Synd är när du skadar människor.
Citera
2021-04-01, 19:01
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decency
Synd är när du skadar människor.
Synd är bl.a när du skadar andra, men också när du går en väg som leder bort från Gud, den ende som är god. T.ex när du tror att du kan klara dig utan Gud.
Citera
2021-04-01, 19:03
Medlem
Citat:
Du har rätt om Petrus. Jag har inte studerat Apg. Men du har fel om att en apostels familj med nödvändighet börjar hata aposteln om han överger den för Jesus.
Nej, de tvingas överge familjen för att de blir fiender. Inte tvärtom.
Citera
2021-04-01, 19:14
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Nej, de tvingas överge familjen för att de blir fiender. Inte tvärtom.
Då förstår jag hur du tänker, men jag menade de som lämnar familjen för att följa Jesus.

Markus 10:28-30
Då tog Petrus till orda och sade till honom: »Se, vi hava övergivit allt och följt dig.» Jesus svarade: »Sannerligen säger jag eder: Ingen som för min och evangelii skull har övergivit hus, eller bröder eller systrar, eller moder eller fader, eller barn, eller jordagods, ingen sådan finnes, som icke skall få hundrafalt igen:
Citera
2021-04-01, 19:22
Medlem
Citat:
Då förstår jag hur du tänker, men jag menade de som lämnar familjen för att följa Jesus.

Markus 10:28-30
Då tog Petrus till orda och sade till honom: »Se, vi hava övergivit allt och följt dig.» Jesus svarade: »Sannerligen säger jag eder: Ingen som för min och evangelii skull har övergivit hus, eller bröder eller systrar, eller moder eller fader, eller barn, eller jordagods, ingen sådan finnes, som icke skall få hundrafalt igen:
Det är väl olika förutsättningar. Men samma löften. Senare hade flera av apostlarna med sig troende fruar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in