2021-04-01, 16:41
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
"Sådärja", jag hade redan postat detta tidigare i tråden ditt spån
Jaha. Men du hänvisade inte till det bibelstället i vår konversation förrän nu. Nog med diskussion om diskussionen, sådant är OT.

Citat:
Ja, hur tolkar du "den som kan må tillägna sig detta"?
Kan du själv tolka det bibelstället på något annat sätt än att den som har gåvan att vara ogift kan tillägna sig denna?

Det står inget om att det är "bäst att vara könlös", det talas om personer som av olika skäl inte kan ingå äktenskap samt sådana som fått gåvan att vara utan äktenskap. Men den som tjänar Gud är OK vare sig som gift eller ogift.

Det är obra att läsa in saker i texten som inte står där. Läs texten som den står, i sin kontext, och tro på det som står. Då blir det bra.
Citera
2021-04-01, 16:42
Medlem
Citat:
Ok, skit i vad Jesus säger, vad visste han.
Jesus säger det själv: bara de som fått det som gåva kan leva i celibat.
Citera
2021-04-01, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är någon som skrivit in Viklunds formulering på Wikipedia då, för han redogör på sin blogg att det är han som kommit på det.

På Wikipedias artikel om Maria Magdalena där man kan se det stycket ur det evangeliet så är referensen denna sidan:

http://www.gnosis.org/naghamm/gop.html

Citat:
As for the Wisdom who is called "the barren," she is the mother of the angels. And the companion of the [...] Mary Magdalene. [...] loved her more than all the disciples, and used to kiss her often on her mouth. The rest of the disciples [...]. They said to him "Why do you love her more than all of us?" The Savior answered and said to them,"Why do I not love you like her? When a blind man and one who sees are both together in darkness, they are no different from one another. When the light comes, then he who sees will see the light, and he who is blind will remain in darkness

Citat:
The Nag Hammadi Library

The Gospel of Philip

Translated by Wesley W. Isenberg

Så jag har ingen aning om vad du eller personen du länkar till snackar om. Trodde du på riktigt såpass blint på någon slumpmässig blogg? Säger väl tillräckligt om din källkritik för att förstå att en diskussion om gamla bibeltexter blir meningslös.
Citera
2021-04-01, 16:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Vad är det för lagligt alternativ du snackar om då?
Den som övergav sin familj för Jesus hade inget lagligt alternativ.
Citera
2021-04-01, 16:58
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jesus är väl att anse som gud i detta sammanhanget. Han sa att det bästa för "kristna", alltså inte bara hans lärjungar, är celibatet. Det är nummer ett. Om du inte fixar detta så är äktenskap (med sex) nummer två. Men då får du f-n se till att inte ens titta på en annan kvinna med åtrå i blicken. Lycka till om du är man.
Jag ser ofta attraktiva kvinnor, men jag vill inte ha samlag med dem. Vill inte heller tafsa eller kladda. Det där handlar mer om ägande och makt. Detsamma gäller andras egendomar, jag kan bli riktigt begeistrad och avundsjuk över någons havseglande katamaran, men känner ingen missundsamhet. Och jag blir inte fixerad vid att skaffa en själv.
Citera
2021-04-01, 16:59
Medlem
Citat:
Den som övergav sin familj för Jesus hade inget lagligt alternativ.
Vad nu det har att göra med sexualitet och celibat...

Jesus sa att en mans familj skulle bli hans fiender när mannen följer Jesus. Därför sa han att den som älskade familjen mer än mig är inte värd att tillhöra mig. Jag har fått överge min familj för att de följer satan.
Citera
2021-04-01, 16:59
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Det står inget om att det är "bäst att vara könlös", det talas om personer som av olika skäl inte kan ingå äktenskap samt sådana som fått gåvan att vara utan äktenskap. Men den som tjänar Gud är OK vare sig som gift eller ogift.

Om man får den gåvan "för himmelriket skull", menar du då att det inte ska anses som det bästa?

Men du kan fortfarande ha äktenskapligt sex som kristen. Men det är underordnat celibatet.
Citera
2021-04-01, 17:01
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Jesus säger det själv: bara de som fått det som gåva kan leva i celibat.

Ja, då är det att anse som det bästa som sagt. Eller tror du Jahve ger bort undermåliga gåvor?
Citera
2021-04-01, 17:02
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Jag ser ofta attraktiva kvinnor, men jag vill inte ha samlag med dem.

Nej, ok. Bra för dig.
Citera
2021-04-01, 17:04
Medlem
Citat:
Om man får den gåvan "för himmelriket skull", menar du då att det inte ska anses som det bästa?

Men du kan fortfarande ha äktenskapligt sex som kristen. Men det är underordnat celibatet.
Paulus fick den gåvan för att helt kunna ägna sig åt vad som blev hans livs verk. Han såg de som han förkunnat Guds rike för som sina barn.
Citera
2021-04-01, 17:07
Medlem
Citat:
Ja, då är det att anse som det bästa som sagt. Eller tror du Jahve ger bort undermåliga gåvor?
Ja, det kan man tycka. Men det gäller inte alla. Därför är krav på celibat fel. Det ska vara ett personligt val.
Citera
2021-04-01, 17:08
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Paulus fick den gåvan för att helt kunna ägna sig åt vad som blev hans livs verk. Han såg de som han förkunnat Guds rike för som sina barn.

Ok, tur för Paulus då. Det motsäger inte att Jesus ansåg att celibatet var det bästa givetvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in