2021-03-18, 18:34
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
"Ligga runt" var det bara kungar och herremän som gjorde förr, sådana som David och Salomo, dåliga vanor som samtiden tyvärr har tagit efter.

Men jag vet inte hur förstockad man måste vara om man inte förstår att unga människor har dragits till varandra sedan begynnelsen. Och ingenstans i Bibeln står något om ungdomar som ertappats och dömts.
1. Du har fel om David och Salomo.
2. Du öppnar för att ligga runt utanför äktenskapet, så ta den kritiken också.
3. Unga människor har gift sig också, hur förstockad måste man inte vara för att förtiga och ringakta det?
4. Hade du något bibelställe för idén att ligga runt?
5. Du borde vara försiktigare med "Ingenstans i Bibeln står något"-uttalanden, för du verkar inte kunna den tillräckligt väl.
Citera
2021-03-18, 18:36
Medlem
Cannibalizations avatar
Citat:
Jag tänkte på

Johannes 16:7
Dock säger jag eder sanningen: Det är nyttigt för eder att jag går bort, ty om jag icke ginge bort, så komme icke Hjälparen till eder; men då jag nu går bort, skall jag sända honom till eder.

Men frågan gällde vad byborna trodde om Jesus härkomst. Sanningen är att han lät sig födas som utomäktenskapligt barn.

Markus 10 tolkar jag som det står, att det gäller äktenskapet och inte ungdomar som smyger i buskarna.

Lukas och Matteus nedtecknade evangeliet genom Helige Ande efter att de fått ta emot honom efter Jesu död och uppståndelse. Byborna må ha trott att Jesus var född utanför äktenskapet, men det stämmer inte överens med skriften.

Vilka bibelverser stöder du dig på rörande att det skulle vara okej att "smyga i buskarna" eller att man har utomäktenskapliga relationer av sexuell natur?

Citat:
Hela iden med äkta och oäkta barn handlar om födslorätt och är människors regler.

Jesus talar om vikten av äktenskapet i Markus 10 att en man ska lämna sin far och sin mor och bli ett kött med en kvinna. Men innan dess är det alltså okej för honom att ha andra relationer av sexuell natur?
Citera
2021-03-18, 18:38
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Vi får börja citera då.

Matteus 5:27-28
I haven hört att det är sagt: 'Du skall icke begå äktenskapsbrott.' Men jag säger eder: Var och en som med begärelse ser på en annans hustru, han har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta.

Äktenskapsbrott handlar om äktenskapet, inte om sexuella handlingar mellan ogifta personer. Ingenstans i evangelierna står något om sex ogifta emellan och jag skulle bli mycket förvånad om GT förbjuder en man att ha sex med en ogift kvinna.

Du har ju 1 Kor 7:2 t ex.

Sexuella handlingar utanför äktenskapet är otukt. Bibeln förbjuder otukt på många ställen.
Citera
2021-03-18, 18:39
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tatoomike
Var du med där och då såg att det inte var Josef?

Nej, och?
Citera
2021-03-18, 18:44
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Upp till bevis.

Läs om instiftandet i skapelseberättelsen. Det hänvisar Jesus sedan till i NT. Det är soklart att sex är exklusivt för äktenskapet och att allt annat är fel. Sluta släta över synden. Otukt är otukt.

Citat:
Den helige anden fanns inte hos människor innan korsfästelsen

Jo, läs din bibel. Anden kom över profeter många gånger i GT:

Citat:
och kan inte ha talat om för byborna att Jesus inte var resultatet av ett sexuell fortplantning. Eftersom Josef inte var fadern så får man utgå ifrån att man trodde att Jesus var ett ordinärt utomäktenskapligt barn.

Utgå du, men det står varken bu eller bä.

Citat:
Man inte trodde heller på Jesus i Nasaret:

Johannes 7:2-7
Men judarnas lövhyddohögtid var nu nära. Då sade hans bröder till honom: »Begiv dig härifrån och gå till Judeen, så att också dina lärjungar få se de gärningar som du gör.Ty ingen som vill vara känd bland människor utför sitt verk i hemlighet. Då du nu gör sådana gärningar, så träd öppet fram för världen.»

Det var nämligen så, att icke ens hans bröder trodde på honom.

Då sade Jesus till dem: »Min tid är ännu icke kommen, men för eder är tiden alltid läglig. Världen kan icke hata eder, men mig hatar hon, eftersom jag vittnar om henne, att hennes gärningar äro onda.

Han började tro långt senare.

Ja, han kom till tro senare. Men det betyder också att han trots allt trodde på Jesus.
Citera
2021-03-18, 18:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Du har ju 1 Kor 7:2 t ex.

Sexuella handlingar utanför äktenskapet är otukt. Bibeln förbjuder otukt på många ställen.
Precis! Paulus...
Citera
2021-03-18, 18:46
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Precis! Paulus...

Som fick allt direkt från Jesus.
Citera
2021-03-18, 18:50
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Precis! Paulus...

Jag kan tillägga att har du problem med Paulus, så har du problem med Petrus (2 Pet 3), och har du problem med Petrus, så har du problem med Jesus (Matt 16).
Citera
2021-03-18, 19:25
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
"Ligga runt" var det bara kungar och herremän som gjorde förr, sådana som David och Salomo, dåliga vanor som samtiden tyvärr har tagit efter.

Men jag vet inte hur förstockad man måste vara om man inte förstår att unga människor har dragits till varandra sedan begynnelsen. Och ingenstans i Bibeln står något om ungdomar som ertappats och dömts.
5 Mose 22:
"28Om däremot en man träffar en jungfru som icke är trolovad, och han tager fatt henne och lägrar henne, och de ertappas, 29så skall mannen som lägrade flickan giva åt flickans fader femtio siklar silver och taga henne själv till sin hustru, därför att han har kränkt henne; han får icke skilja sig från henne, så länge han lever."

2 Mose 22:
16Om någon förför en jungfru som icke är trolovad och lägrar henne, så skall han giva brudgåva för henne och taga henne till hustru. 17Vägrar hennes fader att giva henne åt honom, då skall han gälda en så stor penningsumma som man plägar giva i brudgåva för en jungfru.

Varken David eller Salomo "låg runt". En man har nämligen förpliktelser mot sin (eller sina) hustrur. Polygami är inte förbjudet (för män) men omöjliggörs för de allra flesta av praktiska skäl (inskränkningar får ej göras i hustruns standard) samt att Jesus återställer ordningen för de kristna (till före syndafallet) så kristna vill oftast bara ha en hustru. Det tycks vara det naturligt andliga att vara monogram oavsett kön.
Citera
2021-03-18, 19:34
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
1. Du har fel om David och Salomo.
2. Du öppnar för att ligga runt utanför äktenskapet, så ta den kritiken också.
3. Unga människor har gift sig också, hur förstockad måste man inte vara för att förtiga och ringakta det?
4. Hade du något bibelställe för idén att ligga runt?
5. Du borde vara försiktigare med "Ingenstans i Bibeln står något"-uttalanden, för du verkar inte kunna den tillräckligt väl.
1. David och Salomo hade hundratals hustrur, "bihustrur" och älskarinnor.

2. Öppnar för att ligga runt? Jag är öppen för sexuell lust och dess inverkan på levande varelser.

3. Javisst händer det att unga människor gifter sig och är trogna livet ut. Och Gud ser deras trofasthet.

4. Juda gick till en tempeltärna (prostituerad) för att få utlopp för sin lust. 1 Mos 38:15 och det finns åtskilliga liknande berättelser.

5. Visa mig var i Bibeln det står att ogifta ungdomar straffats för att ha haft samlag!
Citera
2021-03-18, 19:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
1. David och Salomo hade hundratals hustrur, "bihustrur" och älskarinnor.

2. Öppnar för att ligga runt? Jag är öppen för sexuell lust och dess inverkan på levande varelser.

3. Javisst händer det att unga människor gifter sig och är trogna livet ut. Och Gud ser deras trofasthet.

4. Juda gick till en tempeltärna (prostituerad) för att få utlopp för sin lust. 1 Mos 38:15 och det finns åtskilliga liknande berättelser.

5. Visa mig var i Bibeln det står att ogifta ungdomar straffats för att ha haft samlag!
Källa på att de hade älskarinnor de inte äktade! Tack på förhand!
Citera
2021-03-18, 19:42
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Sex inom äktenslapet är människobud. Sexualitet är en fortplantningskraft och den är inte en synd.

Jesus lät sig födas i vad de flesta omkring honom måste ha tänkt som utomäktenskapliga förhållanden. Det är barndomsevangelierna som är trams.
Säger du att fortplantning är kvinnans ensak?

En rent fruktansvärd kvinnosyn är det du uppvisar här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in