2021-03-18, 17:14
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vi får börja citera då.

Matteus 5:27-28
I haven hört att det är sagt: 'Du skall icke begå äktenskapsbrott.' Men jag säger eder: Var och en som med begärelse ser på en annans hustru, han har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta.

Äktenskapsbrott handlar om äktenskapet, inte om sexuella handlingar mellan ogifta personer. Ingenstans i evangelierna står något om sex ogifta emellan och jag skulle bli mycket förvånad om GT förbjuder en man att ha sex med en ogift kvinna.
Äktenskapet är en institution med monopol på sex. Så den gubben gick inte.
Citera
2021-03-18, 17:14
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är ett förbud mot all sexualitet utanför äktenskapet.
Upp till bevis.
Citat:
Den Helige Ande.
Var står det?
Den helige anden fanns inte hos människor innan korsfästelsen och kan inte ha talat om för byborna att Jesus inte var resultatet av ett sexuell fortplantning. Eftersom Josef inte var fadern så får man utgå ifrån att man trodde att Jesus var ett ordinärt utomäktenskapligt barn.

Man inte trodde heller på Jesus i Nasaret:

Johannes 7:2-7
Men judarnas lövhyddohögtid var nu nära. Då sade hans bröder till honom: »Begiv dig härifrån och gå till Judeen, så att också dina lärjungar få se de gärningar som du gör.Ty ingen som vill vara känd bland människor utför sitt verk i hemlighet. Då du nu gör sådana gärningar, så träd öppet fram för världen.»

Det var nämligen så, att icke ens hans bröder trodde på honom.

Då sade Jesus till dem: »Min tid är ännu icke kommen, men för eder är tiden alltid läglig. Världen kan icke hata eder, men mig hatar hon, eftersom jag vittnar om henne, att hennes gärningar äro onda.
Citat:
Jakob som var pastor i församlingen i Jerusalem och som skrev Jakobsbrevet var Jesu halvbror fyi.
Han började tro långt senare.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2021-03-18 kl. 17:18.
Citera
2021-03-18, 17:16
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Äktenskapet är en institution med monopol på sex. Så den gubben gick inte.
Men så citera ur Bibeln då! Och visa att du inte pratar kristet strunt.
Citera
2021-03-18, 17:20
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Men så citera ur Bibeln då! Och visa att du inte pratar kristet strunt.
"Du ska inte begå äktenskapsbrott" är "bud sex".
Sexualiteten instiftas i 1 Mos 1 och äktenskapet i 1 Mos 2 som dess plats.
Brott mot äktenskap förbjuds i 6. budet.
Det är bastionens murar.
Citera
2021-03-18, 17:22
Medlem
Cannibalizations avatar
Citat:
Den helige anden fanns inte hos människor innan korsfästelsen .

Markus 12:35

"Medan Jesus undervisade i templet frågade han: "Hur kan de skriftlärda säga att Messias är Davids son? David har själv sagt genom den helige Ande: Herren sade till min Herre: Sätt dig på min högra sida tills jag lagt dina fiender under dina fötter."

Rörande topic, hur tolkar du Markus 10 vers 5-12?

"Då sade Jesus till dem: "Det var för att era hjärtan är så hårda som han gav er den föreskriften. Men från skapelsens början gjorde Gud dem till man och kvinna. Därför ska en man lämna sin far och mor och hålla sig till sin hustru, och de två ska bli ett kött. Så är de inte längre två, utan ett kött. Vad Gud har fogat samman ska människan alltså inte skilja åt."
När de var hemma igen frågade lärjungarna honom om detta. Han svarade dem: "Den som skiljer sig från sin hustru och gifter sig med en annan begår äktenskapsbrott mot henne. Och om hon skiljer sig från sin man och gifter sig med en annan, begår hon äktenskapsbrott."
Citera
2021-03-18, 17:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Här är det en inre konflikt i denna person mellan arvsynden, i det här fallet köttets lustar, och räddningen genom kristna tron.
Medan det är sant att Long är troende, så är det lika sant att han syndar i sexuell mening.
Med arvsynden i åtanke betyder det att människorasen som helhet är av naturen syndig och kan således inte själv göra nåt åt det. Därav frälsningen genom tron.
Troligen lider Long av det själva faktum att han är syndig och drev sig själv till slut till det här fruktansvärda dådet. RIP.
Hoppas att både Long själv och offren tar sig igenom det här
Longs synd var att han dödade. Och möjligen att han utnyttjade kvinnor som kanske var tvingade till prostitution.

Att en ogift man har samlag med en ogift kvinna är naturligt och avlägsnar dem inte från Gud.

Hela iden med äkta och oäkta barn handlar om födslorätt och är människors regler.
Citera
2021-03-18, 17:26
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
"Du ska inte begå äktenskapsbrott" är "bud sex".
Sexualiteten instiftas i 1 Mos 1 och äktenskapet i 1 Mos 2 som dess plats.
Brott mot äktenskap förbjuds i 6. budet.
Det är bastionens murar.
Äktenskaps brott handlar om gifta. Du får citera om "sex".
Citera
2021-03-18, 17:29
Medlem
Citat:
Robert Aaron Long presenterade sig på något socialt medium med orden:

"Pizza, guns, drums, music, family, and God. This pretty much sums up my life. It's a pretty good life."

Han glömde bort att ta med att han själv ansåg sig vara en sexmissbrukare, något som drev honom att skjuta ihjäl åtta personer i anknytning till massageinstitut. Han var en djupt religiös man som havererade mentalt för att han inte kunde kuva en av de starkaste urkrafterna i universum.

Ingenstans i Jesus budskap framskymtar att sexualitet är en synd. Det religiösa hyckleriet kring sexualitet härrör från en prestigekultur.

Jesus lät sig födas av en ung kvinna som blivit havande utanför äktenskapet. Och det finns ingen moralism i Bibeln kring Isacs avsikt att besöka en 'tempeltärna'.

Man blir inte rättfärdig av att tvinga sig själv till något, medan det är en bra början att vara ödmjuk nog att erkänna sig själv som den man är.
Vad har du för åsikt om att du smygrunkar i tid och otid?? Blir du rättfärdigad då?
Citera
2021-03-18, 17:33
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Äktenskaps brott handlar om gifta. Du får citera om "sex".
Nej, för sexualitetens plats är äktenskapet, såsom 1 Mos 1 och 2 lär bortom berättigat tvivel. Människan skapas till man och kvinna och fruktsamma varelser, och det är dessa två som äktenskapet instiftas för där i början. Det är vad Gud har skapat. Att bryta ut sexualiteten från dess ramar och plats är stöld.
Äktenskapet ska hållas i ära bland ALLA, oavsett om man är inom det eller utanför det.
Man ärar inte äktenskapet om man roffar åt sig något som hör dit och bara dit.
Men du säger att man ska få ligga runt bara man har lust och inte är gift?
I vilket bibelställe är det beteendet sanktionerat?
Inget.
Citera
2021-03-18, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är ett förbud mot all sexualitet utanför äktenskapet.

Den Helige Ande.

Var står det?

Jakob som var pastor i församlingen i Jerusalem och som skrev Jakobsbrevet var Jesu halvbror fyi.

Trams själv. Det var det inte alls.
Var du med där och då såg att det inte var Josef?
Citera
2021-03-18, 17:34
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Markus 12:35

"Medan Jesus undervisade i templet frågade han: "Hur kan de skriftlärda säga att Messias är Davids son? David har själv sagt genom den helige Ande: Herren sade till min Herre: Sätt dig på min högra sida tills jag lagt dina fiender under dina fötter."

Rörande topic, hur tolkar du Markus 10 vers 5-12?

"Då sade Jesus till dem: "Det var för att era hjärtan är så hårda som han gav er den föreskriften. Men från skapelsens början gjorde Gud dem till man och kvinna. Därför ska en man lämna sin far och mor och hålla sig till sin hustru, och de två ska bli ett kött. Så är de inte längre två, utan ett kött. Vad Gud har fogat samman ska människan alltså inte skilja åt."
När de var hemma igen frågade lärjungarna honom om detta. Han svarade dem: "Den som skiljer sig från sin hustru och gifter sig med en annan begår äktenskapsbrott mot henne. Och om hon skiljer sig från sin man och gifter sig med en annan, begår hon äktenskapsbrott."
Jag tänkte på

Johannes 16:7
Dock säger jag eder sanningen: Det är nyttigt för eder att jag går bort, ty om jag icke ginge bort, så komme icke Hjälparen till eder; men då jag nu går bort, skall jag sända honom till eder.

Men frågan gällde vad byborna trodde om Jesus härkomst. Sanningen är att han lät sig födas som utomäktenskapligt barn.

Markus 10 tolkar jag som det står, att det gäller äktenskapet och inte ungdomar som smyger i buskarna.
Citera
2021-03-18, 17:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Nej, för sexualitetens plats är äktenskapet, såsom 1 Mos 1 och 2 lär bortom berättigat tvivel. Människan skapas till man och kvinna och fruktsamma varelser, och det är dessa två som äktenskapet instiftas för där i början. Det är vad Gud har skapat. Att bryta ut sexualiteten från dess ramar och plats är stöld.
Äktenskapet ska hållas i ära bland ALLA, oavsett om man är inom det eller utanför det.
Man ärar inte äktenskapet om man roffar åt sig något som hör dit och bara dit.
Men du säger att man ska få ligga runt bara man har lust och inte är gift?
I vilket bibelställe är det beteendet sanktionerat?
Inget.
"Ligga runt" var det bara kungar och herremän som gjorde förr, sådana som David och Salomo, dåliga vanor som samtiden tyvärr har tagit efter.

Men jag vet inte hur förstockad man måste vara om man inte förstår att unga människor har dragits till varandra sedan begynnelsen. Och ingenstans i Bibeln står något om ungdomar som ertappats och dömts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in