• 1
  • 2
2021-03-18, 13:37
Medlem
På senare tid så har det dykt upp en större grupp av småsparare som pumpar priserna på spotlight och first north listade bolag. Sealwacs var på tapeten igår och idag stod Clean Motion på tur. Gruppen av småsparare samlas i en discord kanal under "investeraren" Signerad Robin Omega och regler sätts upp inför dagen när köp samt säljs ska göras och till vilka belopp. Attacken är koordinerad och allt som oftast så har Robin köpt in sig dagen innan för att sedan sälja av volymerna till sina undersåtar som sedan i sin tur kan sälja vidare med vinst. Har inte FI koll på sånt här? Hela börsens trovärdighet riskerar att undermineras utav den här typen av gruppen.
Citera
2021-03-18, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
På senare tid så har det dykt upp en större grupp av småsparare som pumpar priserna på spotlight och first north listade bolag. Sealwacs var på tapeten igår och idag stod Clean Motion på tur. Gruppen av småsparare samlas i en discord kanal under "investeraren" Signerad Robin Omega och regler sätts upp inför dagen när köp samt säljs ska göras och till vilka belopp. Attacken är koordinerad och allt som oftast så har Robin köpt in sig dagen innan för att sedan sälja av volymerna till sina undersåtar som sedan i sin tur kan sälja vidare med vinst. Har inte FI koll på sånt här? Hela börsens trovärdighet riskerar att undermineras utav den här typen av gruppen.

oo, låter lurigt.
Trodde han var seriös med sitt handlade.
Säker på att de uppgifterna stämmer?
Finns ju även "aktietjuven" på instagram med nåt liknande upplägg...

Leder ju till att stop losses kan lösa ut etc?
Känns inte seriöst nej. men vad vet jag, har bara haft aktier i 2-3 veckor

men om om man extrapolerar den problematiken så kommer ju hela börshandeln förändras/regleras.
Om folk går ihop i grupper och manipulerar kurser.... vilket är fullt möjligt med internet.
Något som kanske tidigare endast hedgefonder hade möjlighet till? Ett paradigmskifte med konsekvenser då...ä, jag har hittat goa aktier. Jag håller mig till dem!

//

punganalfabeten
Senast redigerad av punganalfabeten 2021-03-18 kl. 13:59.
Citera
2021-03-18, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punganalfabeten
oo, låter lurigt.
Trodde han var seriös med sitt handlade.
Säker på att de uppgifterna stämmer?
Finns ju även "aktietjuven" på instagram med nåt liknande upplägg...

Leder ju till att stop losses kan lösa ut etc?
Känns inte seriöst nej. men vad vet jag, har bara haft aktier i 2-3 veckor

men om om man extrapolerar den problematiken så kommer ju hela börshandeln förändras/regleras.
Om folk går ihop i grupper och manipulerar kurser.... vilket är fullt möjligt med internet.
Något som kanske tidigare endast hedgefonder hade möjlighet till? Ett paradigmskifte med konsekvenser då...ä, jag har hittat goa aktier. Jag håller mig till dem!

//

punganalfabeten

Ja, uppgifterna stämmer. Hela börshandeln är inte drabbad, det skulle vara en omöjlighet i stora bolag som HM, Investor, ABB etc. Men i mindre bolag är det fullt möjligt och ett växande problem som måste tas på fullaste allvar. Vi får hoppas att FI stoppar dom innan det är försent.
Citera
2021-03-18, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Ja, uppgifterna stämmer. Hela börshandeln är inte drabbad, det skulle vara en omöjlighet i stora bolag som HM, Investor, ABB etc. Men i mindre bolag är det fullt möjligt och ett växande problem som måste tas på fullaste allvar. Vi får hoppas att FI stoppar dom innan det är försent.

Begriper inte hur det funkar, stoppar de inte sig själva på så vis att alla i gruppen kan ju inte gå med vinst.
Vem säljer de till när de byter bolag?
Citera
2021-03-18, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Begriper inte hur det funkar, stoppar de inte sig själva på så vis att alla i gruppen kan ju inte gå med vinst.

På sätt och vis så kommer oftast någon ur gruppen att sitta med svarte Petter när pumpen beger sig. Mönstret är dock detsamma i varje pump. Omega köper in en större order dagen innan. Dagen efter i callen så lägger han in en större säljorder som undersåtarna ska köpa. När den har fyllts vid öppning så har priset rusat upp och dom väntar oftast 5-10 minuter efter öppning innan nästa säljorder läggs (omega lägger resten och hans undersåtar lägger in volymen dom köpte från honom). Kollar du candlesticksen så är mönstret tydligt. Först en mindre blå volym för att trigga priset innan nästa stora blå volym träder fram.
Citera
2021-03-18, 17:12
Medlem
intressant, kollar på clemo. De blåser alla som hänger på det nya priset.
Morgan stanley köpte 70% högre än gårdagens kurs ser man exempelvis. den lär de inte bli av med till högre pris.
Citera
2021-03-18, 18:06
Medlem
CuckerTarlsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Vet att vissa gurus säljer tillgång till exklusiva Discordgrupper där de rekommenderar aktier innan de rekommenderar dem till allmänheten. På så sätt är chansen stor att alla som är med i Discordgrupperna hinner sälja på toppen när alla plebs ska köpa.
Citera
2021-03-18, 20:23
Medlem
Anmäl till FI. Ta screenshots etc. Jag har sett exakt samma mönster på youtube av amerikaner. Någon kille med 100 000 tals visningar lägger ut tips på pennystocks på youtube. Tidigare har han delat tipset till sina discordvänner. En grupp som han tar betalt för att gå med i. Man kan se detta tydligt i mönstet på aktien.

Det är oftast små illikvida aktier så när först ser man lite hur den går upp. Admin och hans närmsta köper på sig massor. Sedan drar den oförklarligt lite till. Nu köper discordvännerna. Nu har det skapats ett lite rally, så nu delar man hej vilt på tuben och säkert forum till allmänheten och dumpen av aktier påbörjas!

Aktien har ALLTID ALLTID ALLTID gått ner kraftigt igen efter pumpen är över och täckt samtliga gap i grafen. Dessa måste tjänat miljoner på detta!
Det är alltså olagligt så om ni är med i någon sådan grupp så skicka skiten till FI. Man lurar bara av naiva småsparare på deras pengar
Citera
2021-03-18, 20:30
Bannlyst
Nu är jag inte super insatt i ekonomi, men är inte detta olagligt?
Citera
2021-03-18, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArrigoSacchi

Jo, så länge det inte är analyshus och fonder som rekommenderar aktier så är det olagligt.
Citera
2021-03-18, 21:07
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArrigoSacchi

Det är enbart olagligt om syftet är att manipulera och driva upp kurserna. Att tipsa om aktier samt rekommendera dem är absolut inte olagligt i sig om man är en enkel privatperson som ej sätter detta i system (ofta ihop med andra).
Citera
2021-03-18, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Det är enbart olagligt om syftet är att manipulera och driva upp kurserna. Att tipsa om aktier samt rekommendera dem är absolut inte olagligt i sig om man är en enkel privatperson som ej sätter detta i system (ofta ihop med andra).

Jag förstår, tänkte på en sån här klassisk pump and dump scheme, men det är väl att på ett organiserat sammansuret sätt pumpa upp en aktie artificiellt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in