• 1
  • 2
2021-03-17, 22:54
Medlem
23 år
Bankkonto: 15k
ISK: 500k (100% aktier)
Lån/skulder: 533kr / månad (CSN)
Jobbinkomst: 20k netto / månad (vikariat)

Jag har en bil i sikte jag väldigt gärna vill köpa som ligger på dryga 300k. Samtidigt som jag inom 0-2 år även ska köpa en bostadsrätt tillsammans med sambon där jag behöver 100-150k kontantinsats.

Jag kan i nuläget tänka mig sälja 400k ifrån mina aktier. Nu har jag levt tråkigt och investerat ”duktigt” ett tag och vill belöna mig med något kul.

Ska jag sälja 300k av mina aktier och köpa hela bilen kontant? Ett billån är jag rädd kommer rövknulla mig med min låga inkomst och levnadskostnad på ca 12k / månad. Samtidigt som det kanske blir svårare att få lån till bostaden om jag har lån redan?

Jag fattar att det kan låta som ett ordentligt ekonomiskt självmord. Men jag är 23 bast och vill fan belöna mig med något löjligt roligt som den här bilen. Vill bara ha lite olika infallsvinklar på situationen.
Citera
2021-03-17, 22:58
Medlem
Fråga dig själv istället, behöver du verkligen en så pass dyr bil redan?? 23år bara.. Vänta tills du är 30 med att belöna dig själv en finare bil.
Fråga 2 till dig själv, behöver du verkligen en bil?
Citera
2021-03-17, 23:02
Medlem
yz44s avatar
Som sagt, behöver du verkligen en bil?
Om så, måste den vara så dyr?

En bil är ingen investering om den inte på något sätt hjälper till med försörjningen.
I annat fall är det enbart en stor utgift.
Citera
2021-03-17, 23:04
Medlem
insvepts avatar
En bil för 300k är vida överstigande din ekonomiska situation.
Bara en bil för 30k med de siffrorna är nästan för mycket.

Jag tror att risken att din lycka med bilen kommer att bli kortvarig. Någon månad eller två, sen förlorar den sin glans. Dessa 300k skulle göra mycket mer nytta i ditt ISK så skulle du kunna köpa mycket mer i ett senare skede och ha mycket större ekonomisk trygghet under tiden.

Hyr en ferrari någon dag och lek av dig istället, betydligt billigare

Men var och en gör som den vill.
Bra sparat för övrigt!
Citera
2021-03-17, 23:05
Medlem
dongerlords avatar
Du bestämmer helt själv, hade det varit jag så blir det ett nej. Bilen sjunker i värde varje år, aktierna kan göra detsamma men där har du även en potentiell ökning på ditt kapital.
Citera
2021-03-17, 23:07
Medlem
nej du ska inte lägga över 50% av dina tillgångar på "nåt roligt"

köp en billigare bil, dom är också roliga
Citera
2021-03-17, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Som sagt, behöver du verkligen en bil?
Om så, måste den vara så dyr?

En bil är ingen investering om den inte på något sätt hjälper till med försörjningen.
I annat fall är det enbart en stor utgift.
behöver du verkligen bostad? alla behöver bil
Citera
2021-03-17, 23:20
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
behöver du verkligen bostad? alla behöver bil
Nej, alla har inte behov av bil.

TS, behåll dina aktier eller köp något billigare.
Citera
2021-03-17, 23:21
Medlem
Bryggmastaren1s avatar
Håller med insvept, håll i hatten, var lite aktiv med dina pengar och du har din 300k bil gratis inom 18 månader. Börsen går som en skållad råtta, och det finns inget tecken på att det vänder än.
My 2 cents.
Lycka till och jävla bra sparat. Coola bilar dyker upp även nästa år.
Citera
2021-03-17, 23:23
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaskanonen
23 år
Bankkonto: 15k
ISK: 500k (100% aktier)
Lån/skulder: 533kr / månad (CSN)
Jobbinkomst: 20k netto / månad (vikariat)

Jag har en bil i sikte jag väldigt gärna vill köpa som ligger på dryga 300k. Samtidigt som jag inom 0-2 år även ska köpa en bostadsrätt tillsammans med sambon där jag behöver 100-150k kontantinsats.

Jag kan i nuläget tänka mig sälja 400k ifrån mina aktier. Nu har jag levt tråkigt och investerat ”duktigt” ett tag och vill belöna mig med något kul.

Ska jag sälja 300k av mina aktier och köpa hela bilen kontant? Ett billån är jag rädd kommer rövknulla mig med min låga inkomst och levnadskostnad på ca 12k / månad. Samtidigt som det kanske blir svårare att få lån till bostaden om jag har lån redan?

Jag fattar att det kan låta som ett ordentligt ekonomiskt självmord. Men jag är 23 bast och vill fan belöna mig med något löjligt roligt som den här bilen. Vill bara ha lite olika infallsvinklar på situationen.

Att belöna dig med något för att du sparat 500 tkr kan man väl tänka sig. En sådan belöning är väl rimligt med kanske en procent eller så av kapitalet, så säg 5 000 kr. Att köpa en bil för 300 tkr när din nettoförmögenhet är typ 300-400 tkr (du skriver inte vad du har i CSN-lån) och du tjänar 20 papp i månaden (eller kanske snarare 26 k brutto) på ett vikariat är fullständig idioti.

I din situation skulle jag köpt en billig bil. Vill du ändå ha en lite dyrare bil skulle jag satsa på en som kostar max sex nettomånadslöner (så runt 120 papp).

En bil man har för skojs skull bör i min bok inte utgöra mer än några få procent av ens nettoförmögenhet.
Citera
2021-03-18, 00:01
Medlem
Jag rullade runt i min första bil i 12 år innan jag köpte en ny. Den betalade jag då 167.500:- för 2008 (3 år gammal v70). Så visst har jag en viss förståelse för att du vill köpa en ny bil, problemet är att bilar har blivit så satans dyra. Sen har vi bensin, skatt, försäkring och reparationer som inte heller är gratis. Men visst, har du tänkt att använda den ett tag ser jag inte någon större förlust. Bilar är dyra, det vet vi om.

Jag hade betalat den rakt av om jag vore du. Det är de ökande månadskostnaderna som sakta men säkert stryper dig till slut. Då har du åtminstone lite marginaler för att spara mer pengar, istället för att ge dem pengarna i ränta till ett lån som du inte behöver.
Citera
2021-03-18, 00:04
Medlem
Tro mig du kommer ångra dig över ekonmin oavsett hur mycket kör glädje bilen ger. Been there, done that.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in