• 1
  • 2
2021-03-17, 20:10
Medlem
raskenss avatar
Det cirkulerar en del varningar där man får et belopp felaktigt insatt på sitt swishkonto och någon ringer och ber att få det beloppet tillbaka sen länsar dom kontot.

Jag förstår inte hur det ens är teoretiskt möjligt att göra om man inte lämnar ut Bank ID.
Bara för att man swishar ett belopp kan väl knappas mottagaren länsa kontot?

Vad går bedrägeriet ut på?
Citera
2021-03-17, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det cirkulerar en del varningar där man får et belopp felaktigt insatt på sitt swishkonto och någon ringer och ber att få det beloppet tillbaka sen länsar dom kontot.

Jag förstår inte hur det ens är teoretiskt möjligt att göra om man inte lämnar ut Bank ID.

svårt att säga. men hur ser denna varning ut i sin helhet? säker på att det inte är bank ID som är inblandat?
Citera
2021-03-17, 20:13
Medlem
Att du ska swisha tillbaka.
Istället för som du tror att du legitimerar dig med swish så legitimerar du dig med banken som dom får tillträde till
Citera
2021-03-17, 20:14
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1psykfall
svårt att säga. men hur ser denna varning ut i sin helhet? säker på att det inte är bank ID som är inblandat?

Här är ett exempel: https://kallkritikbyran.se/en-swish-...-ta-pa-allvar/

Men jag förstår inte riktigt vad dom menar. Penningtvätt låter långsökt då beloppen som fårswishas är begränsade.
Citera
2021-03-17, 20:16
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svaampenn
Att du ska swisha tillbaka.
Istället för som du tror att du legitimerar dig med swish så legitimerar du dig med banken som dom får tillträde till

Aha så dom skickar en förfrågan och man själv startar bank ID men då är den inte länkat till Swish-appen
Citera
2021-03-17, 20:18
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:

Hur kan nån länsa ett belopp på kontot via Swish?
Citera
2021-03-17, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Hur kan nån länsa ett belopp på kontot via Swish?
Dom kommer åt kontot när du startar bankid
Citera
2021-03-17, 20:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Jag tror det är så att någon tar ett lån i ditt namn, eller någon annans, pengarna sätts in på ditt konto. Personen säger att denne gjort en felaktig insättning på ditt konto. Du swishar över pengarna till personen. Är det ett lån i ditt namn blir du rånad då du sitter kvar med ett lån, är det någon annans pengar så begår du teoretiskt penningtvätt.

Har också hört om någon som sålt en bil på blocket, begärt handpenning som sätts in på ditt konto. Du blir uppringd och personen säger att denne råkat sätta in pengar på ditt konto och ber dig swisha.

Hur kontot ska bli länsat på annat sätt vet jag inte.
Citera
2021-03-17, 20:25
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX

Men hur? Om jag loggar in via bankid så slår jag in en kod vilken är krypterad sen krävs det andra uppgifter för att logga in.
Citera
2021-03-17, 20:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX

Iofs men för att föra ut pengarna från kontot måste de ha ett bankid eller en bankdosa.
Citera
2021-03-17, 20:30
Medlem
Extremt vanligt förekommande bedrägeri som många tidigare nämnt.

Du riskerar även att bli delaktig i en penningtvättskedja.

Bedragaren sitter rent tekniskt redo för inloggning i din internetbank och väntar bara på att du ska starta ditt BankID. När du då signerar vad du tror är en återbetalning loggar du istället in bedragaren i din internetbank.

Du testar igen och vips har du istället godkänt en överföring eller lagt upp ett bankID till bedragaren.
Citera
2021-03-17, 20:31
Medlem
Unelads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Men hur? Om jag loggar in via bankid så slår jag in en kod vilken är krypterad sen krävs det andra uppgifter för att logga in.

Tjuv: Skriver in DITT personnummer i bankappen och säger till dig att det har blivit något fel och du måste swisha tillbaka pengar.

Du: Försöker logga in på din Bank app med bank ID för att kolla vad det är frågan om men får fram felmeddelande ''Du har redan en pågående identifiering eller underskrift'' Du ignorerar detta och går vidare och skriver in din kod i bankID utan att undersöka närmre.

Nu har Tjuven loggat in på DIN bank med DIN hjälp, frågor på det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in