• 1
  • 2
2021-03-17, 19:24
Medlem
Snart nybliven jägare med ett ev kommande problem.
Är vänsterhänt/vänsterskytt, men med ett dominant högeröga, ska även tillägga att jag har något sämre syn på vänsteröga ( men tillräckligt bra syn för att inte behöva använda glasögon).
Vid luftgevär känns det helt ok som högerskytt. När jag anlägger/skjuter med ett hagel som högerskytt så upplever jag det betydligt mer ostabilt och osäkert.. helt enkelt onaturligt, dock märker jag att det är ett bättre öga att sikta med.
Det smartaste vore helt enkelt att träna in mig som högerskytt, lättare sagt än gjort skulle väl jag säga.

Så, vad gör man..
Lapp för höger öga är inget jag kommer använda.
Easy hit, även där finns det delade meningar.
Träna vänster öga genom att använda ögonlapp på höger öga? Känns tveksamt att det ska fungera så effektivt som vuxen.
Blunda/kisa precis innan jag ska trycka av, är väl nått jag alltid har gjort och funderar på att fortsätta göra så.
Bli högerskytt? men kommer det kännas lika naturligt som det gör på vänster sida? Hur mycket tid behöver man lägga ner för det?

Du som har varit i samma sits som mig, hur gjorde du?
Senast redigerad av voltez 2021-03-17 kl. 19:27.
Citera
2021-03-17, 19:35
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voltez
Snart nybliven jägare med ett ev kommande problem.
Är vänsterhänt/vänsterskytt, men med ett dominant högeröga, ska även tillägga att jag har något sämre syn på vänsteröga ( men tillräckligt bra syn för att inte behöva använda glasögon).
Vid luftgevär känns det helt ok som högerskytt. När jag anlägger/skjuter med ett hagel som högerskytt så upplever jag det betydligt mer ostabilt och osäkert.. helt enkelt onaturligt, dock märker jag att det är ett bättre öga att sikta med.
Det smartaste vore helt enkelt att träna in mig som högerskytt, lättare sagt än gjort skulle väl jag säga.

Så, vad gör man..
Lapp för höger öga är inget jag kommer använda.
Träna vänster öga genom att använda ögonlapp på höger öga? Känns tveksamt att det ska fungera så effektivt som vuxen.
Blunda/kisa precis innan jag ska trycka av, är väl nått jag alltid har gjort och funderar på att fortsätta göra så.
Bli högerskytt? men kommer det kännas lika naturligt som det gör på vänster sida? Hur mycket tid behöver man lägga ner för det?

Du som har varit i samma sits som mig, hur gjorde du?

Jag är högerskytt och har ett dominant vänsteröga. Jag blundar helt enkelt med vänsterögat, både vid skytte med kul- och hagelvapen. Funkar utmärkt för mig. Så länge man kan blunda med det dominanta ögat brukar detta vara en bra lösning, men alla kan ju inte blunda på ett öga på det sättet. Betydligt enklare än att lära sig skjuta på "fel" sida, åtminstone för mig.

Jag blundar under hela skyttet (d.v.s från anläggning och framåt vid hagelskytte). Att blunda bara precis innan avtryck låter konstigt (då har du ju redan siktat in dig fel).
Senast redigerad av Stygotius 2021-03-17 kl. 19:37.
Citera
2021-03-17, 19:43
Medlem
Jag är vänsterskytt sedan många år men med ett dominant högeröga. Jag blundar helt sonika med högerögat och skjuter bra. Anledningen att skjuta hagel och rödpunkt med båda ögona öppna är att få ett större synfält men det är sällan, eller aldrigt, viktigt.
Citera
2021-03-17, 22:27
Medlem
Jag har dominant höger öga. Vänsterskytt på pistol men högerskytt på gevär. Hur detta går ihop vet jag inte men jag har inga problem med varken pistolskyttet eller banskyttet. Har aldrig tänkt på det faktiskt, nu går väl skyttet åt helvete imorgon då jag börjar fundera på det.
Gevär blundar jag med vänster öga. Pistol tittar jag med båda ögonen
Citera
2021-03-18, 05:58
Medlem
Blunda funkar bäst för mig. Är ingen meriterad skytt men har jägarexamen.

Du kan kan ju öva anläggning med/utan att blunda innan anläggning/börja blunda i anläggningsmomentet och se vilket som verkar ge bäst resultat. Nu var det så längesedan jag sköt så jag minns inte exakt hur jag gör själv.
Citera
2021-03-18, 09:25
Medlem
Min brorsa är högerskytt med dominant vänsteröga, han tittar med båda ögonen och följer målet tills geväret är påväg upp och då stänger han vänsteröga, Skjuter rätt så bra och snittar över 20 på lerduvorna så det fungerar, det mesta går att träna att fungera.
Citera
2021-03-18, 11:09
Medlem
När man börjar lära sig något nytt är det inte svårt att lära sig göra det med fel hand, att hålla på och kika med fel öga är ingen bra lösning!
Citera
2021-03-18, 11:50
Medlem
goelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voltez
Vad är det för fel på Easy hit eller fiberoptiska korn? Det har hjälpt mig.
Högerskytt med lite dominant vänsteröga.
Citera
2021-03-20, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goelen
Vad är det för fel på Easy hit eller fiberoptiska korn? Det har hjälpt mig.
Högerskytt med lite dominant vänsteröga.

Okey, har läst att många tycker att de bara är hitte på och kan aldrig jämföras med sitt dominanta öga.
Men du kan alltså rekommendera Easy hit och det har hjälpt dig. ( småviltsjakt )
Citera
2021-03-20, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
När man börjar lära sig något nytt är det inte svårt att lära sig göra det med fel hand, att hålla på och kika med fel öga är ingen bra lösning!

Tänker samma, när jag ändå är under upplärning kanske man ska byta sida. Men det krävs mycket träning känns det som.
Citera
2021-03-20, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pointbreak
Min brorsa är högerskytt med dominant vänsteröga, han tittar med båda ögonen och följer målet tills geväret är påväg upp och då stänger han vänsteröga, Skjuter rätt så bra och snittar över 20 på lerduvorna så det fungerar, det mesta går att träna att fungera.

Hur funkar det med småviltsjakt? Menar lerduvor vet man hur dom kommer flyga. Men ex en hare läser man inte lika lätt
Citera
2021-03-20, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag är högerskytt och har ett dominant vänsteröga. Jag blundar helt enkelt med vänsterögat, både vid skytte med kul- och hagelvapen. Funkar utmärkt för mig. Så länge man kan blunda med det dominanta ögat brukar detta vara en bra lösning, men alla kan ju inte blunda på ett öga på det sättet. Betydligt enklare än att lära sig skjuta på "fel" sida, åtminstone för mig.

Jag blundar under hela skyttet (d.v.s från anläggning och framåt vid hagelskytte). Att blunda bara precis innan avtryck låter konstigt (då har du ju redan siktat in dig fel).

Okey! Du har aldrig känns några problem under småviltsjakt/fågel vid hagel?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in