Citat:
Ursprungligen postat av
voltez
Snart nybliven jägare med ett ev kommande problem.
Är vänsterhänt/vänsterskytt, men med ett dominant högeröga, ska även tillägga att jag har något sämre syn på vänsteröga ( men tillräckligt bra syn för att inte behöva använda glasögon).
Vid luftgevär känns det helt ok som högerskytt. När jag anlägger/skjuter med ett hagel som högerskytt så upplever jag det betydligt mer ostabilt och osäkert.. helt enkelt onaturligt, dock märker jag att det är ett bättre öga att sikta med.
Det smartaste vore helt enkelt att träna in mig som högerskytt, lättare sagt än gjort skulle väl jag säga.
Så, vad gör man..
Lapp för höger öga är inget jag kommer använda.
Easy hit, även där finns det delade meningar.
Träna vänster öga genom att använda ögonlapp på höger öga? Känns tveksamt att det ska fungera så effektivt som vuxen.
Blunda/kisa precis innan jag ska trycka av, är väl nått jag alltid har gjort och funderar på att fortsätta göra så.
Bli högerskytt? men kommer det kännas lika naturligt som det gör på vänster sida? Hur mycket tid behöver man lägga ner för det?
Du som har varit i samma sits som mig, hur gjorde du?
Jag är högerskytt och har ett dominant vänsteröga. Jag blundar helt enkelt med vänsterögat, både vid skytte med kul- och hagelvapen. Funkar utmärkt för mig. Så länge man kan blunda med det dominanta ögat brukar detta vara en bra lösning, men alla kan ju inte blunda på ett öga på det sättet. Betydligt enklare än att lära sig skjuta på "fel" sida, åtminstone för mig.
Jag blundar under hela skyttet (d.v.s från anläggning och framåt vid hagelskytte). Att blunda bara precis innan avtryck låter konstigt (då har du ju redan siktat in dig fel).