2021-03-17, 18:32
Medlem
Hallå flashback!

Nu är det så att jag sitter med en MacBook Pro anno 2012 och en iMac anno 2007. Rätt gammal teknik, mao. Bägge datorerna fungerar än så länge, och den bärbara duger till allt jag använder den till. Det är inget fel på kvaliteten - efter nästan nio hela år kan jag fortfarande använda den utan laddare i upp till ca 4 timmar, och den är fortfarande snabb vad gäller att surfa och streama. Och då har jag ändå använt den i ett antal timmar dagligen under hela tiden jag haft den.

MEN! En dator överlever inte för all framtid, även om det är bra kvalitet på den. Förr eller senare kommer den ge upp eller åtminstone sluta vara kompatibel med nyare operativsystem (vilket givetvis redan hänt på den stationära, men den används mest till sådant som inte kräver nytt, så än så länge är det ingen fara på det planet). Hur ser marknaden ut idag? Är det värt att punga ut 15-20k på en MacBook, eller finns det Windows-datorer med samma kvalitet till ett betydligt billigare pris? Är totalt lost när det kommer till Windows - den senaste datorn jag hade Windows på körde Windows XP, så jag har inte varit med på ett tag. Hade ett kort möte med Windows Vista och det var det sämsta operativsystem jag någonsin kommit i kontakt med.

Har förstått att datorer i allmänhet är dyrare idag än för tio år sedan iom uppgraderandet från HDD till SSD, så förväntar mig inte att hitta en funktionsduglig för 3-5k, men ser gärna att det finns någon för under 10k om jag ska gå över till PC. Är inte mycket för gaming (och skulle jag bli det finns här spelkonsoler), så jag behöver inte ha en så kraftfull dator. Använder den mest till att surfa och streama, men grejar också en del med film, musik och foto, varför jag behöver en hårddisk större än 64gb (som jag sett är vanligt nu).

Sååå... laptop till ok pris med 13-15" skärm, minst 8gb RAM, minst 256gb hårddisk (men helst större)? Finns det eller ska jag satsa på en ny MacBook? Den ska gärna hålla några år också, så inget med kass kvalitet som inte funkar om två år. Kräver inte ett decennium, men ett halvt i alla fall. Och hur funkar Windows idag?
Citera
2021-03-18, 02:01
Medlem
Du får ju en macbook air för runt 12k. Lite dyrare men håller längre än pc. Du e ju redan applefan.
Citera
2021-03-18, 12:22
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemkuk
Hallå flashback!

1: ..--.. eller finns det Windows-datorer med samma kvalitet till ett betydligt billigare pris?
2: ..--.. Och hur funkar Windows idag?

På fråga ETT svarar vi: https://teknikveckan.se/med-matebook...rkekonkurenten Citat från rubrik: "Med MateBook X går Huawei upp bredvid och förbi ärkekonkurenten
So long, Apple
" Så enligt den testen är kvaliteten högre och så. men om priset är billigare får du själv undersöka. Men det finns säkert andra datorer som fungerar minst lika bra!

På fråga TVÅ svarar vi: Jättebra! Bara du undviker de största fel privatpersoner begår när de installerar sin Windows dator.. Allt om detta finns att läsa under rubriken: "SKILLNADEN MOT EN ORDINÄR LEKMANNA-INSTALLATION ÄR ENORM!"
Följer du dessa råd så funkar din Windows-dator MINST lika bra som en mac...
Du gör bara ett par extra steg (som Microsoft felaktigt försöker dölja för privatpersoner) och sedan funkar din Windows lika bra som dina mac´ar gjort.
Citera
2021-03-18, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NOVEMBERSPAWNED
Du får ju en macbook air för runt 12k. Lite dyrare men håller längre än pc. Du e ju redan applefan.

Jo ja, jag funderar på om det kanske faktiskt är värt det. Det är det nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in