• 1
  • 2
2021-03-17, 17:15
Medlem
Som liten hade jag väldigt svårt för att sitta still och fram för allt koncentrera mig på saker en längre tid. Vi påbörjade en utredning om just ADD men fortsatte den inte. Om jag skulle göra en sådan idag och bli diagnostiserad, finns det mediciner som kan hjälpa med väldiga koncentrationssvårigheter? Hörde om PH-deltagaren (nej jag kollar inte på den skiten) Arvid Stenbäcken som sade att Elvanse hjälpte med hans ADHD extremt bra och han kunde koncentrera sig bättre m.m Finns liknande för ADD? Antar att det är medicin i amfetamin familjen?
Citera
2021-03-17, 17:16
Medlem
pantherTypeGs avatar
Ja men dom kommer bara hjälpa dig om du verkligen har problem i vardagen. Annars kan du glömma det.
Citera
2021-03-17, 17:18
Medlem
JaraHierarkiTemples avatar
Det är samma mediciner till ADD och ADHD, Det är ungefär samma funktionedsättning förutom att man inte är överaktiv vid ADD
Senast redigerad av JaraHierarkiTemple 2021-03-17 kl. 17:29.
Citera
2021-03-17, 17:23
Medlem
G.Silverbanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yxvokiahct
Som liten hade jag väldigt svårt för att sitta still och fram för allt koncentrera mig på saker en längre tid. Vi påbörjade en utredning om just ADD men fortsatte den inte. Om jag skulle göra en sådan idag och bli diagnostiserad, finns det mediciner som kan hjälpa med väldiga koncentrationssvårigheter? Hörde om PH-deltagaren (nej jag kollar inte på den skiten) Arvid Stenbäcken som sade att Elvanse hjälpte med hans ADHD extremt bra och han kunde koncentrera sig bättre m.m Finns liknande för ADD? Antar att det är medicin i amfetamin familjen?
Elvanse ger en hjärtsvikt...
Citera
2021-03-17, 17:26
Medlem
Du kan få elvanse för add. Min erfarenhet är att mediciner för add och adhd är en kortsiktig lösning.
Citera
2021-03-17, 17:36
Medlem
Vermillionss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Ja men dom kommer bara hjälpa dig om du verkligen har problem i vardagen. Annars kan du glömma det.

Citat:
Ursprungligen postat av G.Silverbane
Elvanse ger en hjärtsvikt...

Citat:
Ursprungligen postat av 1psykfall
Du kan få elvanse för add. Min erfarenhet är att mediciner för add och adhd är en kortsiktig lösning.

1+

Jag har ADHD och som vuxen fick jag problem.
Efter nåt år med medicinering så avtar effekten/meningen med medicinen.
Sen måste ha mer pga ökad tolerans och till slut blir man beroende.
Jag tar ingen medicin längre.
Det är rätt jobbigt men man vänjer sig till slut.
Senast redigerad av Vermillions 2021-03-17 kl. 17:38.
Citera
2021-03-17, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yxvokiahct

ADD är en version av ADHD.
Ja det kan hjälpa, men som de andra säger är det nog en kortsiktig lösning.
Jag har tagit Elvanse i ca 7 år nu, tar dock beta-blockerare vid behov då jag kan få hög puls imellanåt.
Funderar på att sluta pga den höga pulsen då jag har behövt ta beta-blockerare ganska ofta på sistone.
Det är absolut värt att testa enligt mig, Elvanse har räddat mitt liv.
Citera
2021-03-17, 19:15
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettberg
Jag har tagit Elvanse i ca 7 år nu, tar dock beta-blockerare vid behov då jag kan få hög puls imellanåt.
Funderar på att sluta pga den höga pulsen då jag har behövt ta beta-blockerare ganska ofta på sistone.
Varför tar du inte blodtrycksmedicin hela tiden då?

Det är ingen allmän sanning att medicinering mot ADHD inte skulle fungera på längre sikt. Vissa här verkar snarare ha skapat sina egna problem...
Citera
2021-03-18, 00:17
Medlem
Tycker du själv att det låter rimligt att ta en tung drog för att kunna koncentrera sig?
Alla blir mer fokuserade på det man gör med amfetamin.

Hur ser dina porrvanor ut. Träning? Kost? Övriga droger som koffein och nikotin?
I och med att 90% i min "klass" på universitetet kuggade första tentan borde det betyda att 90% har add/adhd. I verkligheten är de flesta bara omotiverade, dålig självdisciplin och sönderknullade belöningssystem av porr, tv-spel och droger. Du skulle bara veta vad porr gör med hjärnan och detta är ett problem vi kommer att se effekterna av framöver ännu mer än idag.
Citera
2021-03-18, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Varför tar du inte blodtrycksmedicin hela tiden då?

Det är ingen allmän sanning att medicinering mot ADHD inte skulle fungera på längre sikt. Vissa här verkar snarare ha skapat sina egna problem...

För att mina läkare hela tiden har sagt att jag endast ska ta det vid behov o max två gånger per dag. Även när jag tar det två gånger per dag så har jag hög puls mellan de två omgångarna tyvärr.
Citera
2021-03-18, 17:36
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettberg
För att mina läkare hela tiden har sagt att jag endast ska ta det vid behov o max två gånger per dag. Även när jag tar det två gånger per dag så har jag hög puls mellan de två omgångarna tyvärr.
Det är inte depot-tabletter? Vad är det för medicin mer exakt?
Citera
2021-03-18, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Det är inte depot-tabletter? Vad är det för medicin mer exakt?

Inderal 10mg

Har redan lågt blodtryck utan tabletterna så det e kanske därför de inte vill att jag tar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in