Citat:
Ursprungligen postat av
Himme1
Jag har en fundering. Jag har precis startat ett massageföretag och har haft några kunder. De har betalat med swish till mitt företagskonto. Nu har jag inte kvitto på detta och bokfört det. Är ca 2000 kr totalt. Vad ska man göra åt det? Jag har kvitton jag kan skriva på och skriva datum när jag fick in betalningarna iofs. Men tror ni det är ok att göra det i efterhand? Har pratat med skatteverket idag och dom sa att jag måste skaffa bokflringsbok och ta hjälp med detta? Det är inte stora summor jag får in just nu men iaf. Vill göra rätt från början.
Sen min andra fråga är om jag kan fakturera mina kunder digitalt i fortsättningen ist för att ge kvitto i fysisk form? Jag tänker på att de vill ha digitala kvitton/underlag som de kan ge sin arbetsgivare sen för friskvårdsbidrag.
Jag kan välja betala med kort eller swish sen får kvittot via mejl där alla uppgifter står. Faktura tror jag bara de flesta gör till andra företag och inte privatpersoner varför det är så vet jag inte. Men du borde försöka fixa så de får kvitto på sin mejl alternativt skriver du ut samma kvitto de skulle få på mejlen om de nu måste ha det i handen och inte funkar med mejl.