2021-03-17, 15:35
Medlem
Jag har en fundering. Jag har precis startat ett massageföretag och har haft några kunder. De har betalat med swish till mitt företagskonto. Nu har jag inte kvitto på detta och bokfört det. Är ca 2000 kr totalt. Vad ska man göra åt det? Jag har kvitton jag kan skriva på och skriva datum när jag fick in betalningarna iofs. Men tror ni det är ok att göra det i efterhand? Har pratat med skatteverket idag och dom sa att jag måste skaffa bokflringsbok och ta hjälp med detta? Det är inte stora summor jag får in just nu men iaf. Vill göra rätt från början.

Sen min andra fråga är om jag kan fakturera mina kunder digitalt i fortsättningen ist för att ge kvitto i fysisk form? Jag tänker på att de vill ha digitala kvitton/underlag som de kan ge sin arbetsgivare sen för friskvårdsbidrag.
Citera
2021-03-17, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himme1
Jag har en fundering. Jag har precis startat ett massageföretag och har haft några kunder. De har betalat med swish till mitt företagskonto. Nu har jag inte kvitto på detta och bokfört det. Är ca 2000 kr totalt. Vad ska man göra åt det? Jag har kvitton jag kan skriva på och skriva datum när jag fick in betalningarna iofs. Men tror ni det är ok att göra det i efterhand? Har pratat med skatteverket idag och dom sa att jag måste skaffa bokflringsbok och ta hjälp med detta? Det är inte stora summor jag får in just nu men iaf. Vill göra rätt från början.

Sen min andra fråga är om jag kan fakturera mina kunder digitalt i fortsättningen ist för att ge kvitto i fysisk form? Jag tänker på att de vill ha digitala kvitton/underlag som de kan ge sin arbetsgivare sen för friskvårdsbidrag.

Jag kan välja betala med kort eller swish sen får kvittot via mejl där alla uppgifter står. Faktura tror jag bara de flesta gör till andra företag och inte privatpersoner varför det är så vet jag inte. Men du borde försöka fixa så de får kvitto på sin mejl alternativt skriver du ut samma kvitto de skulle få på mejlen om de nu måste ha det i handen och inte funkar med mejl.
Citera
2021-03-17, 15:54
Medlem
PreciousCobras avatar
Du kan också skicka digitalt kvitto på swishbetalning genom deras telefonnummer. Tror det är genom swish företag den funktionen finns, kan eventuellt vara genom izettle
Citera
2021-03-17, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousCobra
Du kan också skicka digitalt kvitto på swishbetalning genom deras telefonnummer. Tror det är genom swish företag den funktionen finns, kan eventuellt vara genom izettle

Jo tror också de är med izettle och fördelen med den är att man kan ta med sig laptop/padda och jobba typ vartsomhelst och kunna ta betalt. Vet inte hur ”vanliga” kortläsare funkar att ta med överallt världen runt eller vart man nu önskar använda dem.
Citera
2021-03-17, 21:26
Medlem
Pianotangents avatar
Du är skyldig att skriva ut kvitto eller kontantfaktura eller faktura på varje tjänst du utför och får betalt för.

De skall vara skrivna i kronologisk och systematisk ordning.
Citera
2021-03-17, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pianotangent
Du är skyldig att skriva ut kvitto eller kontantfaktura eller faktura på varje tjänst du utför och får betalt för.

De skall vara skrivna i kronologisk och systematisk ordning.

Ej att förglömma; det finns formkrav på kvitton & fakturor som måste följas också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in