2021-03-17, 13:16
Medlem
KnullaFlashbackMors avatar
När man spelar handboll så har jag hört att man ska hoppa med sitt vänstra ben för att kunna vrida kroppen och få mer kraft. Problemet är dock att jag inte kan hoppa med mitt vänstra ben. Det finns ingen kraft alls! Det är också bevisat att man kan nå högre om man håller bollen i höger och hoppar med vänster. Alla spelare i NBA håller bollen i höger och hoppar med vänster. Jag behöver hjälp med detta problem.
Citera
2021-03-17, 13:24
Medlem
Turist i tidens avatar
Träning skulle kunna hjälpa.
Citera
2021-03-17, 14:26
Medlem
SexSexSexs avatar
om man är vänsterhänt måste det vara tvärtom?
de med defekta vänsterben hoppar antagligen inte med vänster ben

det brukar vara ett ben som är sämre än det andra på de flesta oftast benet på motsatt sida av "häntheten" men inte alltid
Citera
2021-03-17, 15:27
Medlem
LostinDarknesss avatar
hehe vad lustig tråd. Kan du inte filma dig när du gör ett hopp så man får se ? :P
Citera
2021-03-17, 18:54
Medlem
Förmågan går ju att träna upp. Jag föreslår bl a tåhävningar, hoppsalasteg, jämfotahopp samt speciell hoppträning med det sämre benet.

Kroppen programmerar om sig och anpassar sig.
Citera
2021-03-19, 08:30
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Har ni aldrig fått hoppa längdhopp under skolidrotten? Jag var riktigt vass på just längdhopp när jag stampade av med högerbenet, då kunde jag hoppa flera meter. Försökte jag stampa av med vänsterbenet var jag dock helt handikappad och paritet med klassens fetton. Det är lite som att man är höger/vänsterhänt, man är helt enkelt bättre med ena sidan. Jag är vänsterhänt och hoppar med höger ben. De flesta övriga var högerhänta och hoppade med vänster ben. Jag misstänker alltså att du är högerhänt men hoppar med höger ben? Intressant.
Citera
2021-03-19, 09:52
Medlem
dödsknivens avatar
Om jag får gissa hejvilt så har nog exemplen du tar uppger att göra med bättre finmotorik i ”rätt” ben och mindre att göra med att ”fel” ben är så procentuellt mycket svagare. Vinsten av att kunna finbalansera i luften med sitt bästa ben överväger förlusten av muskelstyrka om den istället hade varit avtryckaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in