2021-03-17, 13:21
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stamfader
Jag vet, men då blir det så utspätt.
Tänk att ha näsan mot en bils avgasrör i tio minuter, medan utsläppet från den är maximalt.
Jämför med att leva ett helt år i centrala Stockholm.
Det ena är koncentrerat, och vidrigt, medan det andra är väldigt utspätt.

Jag undviker korv, det smakar oftast restprodukter eller avfall, men är det inte någon slags skinn runt dem? Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara PVC eller något åt det hållet. Då skulle det knappast gå att steka dem.
Hur gör du? Steker du plastkorvar?

När jag köper köttfärs är det en rejäl luftficka mellan köttet och plasten. Se mitt tidigare svar, där jag svarar både dig och cucciola i samma inlägg. I den del som är till cucciola beskrev jag detta.

Nej, detta undviker jag så långt det går, men om jag nu drack sådana vidrigheter som läsk i plastflaska så skulle plasten vara långt mindre vidrig än läsken. Blä!

Ja, jag har nog fått i mig en del utspädd plast, men den koncentrerade plasten försöker jag undvika.
Hur är det med dig då, min gode vän? Äter du glatt all plast som serveras?

"köttfärs är det en rejäl luftficka mellan köttet och plasten"
Nja, nog brukar det vara plastkontakt med köttet. Färsen kan väl inte sväva fritt i förpackningen?

Ja, jag äter mat med plastkontakthistorik.
Använder även tandkräm från plasttub.
Citera
2021-03-17, 13:45
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
"köttfärs är det en rejäl luftficka mellan köttet och plasten"
Nja, nog brukar det vara plastkontakt med köttet. Färsen kan väl inte sväva fritt i förpackningen?
Råkar du ha en bild på den köttfärs som du, typiskt, köper?
Den typiska förpackning som jag köper ser ut såhär:
https://assets.icanet.se/t_product_l...8690131410.jpg
Som du ser är det en rejäl luftficka över. Under köttet är det en slags binda, av papper eller kanske kartong, som suger upp vätska/blod.

Citat:
Ja, jag äter mat med plastkontakthistorik.
Använder även tandkräm från plasttub.
Det var ju inte det jag frågade, men struntsamma.
Skulle du kunna tänka dig att äta en plastpåse, om den var fint kryddad och tillagad så att den smakade gott?

Hur var det med ytterlagret på korv? Du svarade inte på min fråga, och jag är lite nyfiken.
Är det inte något slags skinn runt dem? Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara PVC eller något åt det hållet. Då skulle det knappast gå att steka dem.
Steker du korv, bara som den är? I så fall kan det ju knappast vara plast runt den.
Citera
2021-03-17, 13:48
Medlem
f30malmos avatar
Hyvlar av även sidorna, inte bara toppen.
Citera
2021-03-17, 13:50
Medlem
BewilderedHulders avatar
Absolut. Alltså inte om det är vax då.
Jag kastar aldrig bort mat som bortskämd unge. Äter alltid potatis med skalet på också om jag äter själv.
Citera
2021-03-17, 13:54
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Yttersta delen på följande skivor blir MER plastkontakt än bara översta skivan. Tänk två kantsidor mot en översida.

Skalar du dina korvar? Skrapar bort översta lagret på färs?
Hur dricker du läsk eller annat från plastflaska?
osv....

Tänk att du missat all ostkantplast genom åren!!

Korv steker man om den inte ska ätas ostekt, och då har den oftast ett skinn som går att dra av. Färs ligger inte mot någon annan yta, men den steks också, därmed känns den inte lika äcklig som utsidan av en ost. Ofta finns som ett fuktigt och lite mosigt lager ytterst på osten, det är det lagret jag inte vill äta, har inget med plast att göra för min del.
Citera
2021-03-17, 14:04
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Vad är farligt med att ligga mot plast i vacuum? Blir det inte värre efter ni öppnat osten, tagit en skiva och sedan låter stå i kylen? Skär ni då bort ett lager runt hela osten för varje skiva man ska ha på mackan så ni inte får i er ost som varit exponerad för syre?

I plasten håller ost hur länge som helst men opackad lever den kort.

Jag fortsätter skära om det är så att det blivit något område som ser lite torrt ut eller liknande. Är överlag otroligt kräsen när det gäller mjölkprodukter. Skulle aldrig få för mig att lukta på en dag gammal mjölk och ändå dricka den om den luktar normalt tex. På utgångsdatum slängs allt som har med mjölk att göra.

Jag är uppvuxen i ett hem med många barn och en ohygienisk styvförälder, där osten aldrig såg ätlig ut, den hade fingeravtryck. Det kan eventuellt bero på det.
Citera
2021-03-17, 14:22
Medlem
OlleVieros avatar
[quote=Kaffemedaffe|75106887]Det är inte redskapet som är det största brottet utan sättet du äter osten. Använder du inte kniven till att ersätta hyveln, alltså att ha osten på "macka", så är det ok. Att äta ost i form av skivor är degenererat.[/QUOTE]

Det är väl i stort sett bara i Sverige det finns osthyvlar?

I alla andra länder äter man ost i bitar. Det finns ett gammalt italienskt ordspråk som betyder ungefär: "Om gommen inte smakat ost är det ingen riktig måltid". Man avslutar alla middagar med ost. I bitar.
Citera
2021-03-17, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det är inte redskapet som är det största brottet utan sättet du äter osten. Använder du inte kniven till att ersätta hyveln, alltså att ha osten på "macka", så är det ok. Att äta ost i form av skivor är degenererat.

Jag förstår inte riktigt vad du menar fortfarande. Du menar att det är fel att ha ost i skivor på en macka? Enligt vem är det fel - dig personligen? Hyvel är ju ett mer modernt redskap än kniv och att ha ost på macka är ju inte konstigare än att ha ost på pizza (det är ju också bröd) eller att ha en skiva ost i en hamburgare.
Det är inte konstigare än att riva ost med ett rivjärn över pasta heller eller att ha ost i annan mat.
Citera
2021-03-17, 23:50
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Jag förstår inte riktigt vad du menar fortfarande. Du menar att det är fel att ha ost i skivor på en macka? Enligt vem är det fel - dig personligen? Hyvel är ju ett mer modernt redskap än kniv och att ha ost på macka är ju inte konstigare än att ha ost på pizza (det är ju också bröd) eller att ha en skiva ost i en hamburgare.
Det är inte konstigare än att riva ost med ett rivjärn över pasta heller eller att ha ost i annan mat.
Det är fel enligt civiliserade människor med klass, förmåga att föra sig och känsla för smak. Det är säkert rätt enligt dig. Det förvånar ingen.
Citera
2021-03-18, 00:38
Medlem
Hyvlar på toppen och på sidorna. Så har jag alltid gjort.
Citera
2021-03-18, 10:11
Medlem
Citat:
Det är fel enligt civiliserade människor med klass, förmåga att föra sig och känsla för smak. Det är säkert rätt enligt dig. Det förvånar ingen.

Du kan alltså inte svara rakt på en enda fråga. Du har fortfarande inte förklarat varken vad du egentligen menar eller vad det är som är fel - förmodligen för att du inte kan. Eftersom resten av världen äter ost på alla möjliga olika sätt med alla möjliga redskap så är det du allena som hävdar att det finns ett sätt att äta ost på som skulle innebära mindre "klass". Trams.
Citera
2021-03-18, 10:46
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Jag hyvlar naturligtvis inte ost. Jag är ingen barbar.

Men för helvete, klart det ska hyvlas, vad är det du inbillar dig? Osthyveln är en av dom stora uppfinningarna i världen, ett mästerstycke!! Hur äter du ost, gnager som en mus?

Nej, ta till vettet och leta fram osthyveln, och hyvla gärna bort toppen av osten, det gör jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in