2021-03-16, 11:10
Medlem
Jag brukar ta bort första lagret och slänga.
Citera
2021-03-16, 11:11
Medlem
mingtians avatar
Nej nej nej. Man hyvlar alltid av första lagret, sen kastar man den in i kaklet och ser om den fastnar eller ej!
Citera
2021-03-16, 11:19
Medlem
Dofternas avatar
Hyvlar av och slänger åt helvete! Skiten ska bara bort. Däremot äter jag gärna det gula på Port Salut rent.
Citera
2021-03-16, 11:20
Medlem
revodnebs avatar
Är det vaxkant så tar jag bort den. Vet att vissa läkare skär bort hela första lagret runt osten, då den ligger mot plast. Sen om det hjälper?
Citera
2021-03-16, 11:25
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Är det vaxkant så tar jag bort den. Vet att vissa läkare skär bort hela första lagret runt osten, då den ligger mot plast. Sen om det hjälper?
Vad är farligt med att ligga mot plast i vacuum? Blir det inte värre efter ni öppnat osten, tagit en skiva och sedan låter stå i kylen? Skär ni då bort ett lager runt hela osten för varje skiva man ska ha på mackan så ni inte får i er ost som varit exponerad för syre?

I plasten håller ost hur länge som helst men opackad lever den kort.
Citera
2021-03-16, 11:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Vad är farligt med att ligga mot plast i vacuum? Blir det inte värre efter ni öppnat osten, tagit en skiva och sedan låter stå i kylen? Skär ni då bort ett lager runt hela osten för varje skiva man ska ha på mackan så ni inte får i er ost som varit exponerad för syre?

I plasten håller ost hur länge som helst men opackad lever den kort.

Jag skär bara bort vaxkanten som sagt. Vet inte om de är rädda för microplaster eller liknande?
Citera
2021-03-16, 11:30
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Jag skär bara bort vaxkanten som sagt. Vet inte om de är rädda för microplaster eller liknande?
Jo, jag gör samma. Tycker det låter ologiskt men här på flashback är det naturliga att bada med kalsonger och sittkissa så det vore kul att höra hur dom resonerar. Hur gör dom när dom öppnar en ny mjölkförpackning? Har man varit inne på ett mejeri så är mjölken mer oroande än osten, ska man kanske toppa av den översta deciliter samt slatten i botten?
Citera
2021-03-16, 11:31
Medlem
Nej har slutat med det 😀
Citera
2021-03-16, 11:34
Medlem
Självklart äter man om vax saknas.

Skär ni även bort ett lager på kött?
Citera
2021-03-16, 11:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Jo, jag gör samma. Tycker det låter ologiskt men här på flashback är det naturliga att bada med kalsonger och sittkissa så det vore kul att höra hur dom resonerar. Hur gör dom när dom öppnar en ny mjölkförpackning? Har man varit inne på ett mejeri så är mjölken mer oroande än osten, ska man kanske toppa av den översta deciliter samt slatten i botten?

Läkare är ett konstigt folkslag.
Citera
2021-03-16, 11:45
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Läkare är ett konstigt folkslag.
En gång hade jag en speciell läkare med egna idéer, bl a så provade han alla piller han skrev ut så han kunde ge ett omdöme. Han hade alltid cykelhjälm, även inne på mottagningen. Dom från Gävle förstår att det är doktor Bongås jag menar.

Undra vad såna läkare tycker om ost som säljs färdigskivad? Eller i individuella skivor?
Citera
2021-03-16, 12:04
Medlem
Bonnatorps avatar
På arlas hushållsost (bästa hushållsosten) så tycker jag den smakar identiskt med resten av osten, men jag föredrar ändå att ge det till katten.
Annars smälter jag det gärna på en skiva franska i ugnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in