2021-03-16, 07:34
Medlem
Jag ska måla om ett rum i nya lägenheten, dock är den väldigt slarvigt målad av förra ägaren. Dörrhandtag till toaletten, garderoberna och dylikt har inte på något sätt skyddats från färg utan de är också halvt målade.

Vad ska jag använda för medel för att få bort färgen? Det är kromfärgade handtag och jag vill ogärna göra repor.
Citera
2021-03-16, 07:45
Medlem
Lacknafta borde fungera att få bort färgen med.
Citera
2021-03-16, 08:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-anton
Jag ska måla om ett rum i nya lägenheten, dock är den väldigt slarvigt målad av förra ägaren. Dörrhandtag till toaletten, garderoberna och dylikt har inte på något sätt skyddats från färg utan de är också halvt målade.

Vad ska jag använda för medel för att få bort färgen? Det är kromfärgade handtag och jag vill ogärna göra repor.

Aceton tror jag fungerar rätt bra, lite smidigare att köpa än lacknafta då de inte rör sig om någon större förpackning och finns i mataffären och apoteket.
Citera
2021-03-16, 09:08
Medlem
TheFinals avatar
Finns färgborttagare att köpa på färghandel och även t.ex. biltema.
Som en gel du smetar på sen börjar färgen bubbla och kan enkelt torkas bort.
Citera
2021-03-16, 09:12
Medlem
Leckies avatar
Skruva loss dem och lägg dem i en hink med vatten och koncentrerad målartvätt.

Låt stå i 2dagar, som nya.
Citera
2021-03-16, 11:37
Medlem
Farfarsfars avatar
Värmepistol borde funka.
Citera
2021-03-16, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bikurdea
Lacknafta borde fungera att få bort färgen med.

Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Aceton tror jag fungerar rätt bra, lite smidigare att köpa än lacknafta då de inte rör sig om någon större förpackning och finns i mataffären och apoteket.

Lacknafta har jag hemma så det får jag ta att testa då!

Citat:
Ursprungligen postat av TheFinal
Finns färgborttagare att köpa på färghandel och även t.ex. biltema.
Som en gel du smetar på sen börjar färgen bubbla och kan enkelt torkas bort.

Jag testar lacknaftan först, men gelen låter ju onekligen intressant och smidig.

Citat:
Ursprungligen postat av Leckie
Skruva loss dem och lägg dem i en hink med vatten och koncentrerad målartvätt.

Låt stå i 2dagar, som nya.

Låter lite väl jobbigt. Men jag tar med mig tipset inför framtida projekt där objektet är större än några dörrhandtag.
Citera
2021-03-16, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-anton
Jag testar lacknaftan först, men gelen låter ju onekligen intressant och smidig.

Jag är ingen expert , dock aceton tar man ju bort torkad nagellack med och lacknafta lägger man väl penslar i som inte hunnit torka för rengöring?
Citera
2021-03-16, 18:50
Medlem
Tips från en fd. byggmålare lösningsmedel typ lacknafta hjälper inte ett dugg eller liknande saker som pöbeln försöker med.

Använd antingen en varmluftpistol och något att skrapa med kräver lite träning men passar inte överallt men bara nästan.

Olika färgbortagningsmedel fungerar väldigt utmärkt tänk bara på att skölja ordentligt efteråt, vissa metaller kan dock bli matta på ytan man får prova sig fram.
Citera
2021-03-16, 20:51
Medlem
killawifes avatar
Köp Förtunning(Thinner) på ex.vis Biltema. Det löser alla färger utom vissa specialfärger. Sen kan du gno med en scotch-brite(grön-gul kökssvamp) svamp så får du bort det utan att repa krom/aluminium. Jag brukar oftast använda en liten brytbladskniv för sånt här men det finns alltid en risk att man repar nåt så det är nog inget för dig.
Citera
2021-03-17, 22:12
Medlem
Lägg dom i grönsåpa å vänta ett par dagar, färgen blir som gummi och kan lätt pillas bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in