2021-03-15, 17:51
Medlem
Riddarhusets avatar
Historien börjar i Göteborg, ur mitt upplevda perspektiv i alla fall, där en alltmer eftertraktad rätt börjar bli vanlig utanför hemmet; Korv a la Forsell. Den serveras allt oftare på lunchrestauranger, i personalmatsalar och i bamba (skolbespisningen) och blir mycket uppskattad på 70-talet. Korv a la Forsell är ju helt enkelt egentligen inget annat än Korv Stroganoff kan man tycka, det är få receptsiter som har recept på båda rätterna nämligen, men några frågor känns inte fullt ut besvarade:
1. Vem var Forsell?
2. Vilken skillnad är det egentligen mellan rätterna?
På fråga 1 anar jag att det var grevinnan Margareta af Forselles, 37 år från Göteborg, en prostituerad kvinna som hittades styckad i en koffert 1969.
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...-med-1.4119716
Efter mordet blev det poppis i folkmun i Göteborg, ordvitsarnas stad, att döpa om rätten Korv Stroganoff (också ett adelsnamn) till Korv a la Forsell vilket sedan anammades av inte ont anandes restauranger, skolmatsalar etc. Historien har idag fallit i glömska varför gemene man idag kan avnjuta Korv a la Forsell utan moraliska besvär. Tror ni på det?
Fråga 2 riskerar som mordet att bli ouppklararad då det florerar massvis olika recept vilket gör det svårt att hitta ett allmängiltigt svar som är utom allt rimligt tvivel.
Det jag funnit emellertid är att det som ofta verkar skilja Forsell från Stroganoff är dill, aromat, cayennepeppar och senapsrelish som tillbehör. Moberg använder också lagerblad och paprikapulver samt gräddfil till serveringen av Korv S.
Det som skiljer mellan Forsellrecepten är t ex hur man reder såsen med grädde eller vetemjöl eller om man skall ha aromatkrydda, gurkmeja och cayennepeppar.
Jag själv använder passerade tomater och buljongtärning och låter tomatsåsen koka ihop under en halvtimme med lite hetare kryddor. Steker lök och korv för sig och har i lite creme fraiche. Avstår dessutom både dill och senap. Hitintills, men skall nog pröva det.
Hur gör ni?
Citera
2021-03-15, 18:39
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
... Efter mordet blev det poppis i folkmun i Göteborg, ordvitsarnas stad, att döpa om rätten Korv Stroganoff (också ett adelsnamn) till Korv a la Forsell vilket sedan anammades av inte ont anandes restauranger, skolmatsalar etc. Historien har idag fallit i glömska varför gemene man idag kan avnjuta Korv a la Forsell utan moraliska besvär. Tror ni på det?...

Har ätit mat i Göteborg ganska många år nu, men aldrig sett ā la Forsell på menyn. När det gäller kannibaler har jag mest blivit förundrad över de kolhydrater som väljs till köttet. Den där mördaren... han den där i ungefär samma tid som hade paket i kyl och i sin lilla frys, hade separerat muskler från övrigt (men förstås sparat huvudet). Minns inte vem det var men han åt sitt kött med potatis, ris eller makaroner. Jag menar, vem äter fläsk eller biff med makaroner! Totalt noll matkultur.
Citera
2021-03-15, 19:25
Medlem
butofcourses avatar
Har testat alla varianter av stroganoff som finns, typ. Gjorde efter Markus Aujalays recept för några månader sedan, liknar Forsell-varianten, med massa senap och dill i.

Kan bara säga att den var inte populär här hemma bland barnen. De kräks nästan i munnen när jag nämner den så det enda den varianten är bra till numera är att hota barnen när de bråkar, "skärp er annars lagar jag Marcus dill-stroganoff till middag" funkar varje gång

Nä, en korvstroganoff ska innehålla en touch av dijon men inge jävla påhitt med dill i. Greve Stroganoff vänder sig i graven.
Citera
2021-03-15, 20:43
Medlem
Sinnerstens avatar
Jag hade gärna sett en lågtempererad långbakad Gry Forsell.

Sen hade resterna blivit endel av en bra stroganoff.

Bra för matlådor även.
Hela familjen är engagerad istället för att sitta framför varsin skärm.
Senast redigerad av Sinnersten 2021-03-15 kl. 20:45.
Citera
2023-09-18, 00:00
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Har ätit mat i Göteborg ganska många år nu, men aldrig sett ā la Forsell på menyn. .
vanlig rätt i bamba förr i alla fall.
Och finns på webben t ex
https://svenskarecept.se/korv-a-la-forsell/
https://www.kokaihop.se/recept/korv-a-la-forsell
Citera
2023-09-20, 20:47
Medlem
Sladdarens avatar
Många tycker inte att dill och senap ev bostongruka passar i en korvstroganoff. Det får en rustik övertagande smak.
Då blir det en korv ala forsell
Citera
2023-09-21, 00:45
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butofcourse
Greve Stroganoff vänder sig i graven.

Det gjorde han nog redan när någon galning bytte ut biffen mot korv.
Citera
2023-09-21, 00:56
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Det gjorde han nog redan när någon galning bytte ut biffen mot korv.

Men ärligt talat, borde inte Korv Stroganoff förbjudas? Finner det faktiskt motbjudande att denna ryska mat serveras till svenska skolbarn? Det borde vara McDonalds hela veckan lång!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in