Jag tror inte längre på BVC-sköterskan.När jag skrev det efter två avsnitt tänkte jag att det gått något fel vid förlossningen av tonårstjejen hon tar hand om. Hon isf skulle ta Lucas och ge det till tonårstjejen.
Overkligt polisingripande, eller?
När den kvinnliga polisen försöker övermanna en betydligt kraftigare man, Salle. Varför gå i närkamp om man är ensam? Hon kan ju inte veta om han har något vapen, kniv eller annat. Var fanns kollegan som kom efter brottningen? Var hon ensam i lägenheten? De väntade ut Salle?
Men det är ju så svenska poliser agerar, som videon med 3 kvinnliga poliser som försökte övermanna en galning på en flyktingförläggning.
De är ju beväpnade och kan hota att projicera dödligt våld på avstånd. Det hotet är tydligt för vem som helst.
En häktad och isolerad, en efterlyst på flykt, misstänkta för ett alvarligt brott, men lägenheten är inte avspärrad. En polis får bara sådär för sig att titta lite i lgh. Har de inte gjort en systematisk genomgång av lgh för att se om det fanns bevis av något slag? Som det verkar en ren slump att polisen tittar unders sängen. Hon har inte ens en ficklampa för att se bättre. De verkar mest lalla omkring och tittar runt på måfå.
Den aktuella polisgruppen känns inte helt autentisk, visst är svensk polis bättre än så?
Galleriägaren verkar otrolig som den som vill adoptera. Troligen bara ett slumpmässigt fint hus som Patrik visade för Salle, osannolikt att han skulle avslöja var Lukas skulle hamna, om han ens vet själv.
Salle är helt blåst, noll koll på vilken situation han hamnat i. Men som det ser ut är det inte han som fört bort Lukas. Troligen inte heller mamman.
Lutar alltmer åt Nicole, eller en fint för att vilseleda oss. Lösningen ska väl helst vara en överraskning.
Patrik har hämtat Lukas och levererat till de som vill adoptera? Om inte borde hans primära intresse var att få tillbaka förskottet från Salle, om Lukas är borta
Men var kommer den danska barnmorskan in?
Den gravida tonåringen, lite extra överflödig socialrealistisk krydda?
En ung stockholmstjej pratar obehindrat med en som bara talar danska?
Uppenbart att de som tagit barnet är det äldre trevliga grannparet som Salle pratade med i det första avsnittet (vid 18:05).
De har sett ungen stå ute och frysa på nätterna och hellre än att låta den frysa ihjäl så har de tagit hand om det. På så sätt behålls överraskningsmoment, utan att göra en Camilla Läckberg, dvs presentera helt nya fakta i det sista kapitlet som man omöjligt skulle kunna räknat ut.
Spoiler-taggar känns onödigt eftersom de är med redan i avsnitt 1.
Senast redigerad av hdsyn 2021-04-11 kl. 13:30.
Det är förstås en smaksak, men något pris i Cannes blir det nog inte. Jag tycker nog det är lite halvdant gjort. Men det är inte så mycket underhållning av det här slaget där det är mitt språk och kultur som speglas, så man får ta vad som bjuds.
Slutscenen i avsnitt 4 tolkade jag som att Lucas ligger begravd i snön. På en rätt öppen plats. Inte någon som har haft en tanke att gömma barnet.
Svårt att se att det är någon annan än Nicole som kan vara inblandad. Även om det känns för uppenbart.
Jag tror iaf inte på Salle och Jennie. Mormor känns också utesluten med tanke på att hon ringde polisen.
Finns inte så många att välja på. Om det inte kommer någon som inte blivit presenterad i serien än.
Slutscenen i avsnitt 4 tolkade jag som att Lucas ligger begravd i snön. På en rätt öppen plats. Inte någon som har haft en tanke att gömma barnet.
Svårt att se att det är någon annan än Nicole som kan vara inblandad. Även om det känns för uppenbart.
Jag tror iaf inte på Salle och Jennie. Mormor känns också utesluten med tanke på att hon ringde polisen.
Finns inte så många att välja på. Om det inte kommer någon som inte blivit presenterad i serien än.
"En vecka efter Lucas försvinnande kommer ett genombrott i utredningen. Men Alice tycker att det är något som inte stämmer. Hon vill fortsätta sökandet efter en gärningsman men relationen till Stellan urartar, vilket drabbar såväl hennes arbete som privatliv. När Maria får ett oväntat erbjudande av Emma väljer hon att riskera allt för att hjälpa Emma att föda barnet. Nicole får bo hos sin mormor och har svårt att sova på grund av en hemlighet hon inte vågat berätta."
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!