• 1
  • 2
2021-03-14, 20:06
Medlem
Bonnatorps avatar
Har fått ett gäng böcker som har stått i ett gammalt hus rätt så länge.
Böckerna luktar helt otroligt mycket mögel, då hela huset gjorde det. Men böckerna är i jättefint skick och har inte minsta tillstymmelse till fläckar eller så.
Bland annat finns bland dessa en äldre bibel i toppskick, samt båda delar av Metallindustrins Handbok av Teknografiska Institutet (absolut guldgruva för en tekniskt intresserad), så dessa böcker vill jag hemskt gärna bevara.

Jag har läst att det kan hjälpa att ställa böckerna i en låda med fritt bakpulver till viss mån. Detta har jag inte just idag, och pengarna är tvärslut till löningen.
Men jag har en hel flaska ättika.

Kan det hjälpa i någon utsträckning?
Vad kan jag vidta för åtgärder när jag har lite pengar igen?
Citera
2021-03-14, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Har fått ett gäng böcker som har stått i ett gammalt hus rätt så länge.
Böckerna luktar helt otroligt mycket mögel, då hela huset gjorde det. Men böckerna är i jättefint skick och har inte minsta tillstymmelse till fläckar eller så.
Bland annat finns bland dessa en äldre bibel i toppskick, samt båda delar av Metallindustrins Handbok av Teknografiska Institutet (absolut guldgruva för en tekniskt intresserad), så dessa böcker vill jag hemskt gärna bevara.

Jag har läst att det kan hjälpa att ställa böckerna i en låda med fritt bakpulver till viss mån. Detta har jag inte just idag, och pengarna är tvärslut till löningen.
Men jag har en hel flaska ättika.

Kan det hjälpa i någon utsträckning?
Vad kan jag vidta för åtgärder när jag har lite pengar igen?
Ättika funkar troligtvis.
Suger åt sig det mesta.
Citera
2021-03-14, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ättika funkar troligtvis.
Suger åt sig det mesta.
Och för att förtydliga, så ska han inte ha ättika på böckerna, utan ställa dem i en låda med en skål ättika.
Citera
2021-03-14, 20:12
Medlem
Bonnatorps avatar
Jajjemums, får hoppas detta hjälper lite grann.
Citera
2021-03-14, 20:30
Medlem
Asmodeusvults avatar
Cederträ kan man lägga in bakom böckerna i bokhyllorna för att slippa få lukten och enligt min mormor slipper man då också boklöss och annat kryp.
Citera
2021-03-14, 20:30
Medlem
Aktivt kol, jag vet inte vad man köper det. Och fläktar. Böckerna behöver nog vädras i flera veckor tror jag.

Alternativt ned i någon frysbox som kan ta död på mögelsporerna.
Citera
2021-03-14, 20:33
Medlem
brunnsangs avatar
Jag skulle ta en skål med 1 dl ättika, 1 dl vatten och en liten skvätt diskmedel med god lukt och blandat runt så att det inte bara luktar ättika, sen in med allt i en försluten plastlåda eller liknande. Använder det receptet när jag avkalkar duschen och det blir som nytt igen.

Lycka till
Citera
2021-03-14, 20:46
Medlem
Jag har själv 90 år gamla texter i originalutförande, skrivna på tjockt kvalitetspapper med en skrivmaskin av en känd person som är otroligt värdefulla. Jag förvarar dom torrt, instängt, inget solljus och en massa silica gel påsar. Kommer att hålla 100 år till!

Det är kul med gamla värdefulla saker. Jag skulle kunna sälja det för en halv miljon men det är roligare att vara typ 1 av 11 i hela världen som äger något så exklusivt.

Jag har sett dokument i originalutförande på muséer som är 700 år gamla och det räcker med att de förvaras instängt och utan exponering för solljus. Så testa du silica-påsar och sen förvarar du det torrt och mörkt.
Citera
2021-03-14, 23:45
Medlem
pelle_snusks avatar
Skaffa en ozonmaskin. Finns t ex på Kjell & Co och kostar några hundralappar. Ozon tar effektivt död på mögelsporer och dålig lukt. Läs på hur du använder det dock eftersom ozon är giftigt (men sönderdelas efter en kort stund). Att vädra och vänta 20-30 min räcker.
Citera
2021-03-14, 23:50
Medlem
Hamleyss avatar
Inget funkar förutom tid.

Ozonmaskin funkar bra på luft men inte på det som luktar.
Om böckerna luktar stjärt måste lukten bort från pappret. Möglet måste avlägsnas utan att förstöra pappret.

LIte oklart hur det ska gå till för en rimlig kostnad?
Citera
2021-03-14, 23:52
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Inget funkar förutom tid.

Ozonmaskin funkar bra på luft men inte på det som luktar.
Om böckerna luktar stjärt måste lukten bort från pappret. Möglet måste avlägsnas utan att förstöra pappret.

LIte oklart hur det ska gå till för en rimlig kostnad?

Jo - det funkar på det som luktar också under förutsättning att ozonet kommer åt. Jag har använt det i en båt och det är en räddning.,
Citera
2021-03-15, 00:02
Medlem
yz44s avatar
En ozongenerator fungerar utmärkt mot både lukt och mögel.
Men den för några hundralappar är nog inte så effektiv, finns ok för runt tusenlappen som ger ca 5000 mg/timme.
Har sett att det även finns de som hyr ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in