2021-03-15, 14:18
Medlem
Ser ju underbart Borås, vill gärna flytta dit. Antar att det inte är blattefritt.
Citera
2021-03-15, 17:29
Medlem
YeeNaaldloshii-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cseh
Borås lyckades riva hela sin stad på 60- och 70-talet och nu känns det som man befinner sig i ett miljonprogramsområde i Murmansk. Borlänge och Borås ger mig delvis samma deppiga känsla. Skillnaden är att Borlänge har någon form av kulturliv. Vad har Borås att kontra med, att de tog plastgräset till svensk fotboll?

Jag som är uppväxt i staden kan säga att detta är utan tvekan det allra sämsta med Borås. Alla gamla träbyggnader är rivna och istället består hela staden idag av massa klossar från 60 och 70-talet.

Sedan så är kulturlivet helt bortplockat. Åtminstone om man bryr sig om att t.ex själv skapa musik. Rockborgen är borta och replokalerna verkar inte vara många till antal idag. Utöver det så utgör kulturlivet typ teatern i bibblan och tyger från högskolan.

Regnet är inget som stör mig speciellt mycket, känns som att man uppskattar våren och sommaren lite mer. Men då är jag ingen typisk boråsare som reser till Varberg utan jag brukar stanna här oavsett om det regnar hela sommaren eller är skinande sol och därmed ungefär lika behagligt som i en påslagen ugn.

Boråsarna själva kan vara dryga, småstadsbor med storstadskomplex är en passande beskrivning för somliga, men långt ifrån alla. Jag har upplevt liknande personligheter från andra mindre städer, som när jag bodde i Växjö. Men det betyder inte att jag dissar hela staden och alla som bor där, en väldigt fin stad med mycket gammal arkitektur och överlag väldigt trevliga människor.
Citera
2021-03-15, 18:41
Medlem
vitvalens avatar
En riktig håla med människor därefter.
Citera
2021-03-15, 20:01
Medlem
IceEyess avatar
En före detta industristad med tveksam utveckling efter 70-talets krisår. Likvärdiga städer som Norrköping och Sundsvall kan åtminstone stoltsera med vacker/unik arkitektur.

Borås känns mest som ett identitetslöst tillhåll mellan storstaden Göteborg och den vackrare staden Jönköping.

Stadens lokala fotbollsklubb presterar väl åtminstone hyfsat emellanåt.
Citera
2021-03-15, 21:15
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cseh
Borås lyckades riva hela sin stad på 60- och 70-talet och nu känns det som man befinner sig i ett miljonprogramsområde i Murmansk. Borlänge och Borås ger mig delvis samma deppiga känsla. Skillnaden är att Borlänge har någon form av kulturliv. Vad har Borås att kontra med, att de tog plastgräset till svensk fotboll?

Citat:
Ursprungligen postat av YeeNaaldloshii-
Jag som är uppväxt i staden kan säga att detta är utan tvekan det allra sämsta med Borås. Alla gamla träbyggnader är rivna och istället består hela staden idag av massa klossar från 60 och 70-talet.

Sedan så är kulturlivet helt bortplockat. Åtminstone om man bryr sig om att t.ex själv skapa musik. Rockborgen är borta och replokalerna verkar inte vara många till antal idag. Utöver det så utgör kulturlivet typ teatern i bibblan och tyger från högskolan.

Regnet är inget som stör mig speciellt mycket, känns som att man uppskattar våren och sommaren lite mer. Men då är jag ingen typisk boråsare som reser till Varberg utan jag brukar stanna här oavsett om det regnar hela sommaren eller är skinande sol och därmed ungefär lika behagligt som i en påslagen ugn.

Boråsarna själva kan vara dryga, småstadsbor med storstadskomplex är en passande beskrivning för somliga, men långt ifrån alla. Jag har upplevt liknande personligheter från andra mindre städer, som när jag bodde i Växjö. Men det betyder inte att jag dissar hela staden och alla som bor där, en väldigt fin stad med mycket gammal arkitektur och överlag väldigt trevliga människor.

Ni har missat att större delen av de gamla träbyggnaderna i Borås har brunnit upp i några av de fyra stadsbränderna: 1681, 1727, 1822 och 1827? Efter den senaste, år 1827 stod endast 30 byggnader kvar. Utan den branden hade betydligt mer av trähusen funnits kvar i dag. Sen är rivningen av de gamla husen i centrum och uppförandet av betongklumpar inget unikt för Borås. Samma Sovjet-känsla finns i Eskilstuna, Stockholm, Västerås, Norrköping, Sundsvall, mm.

Om man tar sig tid att vandra runt lite i stan så är tex Lugnet, Parkstaden, Salängen och Villastaden ställen som verkligen utmärker den fina delen av Borås. Där kan man beundra pampiga stenhus och koppla av på en bänk i lummig park. Skräpområden som Norrby, Hässleholmen och Hulta ska man undvika, inget unikt för Borås dock, finns i varje lite större stad.

Vad gäller folket i stan är dryga småstadsbor med storstadskomplex en passande beskrivning, även om det såklart inte gäller alla.
Citera
2021-03-15, 22:38
Medlem
Corona-Chans avatar
Alla i tråden är utflyttade Boråsbor det ser man direkt på attityden!

Boråsare är inte alltid kul nej. Kanske är det regnet som satt sina spår i dom.

Jag var där och hälsade på en vän en sommar och vi festade och hade roligt. När Boråsarna dricker så blir dom i alla fall som folk kan jag lova! Det enda riktigt negativa med min vistelse var att jag smittades med klamydia. Men det kom säkert från Göteborg så klankar inte ner allt för hårt på Borås för det.
Citera
2021-03-15, 23:21
Medlem
ceciliastenbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PinaKoala
FÖR DET FÖRSTA. ALDIRG hört någon säga "kostar det". Låter bara objektivt tyket.

Kollar man SMHIs statistik så är årsnederbörden inte mycket konstigare än resterande städer nära västkusten.

Finns fan inget bättre ställe än att bo i Borås. Sommarstorsdagar, Ligger precis jämte Sveriges näst största flygplats, Nära till GBG sammanfattningsvis nära till nästan allt.

Dessutom, vad gör en stad rolig? Vi har allting en annan stad har gällande verksamheter osv.

Ni har sjukt många musslor, är det ngt att skryta om?
Citera
2021-03-15, 23:44
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PinaKoala
Jag har sett folk göra narr av min fina stad i åratal nu. Såg det först i parlamentet när satmaran Annika Andersson skulle kritisera staden. Nu har sub-redditen r/unket startat trenden att håna Borås med alla memes. Stereotypen är totalt fake news.

Har ni ens hört talats som Norrköping, Borlänge och alla andra halvrötna städer infekterade av miljonprogrammet. Om ni går in på streetview på te.x Sandwalls plats Gustav Adolf kyrkan så ser ni att Borås faktiskt ÄR en fin stad. Lägg av med trenden och väx upp.

/En arg boråsare

Borås är king !
Som ung tonåring snodde man alla kataloger (samtliga var made in Borås, postorderns huvudstad ) från morsan och tittade på damer i underkläder 🥰🥰🥰
Porr på 80-talet.

Farsan Köpte min första gitarr på något som hette musik-knallen (har jag för mig) där. En Fender Stratocaster. Det va 30+ år sedan och har kvar den än. Är i prima skick och värdet är det 10 dubbla idag.

Annars med Borås? ....mjaaaa. regnar ta mig fan varje gång man åker igenom det och som "turist" idag kittlar det inte i en.

Det är en medioker småstad. Det ligger nära GBG... Jag tycker inget illa om Borås förutom om jag glömt paraplyet hemma men jag vet inget Borås kan erbjuda som jag idag saknar.
Musik-knallen är väll borta med gissar jag?!?!
Senast redigerad av cateatdog 2021-03-15 kl. 23:49.
Citera
2021-03-16, 09:32
Medlem
Det finns ingen normal funtad människa som frivilligt bosätter sig i Borås.
Citera
2021-03-16, 10:10
Medlem
Spännande att se att så många har åsikter om just Borås.
Sveriges okrönta rövhål är Tranås. Punkt slut!!!
Skaffa er en hobby i stället, era jävla trähattar!!!
Citera
2021-03-16, 12:02
Medlem
Karmans avatar
Kände en kille från Borås, han var supertrevlig och dessutom rolig på ett underfundigt sätt. Vete-f*n vart han tog vägen, kanske flyttade han tillbaka till Borås?
Citera
2021-03-16, 13:01
Medlem
morsanochpolisens avatar
Jag är inte från Borås men har varit i Borås några gånger, det är väl som vilken småstad som helst? Problemet är ju att småstäder överlag är ganska värdelösa, man har nästan allt, men det saknas alltid något för att det ska kännas komplett. Det är dock såpass mycket byggnader, folk och bilar för att man inte ska känna ett lugn..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in