Citat:
Ursprungligen postat av
cseh
Borås lyckades riva hela sin stad på 60- och 70-talet och nu känns det som man befinner sig i ett miljonprogramsområde i Murmansk. Borlänge och Borås ger mig delvis samma deppiga känsla. Skillnaden är att Borlänge har någon form av kulturliv. Vad har Borås att kontra med, att de tog plastgräset till svensk fotboll?
Citat:
Ursprungligen postat av
YeeNaaldloshii-
Jag som är uppväxt i staden kan säga att detta är utan tvekan det allra sämsta med Borås. Alla gamla träbyggnader är rivna och istället består hela staden idag av massa klossar från 60 och 70-talet.
Sedan så är kulturlivet helt bortplockat. Åtminstone om man bryr sig om att t.ex själv skapa musik. Rockborgen är borta och replokalerna verkar inte vara många till antal idag. Utöver det så utgör kulturlivet typ teatern i bibblan och tyger från högskolan.
Regnet är inget som stör mig speciellt mycket, känns som att man uppskattar våren och sommaren lite mer. Men då är jag ingen typisk boråsare som reser till Varberg utan jag brukar stanna här oavsett om det regnar hela sommaren eller är skinande sol och därmed ungefär lika behagligt som i en påslagen ugn.
Boråsarna själva kan vara dryga, småstadsbor med storstadskomplex är en passande beskrivning för somliga, men långt ifrån alla. Jag har upplevt liknande personligheter från andra mindre städer, som när jag bodde i Växjö. Men det betyder inte att jag dissar hela staden och alla som bor där, en väldigt fin stad med mycket gammal arkitektur och överlag väldigt trevliga människor.

Ni har missat att större delen av de gamla träbyggnaderna i Borås har brunnit upp i några av de fyra stadsbränderna: 1681, 1727, 1822 och 1827? Efter den senaste, år 1827 stod endast 30 byggnader kvar. Utan den branden hade betydligt mer av trähusen funnits kvar i dag. Sen är rivningen av de gamla husen i centrum och uppförandet av betongklumpar inget unikt för Borås. Samma Sovjet-känsla finns i Eskilstuna, Stockholm, Västerås, Norrköping, Sundsvall, mm.
Om man tar sig tid att vandra runt lite i stan så är tex Lugnet, Parkstaden, Salängen och Villastaden ställen som verkligen utmärker den fina delen av Borås. Där kan man beundra pampiga stenhus och koppla av på en bänk i lummig park. Skräpområden som Norrby, Hässleholmen och Hulta ska man undvika, inget unikt för Borås dock, finns i varje lite större stad.
Vad gäller folket i stan är dryga småstadsbor med storstadskomplex en passande beskrivning, även om det såklart inte gäller alla.