2021-03-13, 17:49
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnstein
Då hoppar man av.

Varför det?
Citera
2021-03-13, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Varför det?

Ändrade mitt svar, men du hann* svara före. Kan såklart inte svara för vilken ambitionsnivå man har, men låter som en ganska dålig avkastning att kämpa för att hålla sig flytande för att efter studierna konkurrera med otroligt mycket skarpare personer. I arbetslivet ger man sig dåligt rustad (om man klarat sig med nöd och näppe) in i de svåraste yrkena som gemene man kan arbeta med. Då blir arbetslivet förmodligen kämpigt - dags att tänka på sin livskvalité, eller kämpa med att hålla sig flytande och prestera i resten av sitt arbetsliv (50 år)?
Citera
2021-03-13, 18:00
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ändrade mitt svar, men du hann* svara före. Kan såklart inte svara för vilken ambitionsnivå man har, men låter som en ganska dålig avkastning att kämpa för att hålla sig flytande för att efter studierna konkurrera med otroligt mycket skarpare personer. I arbetslivet ger man sig dåligt rustad (om man klarat sig med nöd och näppe) in i de svåraste yrkena som gemene man kan arbeta med. Då blir arbetslivet förmodligen kämpigt - dags att tänka på sin livskvalité, eller kämpa med att hålla sig flytande och prestera i resten av sitt arbetsliv (50 år)?

är inte insatt i teknisk fysik, men i många andra yrken så spelar det mest roll att man fått ut sin examen och vad man fick på de enskilda kurserna är ganska ointressant. bara för att man hoppar av fysikutbildningen gör ju inte att man per automatik kommer få bra betyg på en annan utbildning.

var glad att du har bra betyg men acceptera att alla har olika förutsättningar.
Citera
2021-03-13, 18:11
Medlem
Citat:
Var hamnar dessa sedan? Det har kommit till min vetskap att det finns flertalet i min årgång som håller sig flytande med raka 3r. Varför man inte gör en större ansträngning är för mig helt obegripligt, för om man får så dåliga betyg så hoppar man ju av? Inte mindre av att man har resttentor.

Till frågeställningen; var hamnar bottenskrapet efter examen? Får de ens jobb?

Edit: För man ser dem ju knappast på teknikbolag såsom Ericsson, Volvo eller dylikt. Går de till bolag såsom McKinsey tittar de ju inte ens på deras ansökan.

Edit2: Ser nu på LinkedIn att många jobbar som typ mjukvarutestare eller, hör och häpna, gymnasielärare.

Det finns så oerhört mycket mer än ett betyg från LTH-F som räknas in både om du får anställning och får stanna på företag som Ericsson, Volvo mm. Jag har själv examen från LTH och har jobbat på bolagen du nämner. Jag har anställt 100-tals genom åren, både erfarna, nyexaminerade, avhoppade och utan högskoleexamen. Rätt person på rätt plats med rätt attityd vid rätt tidpunkt gäller. Ibland berättar betyget om det stämmer, ibland inte.
Citera
2021-03-13, 18:16
Medlem
l00zekks avatar
Dom blir antagligen mjukvaruutvecklare eftersom det råder brist på det och man tvingas ta in fysiker.
Citera
2021-03-13, 18:30
Medlem
Jag hänger inte riktigt med.
Du går f men dina studiekamrater har redan examen och de med lägst betyg arbetet bla som gymnasielärare? Hur kan De redan ha examen om ni studerar tillsammans?
Sen är kanske gymnasielärare ett första jobb i väntan på att få ett ingenjörsjobb. Vi vet ju alla att det defacto inte råder någon ingenjörsbrist så många få kämpa på ett tag för att landa första ingenjörsjobbet.
Citera
2021-03-13, 19:33
Medlem
nordicwraths avatar
Jag fattar inte heller det där. Man går där för att lära sig ett yrke. Är det inte bättre att ligga i då så man lär sig något om yrket när man kommer ut? En femma för mig är en bekräftelse att jag ansträngt mig och att jag kan ämnet.
Citera
2021-03-13, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nordicwrath
Jag fattar inte heller det där. Man går där för att lära sig ett yrke. Är det inte bättre att ligga i då så man lär sig något om yrket när man kommer ut? En femma för mig är en bekräftelse att jag ansträngt mig och att jag kan ämnet.
Men du kan fortfarande ha lärt dig även fast du får det lägsta betyget. Isf kan vi göra som läkarprogrammet, där du antingen kan bli underkänd eller godkänd.

Missförstå mig rätt, det är jättebra om man får bra betyg. Men jag har fått bra betyg på vissa kurser och jag känner mig inte mer kunnig inom dessa kurser jämfört med kurser där jag bara fått G.
Du glömmer det mesta ett tag efter tentan ändå.

Sen ser det antingen bättre eller sämre ut om man bara ser till betygsskalan. Jag har läst en del kurser där du kan få U, G eller VG. Vilket inte säger så mycket (gränsen för G är dock tillräckligt hög för att man ska ha "lärt sig något").
Citera
2021-03-13, 20:48
Medlem
Citat:
Förstå mig rätt, läser själv F. Personerna som klarar sig med nöd och näppe imponerar inte särskilt mycket dock.

De har andra egenskaper, driv att köra igång nya företag, driv att forska osv. Höga betyg ger inte hela bilden. Tycker snarare att de med höga betyg uppvisar inte mycket energi, vilja eller kraft. Dönickar som bara klarar av teoretiska studier. IKEAS grundare hade nog inte klarat en enda tenta på F exempelvis.
Citera
2021-03-13, 21:14
Medlem
CuckerTarlsons avatar
Citat:
Inte mina kursare, det är äldre alumner som jag känner igen som ödslade sin tid på sektionsaktiviteter och som är begåvade som sopkvastar. * Det vill säga, de har redan examen i hand.

Att vara aktiv utanför studierna är inte att "ödsla tid". Att någon engagerade sig utanför studierna är ett stort plus och troligen ett tecken på att personen besitter någon form av grundläggande social kompetens. Det kan också ursäkta eventuella lägre betyg då man kan hävda (med rätta) att man behövt lägga mycket tid på sidoaktiviteter.
Citera
2021-03-13, 21:21
Medlem
Citat:
Var hamnar dessa sedan? Det har kommit till min vetskap att det finns flertalet i min årgång som håller sig flytande med raka 3r. Varför man inte gör en större ansträngning är för mig helt obegripligt, för om man får så dåliga betyg så hoppar man ju av? Inte mindre av att man har resttentor.

Till frågeställningen; var hamnar bottenskrapet efter examen? Får de ens jobb?

Edit: För man ser dem ju knappast på teknikbolag såsom Ericsson, Volvo eller dylikt. Går de till bolag såsom McKinsey tittar de ju inte ens på deras ansökan.

Edit2: Ser nu på LinkedIn att många jobbar som typ mjukvarutestare eller, hör och häpna, gymnasielärare.

Tja, jag är ett så kallat bottenskrap. Jag jobbar inom rymdindustrin.

Hör och häpna, ingen bryr sig om du fick en 5:a eller en 3:a.
Citera
2021-03-13, 22:16
Medlem
Citat:
Tvärtom. Läser F på LTH och här är antagningspoängen högre än i alla fall en del läkarlinjer i landet (i alla fall Uppsala m.m). Tror till och med att vi ligger högre än industriell ekonomi i år. På KTH är antagningsbetygen till och med högre än hos oss. För aningen lägre renommerade lärosäten i frågan (obs. vad angår F eller möjligtvis teknisk matte) såsom Chalmers eller Linköping (om matte finns här ens?) är antagningsbetygen märkbart lägre, men de är ju ändock fortfarande högre än majoriteten av alla civilingenjörsutbildningar.

Som du poängterar dock är det väldigt varierande ambitionsnivåer.

LTH? Är det Lund eller Linköping? Eller kanske Luleå, din jävla pissluffare! Chalmers och KTH tävlar om förstaplatsen. Så har det alltid varit. Tredjeplatsen kan ni andra göra upp om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in