2021-03-14, 12:53
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Jag blir så äcklad och ledsen.
Fan när man söker vård ska man jävlar i mig slippa bli uthängd. Usch vad ledsen jag blir.
Citera
2021-03-14, 14:56
Medlem
Man vågar knappt söka vård i det här landet längre. Patientsekretessen verkar vara ett minne blott. Få vård för det man faktiskt söker för kan man nog glömma.
Citera
2021-03-14, 15:05
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airoi
Detta händer inom alla verksamheter, det kallas ventilera. Man beter sig proffisionellt även när ens kunder/klienter säger de dummaste sakerna. Helt naturligt att man måste få spy av sig någon stans.

Du har missuppfattat det hela. Läs igenom hela artikeln och även tråden, så förstår du sen.
Citera
2021-03-14, 15:18
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Du har missuppfattat det hela. Läs igenom hela artikeln och även tråden, så förstår du sen.

Vad finns det att förstå? Vilken riktning du försöker styra den åt?
Citera
2021-03-14, 15:44
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Vad finns det att förstå? Vilken riktning du försöker styra den åt?

Är du lika korkad som den jag svarade till, och fattar därmed själv inte någonting av detta eller?
Citera
2021-03-14, 16:14
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Är du lika korkad som den jag svarade till, och fattar därmed själv inte någonting av detta eller?

Alla är inte paragrafryttare, lugna ner dig lite.
Hade du läst igenom din egna tråd hade du kanske förstått det
Citera
2021-03-14, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Vad heter WT slynorna? och finns det bild på dom?
Deras namn står i artikeln. Ebba Jernbeck, Bera Endam och Maame Kumah.
Citera
2021-03-14, 17:36
Medlem
Har inte läst hela tråden, men.....
Enligt de uppgifter jag har rör det sig om tre AT-läkare. De är alltså inte legitimerade läkare utan underläkare. När man fullgjort sin AT kan man ansöka om legitimation hos socialstyrelsen. Dessa tre jubelidioter borde naturligtvis inte få sin ansökan om leg beviljad. Man kan helt enkelt inte vara lika extremt omogna och stenkorade som dessa och samtidigt vara läkare med ansvar för folks liv och hälsa! Det verkar extremt svårt att bli av med sin läkarlegitimation, den får man ha kvar trots övergrepp utskrivning av narkotika i mängd osv till och med om man är 80+. Hoppas att det är lättare att neka legitimation än att dra in leg, men tyvärr så tvivlar jag. I det här fallet tycker jag att man särskilt ska se upp för kirurgen på Danderyd där den där överklasstjejen tydligen jobbar.
Jag har efter en olycka haft betydlig mer med sjukvården än någon kan önska, träffat mååånga läkare. De absolut bästa läkarna är vanligtvis äldre (typ 60+) svenska kvinnor. Otroligt noggranna och kunniga. Bland svenska manliga läkare i samma ålder finns det betydligt fler dryga jävlar och stolpskott. Jag har även stött på yngre kvinnliga professorer med huvudet under armen, djävligt otrevliga o dryga o som gjort fatala felbedömningar. Det finns bra utländska läkare, men de är verkligen sällsynta. De flesta hör hemma på VC i Tensta där de kan fortsätta att göra oskuldskontroller.
Citera
2021-03-14, 17:57
Medlem
Tycker det är milsvid skillnad på dessa tre saker
1. Dela journaler
2. Håna patienter som man nämner vid namn
3. Snacka skit om helt anonyma patienter. I still med "Jag hade en patient med diffusa buksmärtor som böla att det va cancer"

Jag vet inte ett smack om läkaryrket men min spontana idiot-åsikt är
1. Groooovt tjänstefel och bör leda till avsked omedelbart. Detta bör vara en helt separat nyhet och här bör man knappt ens tillåtas tycka det är okej. Det är helt enkelt fel. Punkt
2. Om det är förnamn och efternamn då är det gravallvarligt. Avsked direkt. Men om det bara är ett förnamn kan man diskutera. Det är ju faktiskt inte helt otänkbart att läkarna bara använt ett hittepånamn eller smeknamn. Har man tex skrivit "Janne har seglat upp som min favoritpatient. Har massa tider bokade men aldrig nåt att ta upp". Så tycker jag inte det är suuuuuperfarligt. Speciellt inte om Janne visar sig va ett hittepånamn.
3. Generellt är ju detta vanligt skitsnack som man gör i alla branscher. Det blir förstås värre av att läkare har en juridisk tystnadsplikt. Men eftersom det är anonymiserat kan jag tycka att det inte alls blir i närheten av lika allvarligt som att dela journaler eller personuppgifter. Det ska ju va tillåtet för läkare att diskutera patienter i stil med "jag har en patient med buksmärtor - vad kan det va?" så steget till att snacka skit om samma sak är inte jättestort.
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-03-14 kl. 17:59.
Citera
2021-03-14, 17:57
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Om den här tråden är en indikation på alla SVBK:er läkare får dras med så skulle jag också vilja ventilera mig i en privat messengergrupp.
Citera
2021-03-14, 18:11
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Vad heter WT slynorna? och finns det bild på dom?

Ebba Jernbeck, Bera Endam och Maame Kumah.

Källa: https://samnytt.se/avslojar-lakarna-hanar-och-hanger-ut-sina-patienter-i-chatt/
Citera
2021-03-14, 18:24
Medlem
OvissFramtids avatar
Kan man ta läkare som skriver ”ba” seriöst?

Deras legitimationer borde ryka om de har några. Bara det att ta skärmdumpar/fotograferar patientjournaler är långt över gränsen. Även om du inte fotar Patient-ID så ska man ge fan i att ens ta en skärmdump eller fota en liten avlägsen text i journalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in