2021-03-10, 23:00
Medlem
Hej alla.

Jag startade eget företag för ca två år sedan nu, fick då nys om att det fanns något som hette ”starta eget-bidrag”.
Jag kontaktade arbetsförmedlingen precis innan jag hade startat upp mitt företag och fick då hjälp med att söka det här bidraget.
Allt gick bra, inga konstigheter.
Försäkringskassan skulle då ge mig lön i 6 månader.
Dom var väldigt tydlig med att jag INTE fick ta ut någon lön ur mitt bolaget för arbetad tid mellan måndag-fredag i dessa 6 månader.
Då allting gick väldigt bra och pengarna rullade in som de skulle, så passade jag på att ta ut lön för helgerna jag jobbade.
Detta var något jag både dubbel och även trippel kollade med FK i början, att mitt aktivitetsstöd skulle inte drabbas av att jag tog ut lön för de helger jag jobbade.

Och nu till mitt problem....

För två veckor sen fick jag ett inte så trevligt brev från FK där dom påstår att jag är återbetalningsskyldig på ett större belopp.
Dom säger att jag inte haft rätt till det här då jag tagit ut lön ur bolaget under perioden.
Jag säger att det är pga helgjobb jag tagit ut dessa pengar, men det anser dom är orimligt.

Är det några fler som råkat ut för det här?
Enligt FK så hade dom gjort 150000 stickprov på personer som haft det här stödet/bidraget
Citera
2021-03-10, 23:07
Medlem
yz44s avatar
Hur många har använt sig av den möjligheten om du kallar kontroll av 150.000 stickprov?
Det du bör göra är att skapa en verifiering på att du arbetat den tid du säger.
Denna och gärna kommunikationen du haft gällande helgarbete bör stärka din sak.
Citera
2021-03-11, 01:04
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonslayer13
Hej alla.

Jag startade eget företag för ca två år sedan nu, fick då nys om att det fanns något som hette ”starta eget-bidrag”.
Jag kontaktade arbetsförmedlingen precis innan jag hade startat upp mitt företag och fick då hjälp med att söka det här bidraget.
Allt gick bra, inga konstigheter.
Försäkringskassan skulle då ge mig lön i 6 månader.
Dom var väldigt tydlig med att jag INTE fick ta ut någon lön ur mitt bolaget för arbetad tid mellan måndag-fredag i dessa 6 månader.
Då allting gick väldigt bra och pengarna rullade in som de skulle, så passade jag på att ta ut lön för helgerna jag jobbade.
Detta var något jag både dubbel och även trippel kollade med FK i början, att mitt aktivitetsstöd skulle inte drabbas av att jag tog ut lön för de helger jag jobbade.

Och nu till mitt problem....

För två veckor sen fick jag ett inte så trevligt brev från FK där dom påstår att jag är återbetalningsskyldig på ett större belopp.
Dom säger att jag inte haft rätt till det här då jag tagit ut lön ur bolaget under perioden.
Jag säger att det är pga helgjobb jag tagit ut dessa pengar, men det anser dom är orimligt.

Är det några fler som råkat ut för det här?
Enligt FK så hade dom gjort 150000 stickprov på personer som haft det här stödet/bidraget
Begär ut all dokumentation om dig som FK har, så att du kan kontrollera om de har någon dokumentation där det framgår att dom har sagt till dig att du har möjlighet att ta ut lön för arbete på helger. Gör detsamma även gällande AF, så att du kan kontrollera om dom har något dokumenterat som du kan använda dig av. Om du har fått felaktig information, så stärker det markant dina möjligheter.
Citera
2021-03-11, 05:55
Medlem
killawifes avatar
Det är lite konstigt att nån har sagt att det är ok att du tar ut lön för helgarbete för så är det inte. Fk tar inte hänsyn till när pengarna har arbetats in, de kontrollerar bara om du fått lön under perioden du fått bidrag, har du fått det så får du betala tillbaka bidraget. Annars skulle ju folk bara kunna hävda att de jobbat 40 timmar på helgen och ta ut 100% lön ändå, fast de redan får en lön av försäkringskassan och det är inte så starta-eget bidraget är tänkt att fungera.

Jag vet inte hur du ska kunna ta dig ur detta faktiskt. För även om du visar brev från Fk där det står klart och tydligt att du fått jobba helger och behålla ditt bidrag så kommer de bara att köra över dig ändå. Du kan möjligen stämma försäkringskassan i domstol om du har bevis på detta men det brukar vara en lång lerig uppförsbacke att kräla uppför.

Jag hade en kompis en gång som var arbetslös och sökte bostadsbidrag som han fick. Efter ett halvår fick han ett jobb och sa av sig bostadsbidraget och ÄNDÅ kom Försäkringskassan efteråt och skulle kräva tillbaka allt han fått i bostadsbidrag för enligt deras system hade han ju haft en högre årsinkomst än han rapporterat när han sökte. Och det hela slutade med att han fick betala tillbaka det, trots artiklar i tidningar och liknande och att han ju faktiskt inte hade gjort nånting fel.
Citera
2021-03-11, 09:21
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det är lite konstigt att nån har sagt att det är ok att du tar ut lön för helgarbete för så är det inte. Fk tar inte hänsyn till när pengarna har arbetats in, de kontrollerar bara om du fått lön under perioden du fått bidrag, har du fått det så får du betala tillbaka bidraget. Annars skulle ju folk bara kunna hävda att de jobbat 40 timmar på helgen och ta ut 100% lön ändå, fast de redan får en lön av försäkringskassan och det är inte så starta-eget bidraget är tänkt att fungera.

Jag vet inte hur du ska kunna ta dig ur detta faktiskt. För även om du visar brev från Fk där det står klart och tydligt att du fått jobba helger och behålla ditt bidrag så kommer de bara att köra över dig ändå. Du kan möjligen stämma försäkringskassan i domstol om du har bevis på detta men det brukar vara en lång lerig uppförsbacke att kräla uppför.

Jag hade en kompis en gång som var arbetslös och sökte bostadsbidrag som han fick. Efter ett halvår fick han ett jobb och sa av sig bostadsbidraget och ÄNDÅ kom Försäkringskassan efteråt och skulle kräva tillbaka allt han fått i bostadsbidrag för enligt deras system hade han ju haft en högre årsinkomst än han rapporterat när han sökte. Och det hela slutade med att han fick betala tillbaka det, trots artiklar i tidningar och liknande och att han ju faktiskt inte hade gjort nånting fel.
Om man har aktivitetsstöd (arbetslöshetsersättning) så rapporterar man arbetad tid för de dagar man söker bidrag, och man kan enbart söka bidrag för måndagar-fredagar. Man behöver alltså inte rapportera att man arbetat under lördagar och söndagar.
Tidigare kunde man även arbeta kvälls- och nattetid under mån-fre och samtidigt lyfta bidrag, men det är borta sen några år.

Jag vet inte hur det ligger till med SE-bidraget, men kan det inte ha varit en kommunikationsmiss? TS pratade om arbete i företaget lör-sön, och handläggaren på FK tänkte på arbete som anställd?

Beträffande din kompis hade hen inte gjort nåt formellt fel - däremot hade hen tjänat mer än vad man får, och då ska bostadsbidraget betalas tillbaka, så har det varit länge. F-kassan gör en avstämning när inkomsten har fastställts (dvs deklarationen ”godkänts” av Skatteverket).
Ibland kan det vara svårt att på förhand veta hur mycket man ska tjäna, t ex om man vid tidpunkten för ansökan är arbetslös eller om man jobbar under gig-ekonomiska förhållanden.
Är man arbetslös när man söker bidraget och sen får en anställning under hösten kan man (på årsbasis) komma över gränsen för att ha rätt till bidraget.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2021-03-11 kl. 09:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in