2021-03-10, 22:23
Medlem
Vad händer med mina tillgångar ifall jag skulle ta livet av mig? jag vill inte att mina föräldrar eller syskon får något. Kan jag skriva testamente där jag vill att mina tillgångar skänks bort på något sätt?
Citera
2021-03-10, 22:26
Medlem
pigfaceregulates avatar
Så länge du inte har några barn som kan kräva laglott så lär du kunna testamentera bort allt. Om du inte skulle testamentera allt så kommer det tillfalla dina föräldrar om du inte har barn eller liknande.
Citera
2021-03-10, 22:26
Medlem
Mig veterligen, utan att vara expert på arvsrätt, är endast laglotten avsedd för ens barn. Det borde betyda att du kan testamentera bort allt till valfri person, djur, stiftelse osv. Om du varken har barn eller testamente tror jag arvet går till föräldrarna.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Citera
2021-03-10, 22:27
Medlem
pigfaceregulates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Mig veterligen, utan att vara expert på arvsrätt, är endast laglotten avsedd för ens barn. Det borde betyda att du kan testamentera bort allt till valfri person, djur, stiftelse osv. Om du varken har barn eller testamente tror jag arvet går till föräldrarna.

Det stämmer bra.
Citera
2021-03-10, 22:39
Medlem
Om du har barn ELLER om bröstarvingar finns så får du enligt svensk lag testamentera bort 50 % av det totala du äger. Den resterande halvan delas upp på arvslotter till barn eller om barnen är döda och barnbarn finns så blir dessa bröstarvingar som också då har rätt till arvslott.

Så om det finns männsikor i din närhet som har rätt till pengar från dig så får du testa bort 50% till vad du vill.
Senast redigerad av Fispolis 2021-03-10 kl. 22:43.
Citera
2021-03-11, 00:33
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misslyckad1989
Vad händer med mina tillgångar ifall jag skulle ta livet av mig? jag vill inte att mina föräldrar eller syskon får något. Kan jag skriva testamente där jag vill att mina tillgångar skänks bort på något sätt?

Ja du kan testamentera bort allting om du inte har barn annars ärver dina föräldrar om dom lever, annars dina syskon osv.
Citera
2021-03-11, 07:24
Medlem
Pungterings avatar
Lättast är att testamentera allt till mig.
Citera
2021-03-11, 08:22
Medlem
Ge bort allt innan du dör är väl i så fall det smidigaste. Finns liksom ingen mening med att testamentera om du vet på förhand vilket datum det händer..
Citera
2021-03-11, 10:13
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen

Laglotten är till för bröstarvingar (bar, adoptivbarn, barnbarn osv), så även barnbarn osv har rätt till laglott om alla barn avlidit.
Citera
2021-03-18, 08:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Se bara till att testamentet är rätt formulerat och bevittnat på rätt sätt.
Citera
2021-03-18, 09:15
Medlem
Aktieklipparns avatar
Kanske inte svar på din fråga, men det låter som att du borde göra ett uttag
från dina tillgångar och unna dig lite, i hopp om att få tillbaka din livsgnista.
Citera
2021-03-21, 17:04
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Sätt pengarna på en eller flera experter på autism. Det kanske kan hjälpa. Om inte så blir du i alla fall av med pengarna.
Eller skänk dem till en fattig person med autism som vill leva?
Annars kan du ju elda upp dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in