2021-03-12, 16:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Man kan inte söva ihjäl ett djur som ska ätas av ett annat, det blir giftigt. Hur tror folk det går till då?

Nej det är klart. Ormar är ju också djur, och de skulle dö om de bara fick veganskt käk. Eller inte äta, dvs dö om de blev matade ok kotletter istället för hela nyss dödade smågnagare.

Viktigt i allt det här är just att hålla tyst om hur dödandet sker.
Citera
2021-03-12, 16:44
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Saker som bedövning och göra det helt enligt boken är ju dyrt.

Man kan inte sprida sprutor och narkotiska avlivningsvätskor till varenda djuraffär. Och det gäller att kunna använda dem så det inte blir en plågsam död.
Citera
2021-03-12, 17:24
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej det är klart. Ormar är ju också djur, och de skulle dö om de bara fick veganskt käk. Eller inte äta, dvs dö om de blev matade ok kotletter istället för hela nyss dödade smågnagare.

Viktigt i allt det här är just att hålla tyst om hur dödandet sker.

Ungefär som att folk inte vet hur många björnungar som blir dödade varje år på alla zoo då det finns ett överskott och ingen vill ha fler. Man visar upp dom på våren och har namntävlingar. Sedan försvinner dom bara. I varje fall var det så tidigare.

Likadant med andra överflödiga eller skadade djur. Dom blir mat till rovdjuren i samma park. Tvingas man avliva en Zebra så hamnar den snabbt hos lejonen.
Citera
2021-03-12, 18:32
Medlem
Så trist, har handlat där flera gånger men blir nog inget mer av det nu

Har full förståelse för att man måste avliva djur av olika anledningar men det skall inte ske under förhållanden som skapar onödigt lidande. Man kan ju tycks att ett företag av den storleken borde ha vissa rutiner
Citera
2021-03-12, 18:36
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Vad handlar tråden om!? Var ju inte mycket hjälp du gav.

Ingen länk eller ledtråd!?

Effektivt sätt att ha ihjäl små djur. Jag har avslutat hamstrar på det sättet. In i en plastpåse och en smäll i väggen så dör dom direkt. Marsvin, en hammare i skallen så är det gonatt omedelbart.

Katter så bör man ta till en hagelbössa för att vara säker då dom kan vara seglivade.

Jag klistrade ju in ett citat från artikel vilket gav ett litet hum om vad länken till aftonbladet handlade om. Citat från artikel är något som alltid ska tas med då man startar en tråd (eller för den delen svarar i en tråd), man ska alltså inte behöva trycka på länken för att förstå. Sen får man dock vara noga med att inte länka hela eller för stora delar då det är ett regelbrott.

Visst, jag hade kunnat klistra in mer info, men vid tidpunkten så hade jag inte riktigt ork till det. Det var alltså klistrat från den länk som TS angav.
Citera
2021-03-12, 22:46
Medlem
När jag är ute o fiskar har jag två avlivningsmetoder för fisken:
1) Liten fisk: Bryt nacken av den..
2) Stor fisk: Däng nåt hårt i huvudet på den.

Ingen i min närhet har protesterat eller krävt att jag ska ha med mig en spruta med gift el. dyl.

Arsleberg får gärna komma med på fisketur o göra intervju.
Citera
2021-03-13, 06:17
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boktrollet
Så trist, har handlat där flera gånger men blir nog inget mer av det nu

Har full förståelse för att man måste avliva djur av olika anledningar men det skall inte ske under förhållanden som skapar onödigt lidande. Man kan ju tycks att ett företag av den storleken borde ha vissa rutiner

Det är inget onödigt lidande om man daskar en råtta i golvet! Det är omedelbar död på mindre än en tiondels sekund. Precis som på samma sått när man avlivar en gris på slakteriet med slaktmask. Skillnaden är att råttan inte vet att den ska dö, medans grisen står i en kö och väntar medans kompisarna avlivas på löpande band framför. Jag är rätt säker på att grisen förstår att det är något lurt på gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Jag klistrade ju in ett citat från artikel vilket gav ett litet hum om vad länken till aftonbladet handlade om. Citat från artikel är något som alltid ska tas med då man startar en tråd (eller för den delen svarar i en tråd), man ska alltså inte behöva trycka på länken för att förstå. Sen får man dock vara noga med att inte länka hela eller för stora delar då det är ett regelbrott.

Visst, jag hade kunnat klistra in mer info, men vid tidpunkten så hade jag inte riktigt ork till det. Det var alltså klistrat från den länk som TS angav.

Jag klickar aldrig på en länk till aftonhoran. Har inte gjort det på många år.
Citera
2021-03-13, 18:04
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero

Jag klickar aldrig på en länk till aftonhoran. Har inte gjort det på många år.

Just därför man alltid ska ta med citat från artiklar, tanken är då att en person inte ska behöva trycka på en länk (till aftonbladet eller vad som helst) för att kunna vara med och diskutera ämnet. Vilket var det jag gjorde, innan TS ändrade sitt inlägg så var det endast en länk i TS inlägg (till aftonbladet). Det jag då gjorde var att ta en del av ingressen i artikeln och länka i tråden.
Citera
2021-03-14, 01:40
Medlem
Avlivade en liten dvärghamster hos veterinär en gång, för det stod i en bok att det var humanast mot en gammal hamster.
Det gör jag aldrig igen. Det måste ha varit hemskt att få en påle i magen och bli injecerad med så mycket medel att ögonen nästan ploppar ut ur skallen.
Citera
2021-03-14, 09:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av slappetasken
När jag är ute o fiskar har jag två avlivningsmetoder för fisken:
Vilket innebär att du är bättre än många som bara nöjesfiskar och tar av fisken från kroken och slänger tillbaka den. Där har vi storskaligt och meningslöst djurplågeri.
Citera
2021-03-14, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx

Det är inte ditt fel, men TS har ingen länk till någonting och anger inte att hen citerar från Aftonbladet.
Citera
2021-03-14, 17:53
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Det är inte ditt fel, men TS har ingen länk till någonting och anger inte att hen citerar från Aftonbladet.

Nä, inte nu men TS första inlägg var endast en länk till ab.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in