2021-03-11, 07:17
Medlem
Tyvärr är de väl så de MÅSTE gå till. Ser inget riktigt alternativ, hur ska dom annars göra?
Citera
2021-03-11, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vermillions
De flesta djurbutiker bedriver djurplågeri så ingen borde vara förvånad. Om jag köper hem mig ett djur så får denne ett bättre liv så det är på både gott och ont.
Djur i bur är djurplågeri. Inget djur är skapt att leva isolerat.
Citera
2021-03-11, 10:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Djur i bur är djurplågeri. Inget djur är skapt att leva isolerat.

Nån som förstår djur och naturen och har empati. Upplevs sällan på Flashback. Det är samma sak med människor. Skillnaden är att vi kan tala.
Citera
2021-03-11, 11:23
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qAmP6e/doda-djur-ligger-nedfrusna-slas-ihjal-mot-bordet
Citera
2021-03-11, 11:33
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K1LR0Y
Tyvärr är de väl så de MÅSTE gå till. Ser inget riktigt alternativ, hur ska dom annars göra?

Naturligtvis måste en viss andel av djuren avlivas - av olika skäl.
Vad man kan ifrågasätta är nog tillvägagångssättet. Att slänga runt dem som en handboll inne på lagret, eller dundra huvudet i en bordskiva är väl inte direkt bra sätt att avliva djur på.

Är det SÅ dyrt att köra in en liten spruta istället?

Kanske är läge att statligt subventionera dessa medel för detta ändamål isåfall?
Lite barmhärtighet kan man väl visa tänker jag.

Man slår ju inte ihjäl hjärndöda Evert med ett basebollträ när man ”avlivar” honom.
Inte ens death row avslutas på detta sätt.
Citera
2021-03-11, 11:39
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Låter som ett jädra sjukt sätt att avliva djur på, måste ju finnas bättre sätt om man inte har råd med sprutor?
Citera
2021-03-11, 12:22
Medlem
Vilket tramsigt inslag!
Att stå och gnälla om att butikschefen dröjer hela 8 minuter(!) innan hon kommer tillbaka är ju bara larv.

Att gnälla om att de döda smådjuren förvarats i frysen länge innan de kom till kremering är också trams - vad spelar det för roll? De ligger i påsar i en frys, vad ska hända? Bakterier kan tillkomma om de tinas upp men inte annars.

Att klaga på att vissa djur har haft sår vid försäljning, där måste man ju titta på varje enskilt fall. Dvärghamstrar bor ihop och ska säljas två och två och de ger sig gärna på varandra och tillfogar sår - detta kan ha skett under transporten hem eller i den nya buren där det blir ett nytt revir som djuren ska avgöra vem som ska bestämma över. Om djuret hade sår när kunden köpte det så varför köpte hen det då? Om det inte fanns ett synligt sår så kan det ha tillkommit efter köpet.

Zoo.se säljer inga hundar eller katter, de säljer fiskar och gnagare, reptiler och fåglar. Alla dessa djur är känsliga för sjukdomar efter vad jag vet och är lättstressade vilket medför att de kan reagera snabbt på en ny miljö - vilket innebär att transporten hem från butiken och placeringen i en ny miljö med folk som är okunniga om djuren kan medföra att djuren tacklar av snabbt eller stressar igång sjukdomar eller börjar med självskadebeteenden. Det är alltså inte säkert att djuren var sjuka när de var i butiken, alternativt att de hade en underliggande sjukdom som visade sig efter miljöbytet.

Dvärghamstrar som jag själv haft flera stycken av är väldigt känsliga små djur. De lever oftast bara något år och nästan 100% av dem utvecklar tumörer. Förloppet går snabbt och kan vara svårt att upptäcka om tumören sitter inuti eller på ett ställe där det är svårt att märka.

Djur som lider ska avlivas snabbt för att inte lida och det är tillåtet med slag mot huvudet. Jag skulle själv inte klara av att avliva en hamster på det sättet men har läst att det är humant om det görs snabbt och på rätt sätt. På vilket sätt någon i personalen vid något tillfälle avlivat ett djur enligt en anonym källa är ju inte något bevis på varken exakt vad som hänt eller att det var ett inhumant sätt att göra det på.

Jag tycker inte att något i Aschbergs inslag visar på att zoo.se har gjort något fel, det hela är väldigt luddiga anklagelser. Däremot önskar jag att både de som jobbar på djurbutik och de som köper djur verkligen, verkligen läser in sig om djuren för att förstå vad de behöver och hur man ska tolka deras beteenden. Ett djur som håller sig undan eller bits är inte elakt utan det kan bero på att det är något fel i miljön eller att burkompisen är en mobbare eller djurägaren hårdhänt eller helt enkelt på att djuret har en tumör eller annan sjukdom. Gnagare kan få för långa tänder så att de inte kan äta, de kan få fel kost som leder till svåra ögonproblem med mera med mera. Många skaffar billiga smådjur utan att kunna ett skit om djuret men det är ett litet liv som ska respekteras.
Citera
2021-03-11, 12:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
NMan slår ju inte ihjäl hjärndöda Evert med ett basebollträ när man ”avlivar” honom.
Inte ens death row avslutas på detta sätt.
Det är knappast för att det skulle vara värre att dö genom att få skallen krossad, vilket torde ge en mer eller mindre omedelbar död, än genom t ex elektriska stolen där fångar med jämna mellanrum överlever rätt länge. Avrättningsmetoder styrs snarare av hur emotionellt påfrestande de är för bödeln. Att trycka på en knapp är lättare än att svinga ett basebollträ och se blodet spruta.
Citera
2021-03-11, 12:42
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Man får det man betalar för.
Folk väljer zoo.se istället för Bosses Zoo för att spara några kronor, resultatet blir därefter.
Som att gnälla på att hamburgaren från McDonalds är torr och kall.
Citera
2021-03-11, 12:51
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är knappast för att det skulle vara värre att dö genom att få skallen krossad, vilket torde ge en mer eller mindre omedelbar död, än genom t ex elektriska stolen där fångar med jämna mellanrum överlever rätt länge. Avrättningsmetoder styrs snarare av hur emotionellt påfrestande de är för bödeln. Att trycka på en knapp är lättare än att svinga ett basebollträ och se blodet spruta.

Har svårt att tro att man dör omedelbart av ett slag eller kast i väggen. Människa som djur.

Att helt utesluta lidande måste vara målet. Och att bli lagd i en påse och sedan drämd i golvet några gånger har jag svårt att se skulle vara likhetstecken med en direkt död, utan lidande.

”Bödeln” i fråga tar ju livet av en individ, med eller utan blodstänk så att säga. Så skillnaden torde ändå vara försumbar.
Citera
2021-03-11, 13:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Har svårt att tro att man dör omedelbart av ett slag eller kast i väggen. Människa som djur.
Det måste ske med rejäl bestämdhet så att huvudet verkligen krossas. För små djur är en hammare i huvudet nog smärtfritt, problemet är snarare för den som skall hålla i hammaren.
Citat:
”Bödeln” i fråga tar ju livet av en individ, med eller utan blodstänk så att säga. Så skillnaden torde ändå vara försumbar.
Jag gick en kurs i teknikhistoria där föreläsaren visade på hur utvecklingen handlat just om att distansera bödeln och offret. Gärna ha bödeln i ett annat rum så han slipper se offret när han trycker på sin knapp. Samma som att besättningen i ett bombflygplan har lättare att fälla sina bomber som dödar tusentals än vad det är för en marksoldat att trycka på avtryckaren och döda en person han ser klart och tydligt.
Citera
2021-03-11, 13:35
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det måste ske med rejäl bestämdhet så att huvudet verkligen krossas. För små djur är en hammare i huvudet nog smärtfritt, problemet är snarare för den som skall hålla i hammaren.

Kanske ska man använda sig av en hydraulisk press som smäller ihop på ett par tiondelar av en sekund. Anpassad att klara allt upp till en kanin i storlek.

Man placerar djuret som ska avlivas i en ”liksäck”, lägger i botten på maskinen. En knapptryckning PANG!
Färdigt - minimalt med stress för djuret, inget utdraget och ingen smärta. Allt är över på en gång.
Påsen med resterna hanteras på sätt som är rimligt.

Kanske den bästa lösningen?
Jag förstår att en del djur behöver avlivas (om man nu nödvändigtvis ska bedriva försäljning av djur på detta sätt) och då bör man hantera detta på ett så bra sätt som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in