Hej! Har en släkting som dragits med enveten, kraftig hosta i ca ett års tid nu. Hon har varit hos diverse läkare, tagit prover etc och man har inte hittat ett skit - tvärtom är det bara bra värden. Det är rätt torr hosta och pendlar mellan att vara kraftig och ständigt återkommande flera veckor, till att vara mycket mildare veckan därpå, för att sedan sätta igång igen etc. Hon har fått några hostmediciner utskrivna som mildrar besvären tillfälligt, men utan att bli av med dem.
Någon som har någon aning om vad det kan vara? Hon har inga andra symptom över huvud taget, ja utöver sånt som hostan i sig medför (dvs halsont och huvudvärk när hostan varit som värst).
Kan vara intressant att veta åldern på personen samt om hon är rökare (om inte så kan man ju utesluta KOL). Har hon astma? Lungröntgen låter bra då man kan få information om det tex finns vätska i lungorna.
Hade något liknande innan coronan fanns. Förskräcklig, måste varit nån sorts virus det också. Med ett ljud i stetoskopet "som av kramsnö" då det var Pleurit (Lungsäcksinflammation), vilket kan ge hosta i ett år. Fick åtminstone lungröntgen men man hittade inget mer, och sen återgick det. Så vad menas "diverse läkare", "värden" (det är oprecist), och har bekanten fått eller inte fått remiss vidare?
Jag fick ett hostningsvirus under 2019. Det tog mig fyra månader innan jag blev fri från den. Förutom hostan, var jag ganska trött rent fysiskt. Det var tydligen något som gick där jag bodde då. Jag fick reda på det efter jag ringde sjukvårdsrådgivningen.
Hade något liknande innan coronan fanns. Förskräcklig, måste varit nån sorts virus det också.
Hur innan? några säger att kovid kom sent 2018 ellet början av 2019.
Men kan vara mat som fastnat i lungorna.
When somebody feels like something*went down the wrong pipe, it usually means that it*went*into his or her trachea, a process known as aspiration. "In otherwise healthy people, the presence of foreign material in the airway is extremely uncomfortable and will stimulate immediate gag and coughing reflexes," says Kim.
Hej! Har en släkting som dragits med enveten, kraftig hosta i ca ett års tid nu. Hon har varit hos diverse läkare, tagit prover etc och man har inte hittat ett skit - tvärtom är det bara bra värden. Det är rätt torr hosta och pendlar mellan att vara kraftig och ständigt återkommande flera veckor, till att vara mycket mildare veckan därpå, för att sedan sätta igång igen etc. Hon har fått några hostmediciner utskrivna som mildrar besvären tillfälligt, men utan att bli av med dem.
Någon som har någon aning om vad det kan vara? Hon har inga andra symptom över huvud taget, ja utöver sånt som hostan i sig medför (dvs halsont och huvudvärk när hostan varit som värst).
Det känns som att det fattas lite info här för att kunna ge bra svar.
Ålder? Rökning? Andra sjukdomar som personen har? Pågående medicinering för andra sjukdomar? Vad har man tagit för prover då? Någon annan utredning än prover som gjorts? Testat någon behandling?
Kronisk bronkit ? men då har man som regel slemhosta på morgonen samt efter måltider ,dock blir det oftast så irriterat övre luftrören att man får torrhosta mellan slemhost attackerna.
Ovan i kombination med allergi ? Prova antihistamin tabletter.
Även ovan i kombination med att man går in och ut mycket i tex arbetet under vintern ( man andas in omväxlande varmt och kall luft) sätter igång rethosta oftast med slem.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!