Citat:
Ursprungligen postat av
ostfrallan39
Hejsan!
En slkting till mig har vldigt svrt att bestmma sig mellan dessa tv utbildningar. P pol. kand finns det diverse inriktningar men de mest aktuella skulle vara freds och konfilktstudier eller utvecklingsstudier. Utg frn att min slkting r ganska osker vad gller framtidsambitioner och jobb i allmnhet, i synnerhet vad hen faktiskt vill jobba med.
Jag rekommenderar personligen juristprogrammet pga. jobbmjligheterna, men vad sger ni?
Allt vl.
Spontant har ju bda utbildningarna potential att leda fram till samma typ av jobb, och givet detta blir juridiken mer rekommenderad givet att arbetsmarknaden ser s mkt bttre ut. Grejen med juristprogrammet r att man kan ha som "plan" att satsa p den typ av jobb som statsvetare som studerar de omrden du nmner helst vill jobba, men ha en backup i form av andra jobb.
Som andra skrivit kan man ju ven lsa juridik och lgga p t.ex. kvllskurser i statsvetenskap vid sidan av.
Tror dock ganska starkt p att lsa sdant man finner intressant, har man ambitioner lyckas man liksom p ngot stt nd. Men r man totalt indifferent mellan en utbildning med god arbetsmarknad och en med lite smre arbetsmarknad br man vlja den frsta.
Citat:
Ursprungligen postat av
bombacci
Din "vn" kommer med strsta sannolikhet att bli arbetsls om hen vljer att lsa s meningslst som "konfliktstudier". Nu r inte juristprogrammet s bra som det kanske var fr 30 r sen men det ger ju nd en adevkat examen och kommer leda till ngon form av jobb p ngon myndighet i alla fall.
av de dr tv utbildningarna hade jag valt juristutbildningen alla dagar i veckan.
Praktiskt taget alla utbildningar r inte lika bra som det var fr 30 r sedan, pga. utbildningsinflationen. P den tiden en universitetsexamen var ngorlunda speciellt var en utbildning mer vrd, helt enkelt.