2021-03-10, 13:33
Medlem
ostfrallan39s avatar
Hejsan!

En slkting till mig har vldigt svrt att bestmma sig mellan dessa tv utbildningar. P pol. kand finns det diverse inriktningar men de mest aktuella skulle vara freds och konfilktstudier eller utvecklingsstudier. Utg frn att min slkting r ganska osker vad gller framtidsambitioner och jobb i allmnhet, i synnerhet vad hen faktiskt vill jobba med.

Jag rekommenderar personligen juristprogrammet pga. jobbmjligheterna, men vad sger ni?

Allt vl.
Citera
2021-03-10, 13:35
Medlem
GoUoDs avatar
D det r inne att plugga sina drmmar, s rekommenderar jag din "vn" att plugga det som knns mest avlgset jobb, det brukar i frlngningen leda till bst liv. I vrsta fall avslutar man studierna i frtid fr att brja flippa burgare.
Citera
2021-03-10, 13:41
Medlem
ostfrallan39s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
D det r inne att plugga sina drmmar, s rekommenderar jag din "vn" att plugga det som knns mest avlgset jobb, det brukar i frlngningen leda till bst liv. I vrsta fall avslutar man studierna i frtid fr att brja flippa burgare.

Tyvrr r det ju s att en verlgsen majoritet inte rent av drmmer om en viss utbildning/jobb, utan slktingen vljer efter hyfsat intresse och arbetsmarknad.
Citera
2021-03-10, 13:42
Medlem
bombaccis avatar
Din "vn" kommer med strsta sannolikhet att bli arbetsls om hen vljer att lsa s meningslst som "konfliktstudier". Nu r inte juristprogrammet s bra som det kanske var fr 30 r sen men det ger ju nd en adevkat examen och kommer leda till ngon form av jobb p ngon myndighet i alla fall.

av de dr tv utbildningarna hade jag valt juristutbildningen alla dagar i veckan.
Citera
2021-03-10, 13:44
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostfrallan39
Tyvrr r det ju s att en verlgsen majoritet inte rent av drmmer om en viss utbildning/jobb, utan slktingen vljer efter hyfsat intresse och arbetsmarknad.
Okej, ska din "vns" familj vlja t honom, eller hur menar du?

Tror definitivt p att plugga det som har smst jobbchans. Skadar aldrig att vara vlrenommerad inom studier.
Citera
2021-03-10, 13:46
Medlem
Merwinnas avatar
Jag tror ocks mest p juridikprogrammet, fr det ger ett riktigt yrke och drfr bttre jobbmjligheter. Det finns ju jobbmjligheter ven frr statsvetare, men det r svrare att ta sig in. Det r (oftast) inte bara att ska, utan man mste ha kontakter eller ha frmgan att skapa sig kontakter. Vara social och vldigt engagerad. Och de f tjnster som utannonseras, fr genast enormt mnga skande.

Men det r ju inget som hindrar att personen lser ngon enstaka kurs inom statsvetarprogrammet, vid sidan av eller under ett avbrott ifrn juristprogrammet. Lite bredd r alltid bra.
Citera
2021-03-10, 13:46
Medlem
ostfrallan39s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Din "vn" kommer med strsta sannolikhet att bli arbetsls om hen vljer att lsa s meningslst som "konfliktstudier". Nu r inte juristprogrammet s bra som det kanske var fr 30 r sen men det ger ju nd en adevkat examen och kommer leda till ngon form av jobb p ngon myndighet i alla fall.

av de dr tv utbildningarna hade jag valt juristutbildningen alla dagar i veckan.

Tack fr din input mr bombacci
Citera
2021-03-10, 13:49
Medlem
ostfrallan39s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Okej, ska din "vns" familj vlja t honom, eller hur menar du?

Tror definitivt p att plugga det som har smst jobbchans. Skadar aldrig att vara vlrenommerad inom studier.

Nej men r viktigt med input frn andra. Man r inte s jkla kunnig som frsch frn gymnasiet. Jag hade ingen som hjlpte mig nr jag brjade studera och kom med rd men det lste sig nd, s vill underltta fr slktingen
Citera
2021-03-10, 13:50
Medlem
ostfrallan39s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror ocks mest p juridikprogrammet, fr det ger ett riktigt yrke och drfr bttre jobbmjligheter. Det finns ju jobbmjligheter ven frr statsvetare, men det r svrare att ta sig in. Det r (oftast) inte bara att ska, utan man mste ha kontakter eller ha frmgan att skapa sig kontakter. Vara social och vldigt engagerad. Och de f tjnster som utannonseras, fr genast enormt mnga skande.

Men det r ju inget som hindrar att personen lser ngon enstaka kurs inom statsvetarprogrammet, vid sidan av eller under ett avbrott ifrn juristprogrammet. Lite bredd r alltid bra.

Uppskattar detta! Tack!

Bst hade nd varit det sista du skriver, att prova p bda.
Citera
2021-03-10, 15:51
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostfrallan39
Hejsan!

En slkting till mig har vldigt svrt att bestmma sig mellan dessa tv utbildningar. P pol. kand finns det diverse inriktningar men de mest aktuella skulle vara freds och konfilktstudier eller utvecklingsstudier. Utg frn att min slkting r ganska osker vad gller framtidsambitioner och jobb i allmnhet, i synnerhet vad hen faktiskt vill jobba med.

Jag rekommenderar personligen juristprogrammet pga. jobbmjligheterna, men vad sger ni?

Allt vl.

Spontant har ju bda utbildningarna potential att leda fram till samma typ av jobb, och givet detta blir juridiken mer rekommenderad givet att arbetsmarknaden ser s mkt bttre ut. Grejen med juristprogrammet r att man kan ha som "plan" att satsa p den typ av jobb som statsvetare som studerar de omrden du nmner helst vill jobba, men ha en backup i form av andra jobb.

Som andra skrivit kan man ju ven lsa juridik och lgga p t.ex. kvllskurser i statsvetenskap vid sidan av.

Tror dock ganska starkt p att lsa sdant man finner intressant, har man ambitioner lyckas man liksom p ngot stt nd. Men r man totalt indifferent mellan en utbildning med god arbetsmarknad och en med lite smre arbetsmarknad br man vlja den frsta.

Citat:
Ursprungligen postat av bombacci

Praktiskt taget alla utbildningar r inte lika bra som det var fr 30 r sedan, pga. utbildningsinflationen. P den tiden en universitetsexamen var ngorlunda speciellt var en utbildning mer vrd, helt enkelt.
Citera
2021-03-10, 17:27
Medlem
Pol kand r en meningsls utbildning. Expressvg till arbetslshet om du inte r politisk broiler i ngot ungdomsparti. Vlj juristprogrammet men se fr guds skull till att f bra betyg under utbildningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in