2021-03-10, 17:39
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vermillions
You’re delusional.
Förstora ett fall som inte går att säkerhetställa.
Hur är det med hjärt- och kärlsjukdomar och högt kolesterol köttis?

https://youtu.be/9aS0aKjdpL8

Svara på frågan. Ska hon ha fortsatt med sin vegetariska kost? Du som är expert borde ju veta det.

Hjärt & kärlsjukdomar är inte begränsat till köttkonsumtion. För du vet att även veganer kan få strok och hjärtinfarkt, men även många andra sjukdomar. Inklusive crohns som jag nämnde.
Så kliv av din höga häst för en stund och inse att det inte finns något ultimat kostprogram.
Citera
2021-03-10, 17:46
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belle.indifference
Testat flera perioder att äta vegetariskt.
Problemet är att min mage går bananas och det funkar ju inte i längden.

Allt i stil med bönor, linser, kikärtor, sojaprodukter, quorn osv
gör att jag får ont i magen som fan och magen pajar ihop.

Är det så för alla?
Hur länge i så fall? Går det över?

Ja det går. Gissningsvis är det största problemet för dig att du äter för ensidig kost. När man äter vegetariskt måste man äta betydligt mer mångsidigt än när man äter kött. Det är lite där det faller för mig, man måste äta för mångsidigt för att det ska fungera för de flesta och det är för svårt för de flesta. För svårt tidsmässigt, för svårt praktiskt, för svårt ekonomiskt många gånger.
Citera
2021-03-10, 17:53
Medlem
Milldues avatar
Citat:

Är det så för alla?

Veganer och vegetarianer fiser betydligt mer än andra.. Min dotter är gift med en och hela hans familj är gräsätare. Det de har gemensamt är just fisandet.. Hela familjen och de påstår själva att det är på grund av cellulosan i kosten (som människan inte kan bryta ner i rå form).

Har inget emot grönsaker men inte enbart. Har aldrig smakat en middag (varm) på vegetabilier enbart som smakat gott. Det behövs köttproteiner och köttets smaker för att få en fullvärdig middag.

25/75 ungefär är väl en vettig kombination mellan kött och vegetabilier. 25% kött men även 15% kan fungera vid vissa maträtter.
Citera
2021-03-14, 06:19
Medlem
Är det enbart baljväxter du har problem med? Du skriver att du hellre äter potatis och pasta. Det är ju också vegetarisk mat.

Att äta vegetariskt innebär ju egentligen bara att man undviker animaliska produkter. Många köttätare äter i princip samma saker som vegetarianer, plus köttet och fisken. Det verkar därför lite konstigt att man skulle få magproblem bara av att ta bort det animaliska.

Har du tidigare ätit en fiberfattig kost med väldigt lite frukt och grönsaker blev det kanske en för stor omställning för dig. Testa i så fall att öka mängden successivt, som andra skrivit. Det kan också vara en bra idé att servera alla grönsaker tillagade istället för som råkost i början om du är känslig. Till exempel form av någon god pastarätt då du ju gillar det.

När det gäller bönor och linser är det viktigt att de kokas ordentligt. Är du osäker är det bättre att köpa färdigkokta. Kanske upptäcker du att exempelvis gröna ärtor eller bondbönor (som inte innehåller lika mycket lektiner som en del andra baljväxter) funkar bättre för dig - kör i så fall på det. Du kan också prova fermenterade produkter som tofu eller tempeh. Fermenterat anses ju allmänt vara bra för magen.

Proteinmässigt kommer man annars långt på ägg och mjölkprodukter. Kompletterar du med nötter och proteinrika fröer eller gryn som quinoa behöver du inte äta särskilt mycket baljväxter alls om du inte vill. Ska du däremot vara strikt vegan måste dock ärtor, bönor och linser utgöra en central del av kosten.

Har du även innan mått dåligt av att äta vissa grönsaker? En del är ju känsliga för lök t.ex. Ärtsoppa, linssoppa, chiligrytor med bönor, hummus och falafel - har du haft problem med den typen av rätter även tidigare? Ja, då har din mage kanske svårt för baljväxter helt enkelt.

Ät det du mår bra av. Sådant är individuellt. Själv har jag aldrig haft några problem med grönsaker (inklusive baljväxter), men kan få ont i magen av för mycket kaffe, bröd, hårt stekt och fet mat.
Senast redigerad av Nebeltag 2021-03-14 kl. 06:36.
Citera
2021-03-14, 07:59
Medlem
belle.indifferences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Är det enbart baljväxter du har problem med? Du skriver att du hellre äter potatis och pasta. Det är ju också vegetarisk mat.

Att äta vegetariskt innebär ju egentligen bara att man undviker animaliska produkter. Många köttätare äter i princip samma saker som vegetarianer, plus köttet och fisken. Det verkar därför lite konstigt att man skulle få magproblem bara av att ta bort det animaliska.

Har du tidigare ätit en fiberfattig kost med väldigt lite frukt och grönsaker blev det kanske en för stor omställning för dig. Testa i så fall att öka mängden successivt, som andra skrivit. Det kan också vara en bra idé att servera alla grönsaker tillagade istället för som råkost i början om du är känslig. Till exempel form av någon god pastarätt då du ju gillar det.

När det gäller bönor och linser är det viktigt att de kokas ordentligt. Är du osäker är det bättre att köpa färdigkokta. Kanske upptäcker du att exempelvis gröna ärtor eller bondbönor (som inte innehåller lika mycket lektiner som en del andra baljväxter) funkar bättre för dig - kör i så fall på det. Du kan också prova fermenterade produkter som tofu eller tempeh. Fermenterat anses ju allmänt vara bra för magen.

Proteinmässigt kommer man annars långt på ägg och mjölkprodukter. Kompletterar du med nötter och proteinrika fröer eller gryn som quinoa behöver du inte äta särskilt mycket baljväxter alls om du inte vill. Ska du däremot vara strikt vegan måste dock ärtor, bönor och linser utgöra en central del av kosten.

Har du även innan mått dåligt av att äta vissa grönsaker? En del är ju känsliga för lök t.ex. Ärtsoppa, linssoppa, chiligrytor med bönor, hummus och falafel - har du haft problem med den typen av rätter även tidigare? Ja, då har din mage kanske svårt för baljväxter helt enkelt.

Ät det du mår bra av. Sådant är individuellt. Själv har jag aldrig haft några problem med grönsaker (inklusive baljväxter), men kan få ont i magen av för mycket kaffe, bröd, hårt stekt och fet mat.

Ja, det verkar som att jag har svårt för just (vissa?)baljväxter. jag har nog snöat in lite på att man behöver äta det om man inte äter kött. Gröna ärtor och bondbönor, inga problem nej.
Det var mycket bra i det inlägget, tackar.
Citera
2021-03-14, 09:15
Medlem
Citat:
Ja, det verkar som att jag har svårt för just (vissa?)baljväxter. jag har nog snöat in lite på att man behöver äta det om man inte äter kött. Gröna ärtor och bondbönor, inga problem nej.
Det var mycket bra i det inlägget, tackar.
Trevligt att höra! Kör på med det du trivs med att äta bara. Bondbönor (som egentligen är en vickerväxt och ingen böna) innehåller t.o.m. mer protein än de flesta vanliga bönor så de är ett utmärkt alternativ.
Senast redigerad av Nebeltag 2021-03-14 kl. 09:17.
Citera
2021-03-14, 09:18
Medlem
Sqeptisks avatar
Vi är alla olika!
Vad vissa upplever som problemfri kost, kan bereda andra stora problem. Man skall äta det man mår bra av, och ger den näring som kroppen behöver.
De som håller på med extremdieter bör kanske läsa på och se till att fylla på med eventuella kosttillskott för att täcka upp för eventuella näringsbrister
Citera
2021-03-15, 11:21
Medlem
Ambelains avatar
Citat:

Är det så för alla?
Jag mådde bättre i magen än jag någonsin tidigare gjort när jag blev vegetarian.

Så det blev ju en av huvudanledningarna till varför jag blev vegetarian faktiskt.

Jag vet inte riktigt vad du menar, men jag misstänker att du bara komponerat din måltid fel.
Du är inte den ende, så du behöver inte skämmas för det.

Har du svårt för bönor och inte riktigt vet hur du ska göra så kan du ju låta det vara, tills du lärt dig.
Det finns massor av annat att äta, eller hur.
Men vill du tvunget ha något som påminner om bönor, men är lättare att fixa till, så ta Kikärtor istället för bönor.

Kikärtor är jättelätt att ha till det mesta.
Du behöver bara koka upp en stor sats åt dig, och sen fryser du in några påsar med det.
Därefter är det ju bara att plocka fram från frysen varje gång du ska laga mat och bara hacka med kniven loss ett lagom antal frysta kikärtor från klumpen.

Du kan steka dem, du kan ha i grytor, du kan även ha som kalla i en sallad.
Det är en bra sak med andra ord.
Och du blir inte påverkad i magen.

Bönor bör du annars koka på rätt sätt.
Och sen se till att du sköljer dem.
Frys dem gärna efteråt också.
Och ta bara fram som frysta.

Ät inte för många.
Även om det är lockande så håll antalet nere till lagom nivå.

Linser är bättre.
Men svårare att frysa in annat än som väl avvägda portioner (svårt att hacka loss alltså).

Vanliga Gröna Ärtor ... ???

Sådana kan du väl äta utan problem, eller hur.
Gröna ärtor är en bra sak.
Du kan ha till mycket och det går lätt att få bra.
Du kan värma i varmt vatten liksom bara lätt steka i olja eller smör.
Särskilt med svamp i smör tar det åt sig de goda smakerna på ett oöverträffat sätt faktiskt.
Glöm inte vitlöken bara.

Annars så kan du ju äta Quorn och soja-produkter.
Särskilt torkade soja-produkter är bra.

Tofu är en väldigt bra sak för magen.
Lätt att laga till också, fast kanske dyrt.

Du kan ha vissa ostar också.
Halloumi tex, eller indiska "Panir"
Skiva i tärningar eller strimlor och stek - Lätt (inte för hårt för då blir det inte bra).
Citera
2021-03-15, 11:33
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vermillions
Fan vad ni myttar. Människokroppen behöver varierad kost. Det är inte alla som förstår det.

Slutar man äta kött helt och hållet och bestämmer sig för att äta det igen om ett halvår så spyr man ut skiten. Det är ett som är säkert.
Speciellt mjölkprodukter.

Det är knappast naturligt. Tror man det så känner man sig jävligt träffad för att man är så lättstött och känslig. Det finns ca 10M arter på jorden men barn utav dem dricker från en annan art.
Det är en sak att ha en livsstil/diet men att ljuga ihop floskler är fan pinsamt.
Nej det håller jag inte med om.

Jag var hel-vegan i 5 år, utan att äta minsta mejeriprodukter.
När jag skulle beställa pizza (som jag ibland fick för mig att göra) så beställde jag en pizza Utan ost på).

Men, efter 5 år så ville jag inte mer.
Det blev för osocialt tyckte jag.

Så när jag återgick till normal vegetarisk kost (med mejeriprodukter alltså) så beställde jag mig en Riktig pizza.
Med ost på alltså.
Riktig smält ost.

Och, jag ljuger inte, jag överdriver inte, men det var kanske något av det godaste jag nånsin ätit.
Den smälta osten gick raka vägen in i mitt belöningssystem och det kändes typ som att jag blev hög.
Och jag njöt verkligen fullt ut.

Men tyvärr kom toleransen omedelbart tillbaka.
Det blev bara den pizzan, den första efter 5 år, som gav mig fullt "påslag" av den smälta ostens naturliga njutningsmedel.
Nästa gån gjag tog en pizza så var det som vilken pizza som helst.

Förmodligen måste man vänta i många, många år för att kroppens receptorer ska hinna återställas till ursprungsstadiet.
Men det är antagligen pga detta som vi människor allra först blev Hooked på lagad mat.
För att vårt belöningssystem kickar igång för fullt alltså.
Citera
2021-03-16, 23:52
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag mådde bättre i magen än jag någonsin tidigare gjort när jag blev vegetarian.

Så det blev ju en av huvudanledningarna till varför jag blev vegetarian faktiskt.

Jag vet inte riktigt vad du menar, men jag misstänker att du bara komponerat din måltid fel.
Du är inte den ende, så du behöver inte skämmas för det.

Alla magproblem är dock inte lika. Nu vet jag ju inte vad du hade för problem med magen, men kan ju vara så att du inte fick i dig tillräckligt med fibrer exempelvis med din tidigare kost, eller att du uteslutit nåt när du gick över till den vegetariska kosten som irriterade magen.

Nu spekulerar jag bara såklart. Men kan ju ha varit nåt i den stilen.
Men ts (och många andra) kanske har orolig mage av andra orsaker som gör att en kost med mycket fibrer och/eller kolhydrater gör det hela värre.
T.ex. stora mängder bakterier, svamp osv i tarmen som inte ska vara där.
Äter man då en växtberikad kost så upplever vissa att det blir värre.
Är man dessutom ofta stressad, eller har ångest så kan även det påverka tarmfloran då stresshormoner har en tendens att leka rövare med immunförsvaret. Sen påstås det också att magsyran vid kroniskt stress blir lägre, vilket gör det möjligt för elaka mikroorganismer att överleva vägen ner till tarmarna.
En kost med högt ph-värde kan i sin tur göra det hela värre.

För att ta reda på detta så ska man söka adekvat vård. Gissa dig inte till någon diagnos och börja med självmedicinering, utan gå till läkare så att han/hon kan ta tester och se hur det står till.
För ingen på nätet vet vad som är fel, och kan heller inte säga exakt vad du ska och inte ska äta.
Detta hoppas jag att framförallt dom här "kostexperterna" tar till sig.
Citera
2021-03-17, 00:11
Medlem
neuron-drones avatar
Käkar man magmedicin kan man få problem med att bryta ner sådant som kål. Detta och bönor behöver också att man har rätt bakterier i magen. Oftast är det att man har en dålig bakterieflora som gör att man inte klarar av att bryta ner maten. Det är inte alltid man vänjer sig, ibland ändras floran, ibland inte. Andra vegetabilier som morot, rödbetor och brocolli borde de flesta tåla.

Det är nog en av mina superkrafter att kunna äta bönor utan att ens fisa.
Citera
2021-03-17, 06:52
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Alla magproblem är dock inte lika. Nu vet jag ju inte vad du hade för problem med magen, men kan ju vara så att du inte fick i dig tillräckligt med fibrer exempelvis med din tidigare kost, eller att du uteslutit nåt när du gick över till den vegetariska kosten som irriterade magen.

Nu spekulerar jag bara såklart. Men kan ju ha varit nåt i den stilen.
Men ts (och många andra) kanske har orolig mage av andra orsaker som gör att en kost med mycket fibrer och/eller kolhydrater gör det hela värre.
T.ex. stora mängder bakterier, svamp osv i tarmen som inte ska vara där.
Äter man då en växtberikad kost så upplever vissa att det blir värre.
Är man dessutom ofta stressad, eller har ångest så kan även det påverka tarmfloran då stresshormoner har en tendens att leka rövare med immunförsvaret. Sen påstås det också att magsyran vid kroniskt stress blir lägre, vilket gör det möjligt för elaka mikroorganismer att överleva vägen ner till tarmarna.
En kost med högt ph-värde kan i sin tur göra det hela värre.

För att ta reda på detta så ska man söka adekvat vård. Gissa dig inte till någon diagnos och börja med självmedicinering, utan gå till läkare så att han/hon kan ta tester och se hur det står till.
För ingen på nätet vet vad som är fel, och kan heller inte säga exakt vad du ska och inte ska äta.
Detta hoppas jag att framförallt dom här "kostexperterna" tar till sig.
Vad yrar du om egentligen ???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in